Första TB funnen. "Retrieve" eller "Grab it"?

Dessa hoppande loppor förtjänar naturligtvis lite plats.
Haga85
Ny i forumet

Första TB funnen. "Retrieve" eller "Grab it"?

Inlägg av Haga85 » fre sep 18, 2015 13:09

Tjena. Hittade min första TB som rubriken lyder. När jag loggade buggen fanns inte alternativet "Retrieve", utan bara "Grab it" så kryssade i det. Den är nyligen utlagd av personen före mig. Borde jag inte kryssat i "Retrieve" eftersom jag tog den från cachen?

/Mvh novisen Haga85
Användarvisningsbild
QvistenN
Geocachare
Efternamn: Blomqvist
Förnamn: Henning
Kontakt:

Re: Första TB funnen. "Retrieve" eller "Grab it"?

Inlägg av QvistenN » fre sep 18, 2015 13:28

Jag kanske hela tiden har haft fel men är inte 'Grab It!' när man tar den direkt från en annan person?
Om du går in på TB:n's sida vad står det då i loggen innan din 'Grab it'-log? :)
Bild
Bild
Haga85
Ny i forumet

Inlägg av Haga85 » fre sep 18, 2015 13:50

Oj vad snabbt svar! Precis, det är så jag uppfattat det med. På loggen har användaren skrivit "Nu har vi lagt ut den!!!" och bredvid namnet står det "discovered it". Är det så att föregående gjort fel? Fanns aldrig något alternativ "Retrieve" för min del.
Användarvisningsbild
QvistenN
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av QvistenN » fre sep 18, 2015 13:55

Ja, då har nog de som hade TB:n innan gjort fel. De skulle ha gjort en 'Lämnade'/'Dropped Off'-logg.
Men som du kanske redan gjort så kan du göra en 'Grabit'-logg och kanske skriva i loggen att den egentligen skulle ha varit en 'Retrieve'-logg. :)
Bild
Bild
Haga85
Ny i forumet

Inlägg av Haga85 » fre sep 18, 2015 14:05

Japp får nog lämna en notis om det så föregående vet om det. Vad gör jag nu med den?:)
Användarvisningsbild
QvistenN
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av QvistenN » fre sep 18, 2015 14:12

När du hittar en cache och inte lägger ner TB:n så loggar du 'Visited'/'Besökte'.
När du hittar en cache och lägger ner TB:n så loggar du 'Lämnade'/'Dropped Off'.
Detta gör du under loggtexten på 'Hittade den!'-loggen om du gör det via geocaching.com.
På en smartphone går man in på spårbara objekt i 'Hittade den'-loggen.
Gör du det i en GPS eller i GSAK så vet jag inte riktigt. Har just beställt min första GPS. (inte fått den ännu)
:)
Bild
Bild
Haga85
Ny i forumet

Inlägg av Haga85 » fre sep 18, 2015 14:26

Tack för det svaret. Då blir det bara att lämna den ett steg närmare målet o logga dropped på den sen antar jag. Sett folk skriva "TB in" på tidigare loggar så får väl skriva det med i framtida cachelogg. Så får det ha blivit fel från första början men inget som går att göra något åt nu.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör sep 19, 2015 9:18

I en GPS kan man inte logga TB, utan man får logga dessa med mobilen, GSAK eller webben. Undantaget är väl Garmin Monterra som är en GPS med Android operativsystem så med Wifi kan man köra cachingapparna online och logga TBs.
BildBild
Användarvisningsbild
lundwall
Geocachare
Efternamn: Lundwall
Förnamn: Anders

Inlägg av lundwall » lör sep 19, 2015 11:12

Tänk på att när du lägger en TB i en cache du redan besökt, så är det "Write note" och inte "Found it" som gäller för cachen. Bra att du har koll på TB:ns mål, det är tyvärr väldigt få som ens bryr sig om att läsa det.
Haga85
Ny i forumet

Inlägg av Haga85 » lör sep 19, 2015 13:48

Tackar för all matnyttig information. Ni är väldigt hjälpsamma har jag märkt. :D Nu har man fått lite mer kött på benen så att säga. Tror att jag har rätt bra koll på trackables. Blev ett besök för TB:n idag vid en annan cache. Kommer droppa den inom de närmaste dagarna. Läste någonstans att man inte bör hålla dem mer än 2 veckor. Försöker mig på att hitta minst en cache om dagen i 10 dagar i rad nu, sen får vi se.
Skriv svar