Struken logg på TB

Dessa hoppande loppor förtjänar naturligtvis lite plats.
MandorfX
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Mattias

Struken logg på TB

Inlägg av MandorfX » tis sep 09, 2014 20:19

Vem tänker tokigt här?!?

Fick en Discover TB-logg struken. Kontaktade ägaren och fick svaret att hon tyckte det var så många loggar på den så hon trodde det var påhitt?!? Och att man skulle logga den igen med mer information om hur/var man hittat den då det enligt guidelines från geocaching.com var så man skulle göra. Citat... "I got direction from geocache.com. When someone logs a "Discovered it" they need to add information to that log so the owner of the trackable can verify the validity of the log. So re log your "Discovered it" with your info on where and when and if it was an event the logs needs to have proof you attended it."

Loggen i sig spelar ingen större roll. Men den principfaste dök upp och ville minsann att rätt ska vara rätt. [-X Den loggades trots allt med en kortare logga att man såg den när en cachingkollega flyttade den från en cache till en annan. Nu var detta för mer än ett år sedan så någon trackingkod finns inte kvar.

Dåren envisas med att denna kod skulle finnas med i mailet man fick om att loggen ströks. Men ser man den där koden på något annat ställe än på TBn?

Tyckte att loggen på TBn var minst lika bra som om man loggade TFTC på en cache, fast det var visst skillnad för skriver man så har man minsann visat att man varit vid cachen... Men att skriva ""Discovered it. A friend to me took it with him to another cache." duger inte.

Har ni varit med om någon som strukit en logg på en TB för att den sagt för lite? Och hur mycket brukar ni skriva egentligen?
helvite
Geocachare

Re: Struken logg på TB

Inlägg av helvite » tis sep 09, 2014 20:44

Mycket märkligt måste jag säga.. Själv brukar jag bara skriva nått i stil med "Nice coin/TB! Time to move on, follow me..."

Försöker ibland få till ett foto men det blir mer sällan.
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Inlägg av Elmertoft » tis sep 09, 2014 21:26

Man skriver väl det man vill skriva. Ingen ska väl lägga sig i det så länge man håller en god ton.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis sep 09, 2014 21:55

Om ägaren inte vill ha den loggen på sin TB så skulle jag acceptera ägarens vilja och hoppa över den TBn.
Vad spelar "en pinne" i TB-statistiken för roll...

Tips som ni kan omsätta på många saker, och inte bara på udda TB-ägare... ;-)
Lägg inte negativ energi på något som inte är värt det, bara att släppa och gå vidare.

.
MandorfX
Geocachare

Inlägg av MandorfX » tis sep 09, 2014 22:26

Brukar inte heller skriva så mycket på en TB, känns som något kort räcker. Man vill ju mest tala om att den finns och är ok vilket man som cache och TB ägare brukar uppskatta. Om det är något speciellt skriver man kanske lite mer men inte annars. Ja, precis som på cacher...

Hon har ju inte heller nekat loggen, eller jo... det har hon eftersom vi inte har kvar TB-koden och hon förstår inte att den behövs utan envisas med att den står i ett mail vilket inte jag kan hitta. (eller har jag fel?)

Jag kan acceptera en struken logg om man får chansen att rätta till det när man sägs få chansen att göra det. Men nu verkar ägaren inte ens begripa hur en TB fungerar vilket i sig är lite märkligt då hon själv äger ett femtontal TB och har loggat över 4000 cacher.

Pinnen spelar som sagt ingen roll. Men ibland får man bara för sig att driva saker till sin spets :P
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis sep 09, 2014 22:30

Ibland kan man ju bli sporrad att ta striden med, bara man inte gör det av bitterhet.

Säkert att inte trackingkoden står i mailet (log deletion notice)? Vet inte om du kommer så mycket längre annars. Har du koden är det ju bara att logga om och om igen :) Hitta på en historia om det gör dom glada att låta sig vilseledas, deras problem.
Bild
MandorfX
Geocachare

Inlägg av MandorfX » ons sep 10, 2014 18:44

Ja, hade man haft koden kunde man ju bara loggat igen & igen & igen... Men vem sparar en TB-kod i över ett år...

Sen kan ni känna lite på detta svaret.

"Geocache.com does not encourage this "Discovered It" logging. Trackables are meant to be found in a cache and dropped in another cache, that is the true logging of a trackable."

Varför finns ens alternativet då?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons sep 10, 2014 19:00

Grattis, du har stött på en av alla haverister som menar att deras tolkning av ett regelverk är det enda rätta. Om du nu vill ta striden så gör du bäst i att ta det via groundspeak, eller ta upp frågan på internationella forumet och peka coinägaren dit.
Bild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » ons sep 10, 2014 23:48

MandorfX skrev:... Varför finns ens alternativet då?
:?
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tor sep 11, 2014 10:52

Discover är väl till för..
..att TB-ägaren ska kunna få en liten hint om att TBn fortfarande är "live and kicking" även om hittaren inte väljer att föra den vidare
..att hittaren ska kunna få en ikon på sin profil att han/hon varit i kontakt med TBn

..eller är det "bara jag"? =)
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » tor sep 11, 2014 12:25

För mig så är "Discover" bara statistikpumpning! Jag kom hem från München-resan med 850 TB-koder. Hittade flera lappar med internetadress och log in som gav tillgång till ägarens hela TB-samling. Bara att kopiera och klistra in i gc-project. Tror att jag såg max 100 av de TB´s som jag loggade.

// Fredrik W
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » tor sep 11, 2014 13:09

Frudden skrev:För mig så är "Discover" bara statistikpumpning! Jag kom hem från München-resan med 850 TB-koder. Hittade flera lappar med internetadress och log in som gav tillgång till ägarens hela TB-samling. Bara att kopiera och klistra in i gc-project. Tror att jag såg max 100 av de TB´s som jag loggade.

// Fredrik W
Varför då logga dom 750 som du vet att du inte har sett?
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tor sep 11, 2014 15:09

Lite som att logga Alla cacher som man flög över på väg till München... ;)
/Djurets
Bild
MandorfX
Geocachare

Inlägg av MandorfX » tor sep 11, 2014 21:43

Loggar sällan TBs, men inte tusan skulle jag sätta mig och logga sånt jag inte sett. Då kan man ju logga allt i cacheväg som man behagar också utan att åka dit.
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » tor sep 11, 2014 22:19

Är väl varken första eller sista gången det finns listor på spårbara objekt.
Jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra, utan att bli "dömd".
Inte konstigare än att spårbara koder som ligger ute på nätet får många loggar.

/ FN-yxa
Bild
Skriv svar