Travel bug från 2002 - vad göra?

Dessa hoppande loppor förtjänar naturligtvis lite plats.
gammagamma
Ny i forumet
Efternamn: Rubenson
Förnamn: Mikael

Travel bug från 2002 - vad göra?

Inlägg av gammagamma » fre jun 27, 2014 11:38

Hittade helt oplanerat idag i en alldeles vanlig cache i Stockholm en ganska vanlig travel bug. När jag skulle logga den reagerade jag däremot på att spårningskoden inte såg ut riktigt som den brukade. När jag tittade lite närmare visade det sig att buggen (TB624) tydligen släpptes i september 2002 och alltså är snart 12 år gammal.

Jag är fullt medveten om att den troligen har legat i dvala i åtta år (!) i någons låda mellan 2005 och 2013, men det känns ändå som att en sådan bug ska behandlas med respekt och vördnad.

Vad säger ni andra här på forumet är rätt sak att göra med den? Att lägga den i en vanlig cache känns som att utsätta den för för stor risk att försvinna. Att lägga den i en tillräckligt svår cache kunde ju vara ett sätt? Eller är det bättre att lämna den vidare direkt till någon annan på ett event?

Vad hade ni gjort?
Användarvisningsbild
PelleK
Föreningsmedlem
Efternamn: Kärrman
Förnamn: Per

Re: Travel bug från 2002 - vad göra?

Inlägg av PelleK » fre jun 27, 2014 12:10

Försökt kontakta ägaren och frågat vad denne vill.
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » fre jun 27, 2014 14:49

Hej gammagamma och välkommen till forumet.
Mäktigt med en så gammal TB! Men håller med, förhoppningsvis kan du få kontakt med ägaren via geocaching.com och få instruktioner.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån jan 19, 2015 16:21

Den där TB:n har visst passerat förbi mina hemtrakter för nästan tio år sedan innan den fastnade hos en person i åtta år. Närmare bestämt hos en före detta kollega till mig som jag en gång i forntiden introducerade till geocaching. Minsann.
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån jan 19, 2015 17:07

pinkunicorn skrev:Den där TB:n har visst passerat förbi mina hemtrakter för nästan tio år sedan innan den fastnade hos en person i åtta år. Närmare bestämt hos en före detta kollega till mig som jag en gång i forntiden introducerade till geocaching. Minsann.
Känns som du även borde introducera den f.d. kollegan till örfilar :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem

Inlägg av pinkunicorn » mån jan 19, 2015 20:42

Det bör ha varit 2005 som jag introducerade honom. Jag hade nog inte stött på mer än någon enstaka trackable själv då och det var nog knappast något som jag nämnde eller funderade på att man skulle träffa på i första taget. De var inte vanliga då (här, i alla fall).
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » mån jan 19, 2015 21:22

Vad göra? Jo, låt TBn vandra vidare förstås. Utan att veta gissar jag att det är det egentliga syftet med den. Men om den har ett mission, försök fullfölja så gott det går. Håll inte på den i onödan. Känns som den vilat alltför länge redan för att vara en geocaching TB, eller hur?
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem

Inlägg av pinkunicorn » mån jan 19, 2015 21:24

Jag tycker det är häftigt när TBs kommer tillbaka i cirkulation efter massor med år på det där sättet.
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tis jan 20, 2015 7:38

pinkunicorn skrev:Jag tycker det är häftigt när TBs kommer tillbaka i cirkulation efter massor med år på det där sättet.
Absolut! Tänk om coin-tjuven i Sthlm vaknade upp en morgon och plötsligt kom till insikt - "Jag är en usel människa!" och letade fram sitt gamla stöldgods och la ut det i en cache :D
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor jan 22, 2015 1:35

Motorcycledude skrev:
pinkunicorn skrev:Jag tycker det är häftigt när TBs kommer tillbaka i cirkulation efter massor med år på det där sättet.
Absolut! Tänk om coin-tjuven i Sthlm vaknade upp en morgon och plötsligt kom till insikt - "Jag är en usel människa!" och letade fram sitt gamla stöldgods och la ut det i en cache :D
Den Cache som skulle rymma allt stöldgods är arkiverad, men trots det fortfarande loggbar.

"Filmburk?" http://coord.info/GC2T4KZ

.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tor jan 22, 2015 9:42

Synd den är arkiverad, synd oxå att det läggs TB's i en arkiverad burk..
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre jan 23, 2015 0:33

OlaHansson skrev:Synd den är arkiverad, synd oxå att det läggs TB's i en arkiverad burk..
Nu har jag egentligen ingen synpunkt på var man placerar TB/Coin, mest med anledningen av att jag inte är något större fan av den typen av kryp...

Men varför skulle det vara synd att det läggs TB/Coin i just en arkiverad burk?
De krypen lär väl dessutom ligga tryggare och säkrare där än någon annan stans då den cachen inte är "synlig" på en normal Cache-Karta och de som besöker en arkiverad cache mer troligt tillhör de mer vana GeoCacharna och större chans att de vet hur TB/Coin ska hanteras.

Med mitt inlägg var det inte meningen att det skulle tolkas som att jag förespråkar att TB/Coin läggs i just arkiverade cacher, anledningen till att jag länkade till den cachen var för att den är tillräckligt stoooor för att rymma allt det som Coin-Tjuven har stulit.

.
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » fre jan 23, 2015 17:09

MatsAgeby skrev: Nu har jag egentligen ingen synpunkt på var man placerar TB/Coin, mest med anledningen av att jag inte är något större fan av den typen av kryp...

Men varför skulle det vara synd att det läggs TB/Coin i just en arkiverad burk?
De krypen lär väl dessutom ligga tryggare och säkrare där än någon annan stans då den cachen inte är "synlig" på en normal Cache-Karta och de som besöker en arkiverad cache mer troligt tillhör de mer vana GeoCacharna och större chans att de vet hur TB/Coin ska hanteras.

Med mitt inlägg var det inte meningen att det skulle tolkas som att jag förespråkar att TB/Coin läggs i just arkiverade cacher, anledningen till att jag länkade till den cachen var för att den är tillräckligt stoooor för att rymma allt det som Coin-Tjuven har stulit.

.
Nu kanske den här är så pass känd o återbesökt att det inte är ngn fara att dom blir liggande.
Det var det jag tyckte var synd, om dom skulle bli liggande o bortglömda.
Jag hittade själv en TB i en arkiverad cache förra helgen som hade legat där sedan december 2013 o fick ett glatt mail från ägaren i Kanada :)
Har en lista på de flesta arkiverade jag har loggat o det är ganska sällan jag får mail om att dom loggas igen
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons jan 28, 2015 15:56

Att lägga i en arkiverad burk är ju som att lägga i byrålådan hemma.

Skicka ut den på fortsatt resa som vanligt om inte ägaren vill något annat.

Filmburken flyttades ju 150 meter så antagligen ligger den för nära andra cacher i området, därav den snabba arkiveringen efter flytten.
Skriv svar