Saknat geocoin

Dessa hoppande loppor förtjänar naturligtvis lite plats.
rymdpingvinen
Geocachare
Efternamn: Hedin
Förnamn: Margareta

Saknat geocoin

Inlägg av rymdpingvinen » tis maj 06, 2014 20:31

Hej
Jag har ett geocoin som enligt loggen legat i en cache sedan september. Eftersom det stått stilla har jag börjat kolla lite loggar på cachen men jag kan inte se att någon skriver att de tagit det med sig (men loggarna är på holländska så jag kan ha missat det) ooch det är en välbesökt cache. Jag fick två loggar på coinet i december som sa att det inte fanns i cachen. Nu undrar jag hur länge jag kan/bör vänta med att sätta det som "missing"? Om jag lägger det som saknat, kan jag häva det om det dyker upp? Om den som har det bestämmer sig för att lägga ut det i en cache, kan h*n då göra det om det är markerat som saknat?
/mimmi
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Saknat geocoin

Inlägg av MatsAgeby » tis maj 06, 2014 21:34

Vad hjälper det om du lägger det som "Missing", är det inte bättre att bara vänta på att den som har Coinet loggar det.
Står det att den är "Missing" så kanske den personen tror att den "äger" coinet eftersom det är loggat som "borta".

Jag skulle bara låta det vara...
TB och Coins ska man nog se på samma sätt som när man köper högrisk-aktier, satsa inte mer än vad du har råd att förlora och alla eventuella vinster (motsvarande att få tillbaka TB / Coin) är bara en bonus.

.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tis maj 06, 2014 23:12

Tvärtom vad MatsAgeby säger skulle jag rekommendera att logga det missing. Det finns dom som åker till specifika cacher för att plocka upp de spårbara. Inte kul att inventory inte stämmer.
Tror ingen tänker att man kan ta över coinet om det står "missing" på det. Tvärtom. Då vill man nog se till att det kommer till liv igen genom att logga in det igen.
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » tis maj 06, 2014 23:32

Hade det varit en cache som var besökt mer sällan så skulle det säkerligen hjälpa att logga den som missing då någon skulle vara intresserad av att besöka den för att se om den ligger kvar.

Men nu var det så att den har legat i en välbesökt cache sedan sep 2013 (ca 8 månader) och dessutom med två loggar i december om att Coinet saknades i burken, och då tror jag mer på att den antingen är stulen eller så är den bara inte loggad och ligger i en ryggsäck eller under sätet i bilen, eller... Man kan ju hoppas på att den bara är bortglömd och blir funnen någon gång.

Dock tror jag inte att chanserna ökar att Coinet kommer tillrätta om den loggas som "Missing" jmf med att man inte gör något.
Då tror jag att det är bättre att skriva på Coinets informationstext att den troligen har hamnat lite vilse och gärna vill bli reggad som funnen och placerad i en ny behållare så snart det är möjligt.

Att man helt enkelt inte misstänkliggör den som nu har Coinet utan vädjar vänligt om att Coinet vill bli placerad i en Cache så snart som möjligt.

.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tis maj 06, 2014 23:52

MatsAgeby skrev:Dock tror jag inte att chanserna ökar att Coinet kommer tillrätta om den loggas som "Missing" jmf med att man inte gör något..
Det är inte det som är vitsen. Det är att rätt information visas på cachen. En cache ska det inte stå att det finns en TB när det inte gör det.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tis maj 06, 2014 23:52

MatsAgeby skrev:Dock tror jag inte att chanserna ökar att Coinet kommer tillrätta om den loggas som "Missing" jmf med att man inte gör något..
Det är inte det som är vitsen. Det är att rätt information visas på cachen. En cache ska det inte stå att det finns en TB när det inte gör det.
Bild
Bild
rymdpingvinen
Geocachare

Inlägg av rymdpingvinen » ons maj 07, 2014 19:07

Jag har inte så stora förhoppningar att återse coinet, jag skickade iväg det som en kul grej och inställningen som jag läst nån skriva här på forumet att man kan betrakta det som försvunnet direkt man lägger det i en cache :)
Jag har egentligen gett upp hoppet att det ska komma tillbaka, men OM det skulle göra det vore det ju förståss kul. Vad säger ni om min andra fråga, dvs går det för den som har det attt göra någon ny logg om jag har markerat det som "missing"?
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » ons maj 07, 2014 19:34

"Jag har inte så stora förhoppningar att återse coinet, jag skickade iväg det som en kul grej och inställningen som jag läst nån skriva här på forumet att man kan betrakta det som försvunnet direkt man lägger det i en cache :) "

Som jag ser det och den erfarenhet jag har fått på mina TB är att se HUR länge de får vandra sitt TB-liv innan de bara försvinner. För det gör de, förr eller lite senare. :evil: Coin har lite kortare livstid än TB. Pessimist? Nej, realist.
Bild
Medlem sedan 2001
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons maj 07, 2014 19:44

rymdpingvinen skrev:Om den som har det bestämmer sig för att lägga ut det i en cache, kan h*n då göra det om det är markerat som saknat?
/mimmi
Skulle förvåna mig om det inte gick.
Men du behöver ett säkrare svar av någon som säkert vet...

.
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » ons maj 07, 2014 21:20

rymdpingvinen skrev:Jag har inte så stora förhoppningar att återse coinet, jag skickade iväg det som en kul grej och inställningen som jag läst nån skriva här på forumet att man kan betrakta det som försvunnet direkt man lägger det i en cache :)
Jag har egentligen gett upp hoppet att det ska komma tillbaka, men OM det skulle göra det vore det ju förståss kul. Vad säger ni om min andra fråga, dvs går det för den som har det attt göra någon ny logg om jag har markerat det som "missing"?
Så fort någon loggar det blir det aktivt igen. Därför bör man markera det som saknad så det försvinner från cachen där det uppenbarligen inte ligger. Det kommer i fas när någon loggar. (Givetvis markera saknad efter en viss tid. Inte direkt)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » tor maj 08, 2014 7:26

MatsAgeby skrev: Att man helt enkelt inte misstänkliggör den som nu har Coinet utan vädjar vänligt om att Coinet vill bli placerad i en Cache så snart som möjligt.

.
Att logga det som missing misstänkliggör inte någon, att logga den som missing beskriver verkligheten, det vill säga att myntet saknas/befinner sig på okänd plats.
rymdpingvinen
Geocachare

Inlägg av rymdpingvinen » tor maj 08, 2014 16:11

Tack! Då loggar jag det som "missing" så ser det åtminstone inte ut som att den ligger kvar. Och så håller jag tummarna för att jag får se den loggas igen, även om jag inte tror det.
Användarvisningsbild
Silence101
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Peter

Inlägg av Silence101 » fre maj 09, 2014 10:18

Jag har ett Coin som försvann på samma event som jag la ut den på. Den som enligt loggen tog den svarar inte och jag har loggat den som Missing. Detta hände i september 2013.
Skriv svar