Hur söka upp arkiverade?

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Hur söka upp arkiverade?

Inlägg av LHCper » ons maj 11, 2011 8:03

Jag undrar hur man gör för att söka upp arkiverade cacher? Det verkar gå om man vet vad en cache heter men jag är intresserad av gamla cacher i ett område, och vill även se de som har arkiverats. Verkar inte kunna göra detta med en PQ, eller?
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Hur söka upp arkiverade?

Inlägg av sydman » ons maj 11, 2011 8:06

Stämmer bra att det inte går att söka arkiverade,men om du går igenom de cachare på orten så kan du se vad de har i utlagda och hittade där ser du arkiverade gömmor med
Bild
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » ons maj 11, 2011 8:09

Kolla på kartan här på gc.se under hjälpmedel och klicka på cachekarta. Gå in på avancerad sökning så får du upp valmöjligheter. Välj då att kartan ska visa arkiverade cacher tex i en kommun. Så har jag gjort.

Eller om du vet någon viss användare så kan du gå in på dennes profil och leta upp dennes arkiverade cacher och ladda ner därifrån.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » ons maj 11, 2011 9:39

LHCper skrev:Jag undrar hur man gör för att söka upp arkiverade cacher? Det verkar gå om man vet vad en cache heter men jag är intresserad av gamla cacher i ett område, och vill även se de som har arkiverats. Verkar inte kunna göra detta med en PQ, eller?
Det finns de som har alla cacher (även arkiverade) i Sverige i GSAK. Vilket område gäller det? :)
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av LHCper » ons maj 11, 2011 17:17

Tack för svaren.

Finns många saker som man skulle kunna göra om man hade tillgång till denna information, t.ex regionala topp-listor.
Visst, med GSAK är det fullt möjligt, men det krävs att det finns databaser ända sedan början (med alla loggar). Sträcker sig folks GSAK-databaser så långt bak, och så kompletta?

För enklare sökningar fungerade Cachekartan fint, men blir lite mycket med 200 träff. Skulle vara bra om man kunde göra lite mer filtrering, t.ex datum. Eller kanske styra sortering på resultatet?

Jag antar att ett sätt kan vara att lägga in en request på Grounspeak om att få "Arkiverad" som sökbart attribut i PQs?
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » tor maj 12, 2011 11:29

Jag får ta tillbaka ang möjligheten att söka via kartan här på gc.se. Det har inte fungerat för mig sedan igår. Det kanske hänger i hop med uppdateringen av gc.com..
mickell
Ny i forumet
Efternamn: Lehikoinen
Förnamn: Mikael

Inlägg av mickell » tor maj 12, 2011 14:16

LHCper skrev: Jag antar att ett sätt kan vara att lägga in en request på Grounspeak om att få "Arkiverad" som sökbart attribut i PQs?
Det finns en request som handlar om detta redan.

Den nås på adressen http://feedback.geocaching.com/forums/7 ... ved-caches.

Rösta gärna! :D
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor maj 12, 2011 21:34

mickell skrev:
LHCper skrev: Jag antar att ett sätt kan vara att lägga in en request på Grounspeak om att få "Arkiverad" som sökbart attribut i PQs?
Det finns en request som handlar om detta redan.

Den nås på adressen http://feedback.geocaching.com/forums/7 ... ved-caches.

Rösta gärna! :D
Sådär ja :cry: nu har de satt spiken i kistan:
Moun10Bike skrev:Unfortunately, at this time the answer to this request is "No". Archived caches will not be shown in searches or on the map for Premium or any other members. Groundspeak has determined previously that the liability involved is too high. When a land manager is told that a cache will be archived and unavailable for good (which happens frequently, although not often very publicly) we have to be able to back up our promise. This must be taken seriously by a business such as Groundspeak. We open ourselves up to litigation by doing otherwise.
Bild
Rosenbusken
Geocachare

Inlägg av Rosenbusken » fre jun 24, 2011 12:57

Problemet är inte endast ut "historiskt" perspektiv.
Jag har 'innan jag började samla in ALLA cacher' och ta bort de med äldre gpx-datum (efter att ha gort tillgänglighetskontroll) och hittat att de är arkiverade) besökt och letat arkiverade gömmor, och de har varit arkiverade därför att markägaren INTE vill ha oss där
Jag har föreslagit att det i PQ's går att få "arkiverade senaste dygnet, senaste tre dagar, senaste veckan"
och eller
Ändring av tillgängloghetsstatus (samma intervall).
På så sätt skulle oerhört många PQ's (och med det en stor mängd datorkraft frigöras).
Som det är nu hämtas hela länders, eller hela regioners cacher in av mängder med PQ-grupper - för att hitta de arkiverade.
Så behovet att kunna hitta "nyligen arkiverade" är STORT, och seriöst.
Glad midsommar
/Rosenbusken
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån okt 22, 2012 8:34

Försöker få fram arkiverade via cachekartan men får bara upp en sökruta där det står att den uppdaterar kartan och sen händer inget mer. :(
BildBild
Rosenbusken
Geocachare

Inlägg av Rosenbusken » mån okt 22, 2012 12:18

Som tidigare har framkommit. arkiverade cacher är 'Fy Fy Fy'
för att kunna hitta en arkiverad cache och läsa den måste man ha
dess GC-kod och adressera just den cachen.

GSAK-användare som inte uppdaterar ALLA cachar och 'städar' bland de som inte uppdateras,
riskerar att tanka sin GPS med arkiverade cacher.

De som enbart läggar in cacherna individuellt till sin GPS får dem aldrig uppdaterade
och märker först vid nätloggningsförsök att cachen är -- arkiverad.

Problemet är egentligen inget problem i bemärkelsen att leta en arkiverad cache för de som
använder system som är 'on-line', de ser ju inte ens dem.

Problemet är ett problem för de (oss) som inte uppkopplade 'on-line' när vi är ute i geografin.
därför är det fortfarande viktigt att kunna ha aktuella data, och när vi inte kan få arkiverade
cacher uppdaterade med sin status måste vi därför PQ'a ALLA cacher och gallra blend
de vi har som inte uppdaterats.

Tyvärr är det fortfarande enda möjligheten.

men att hitta arkiverade cacher man inte redan har uppgifter om verkar vara omöjligt.
Cacha vidare
/RB

[quote="bonde456"]Försöker få fram arkiverade via cachekartan men får bara upp en sökruta där det står att den uppdaterar kartan och sen händer inget mer. :([/quote]
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » mån okt 22, 2012 13:30

Rosenbusken skrev:Tyvärr är det fortfarande enda möjligheten.
Funkar det inte med att uppdatera status under geocaching.com?
Bild
Rosenbusken
Geocachare

Inlägg av Rosenbusken » mån okt 22, 2012 13:43

I GSAK - uppdatera status fungerar - jo,
men när ska du uppdatera - och hur många?

Är du enbart intresserade av 1000 - 3000 cacher i ditt närområde,
så kan du ha behövligt antal PQ-1000, och uppdatera status på de som inte
blir uppdaterade genom PQ´s.
i dagsläget behövs 64 PQ-1000 för att täcka Svenska cacher,
ca 100 cacher per vecka arkiveras, 1 - 12 oktober arkiverades 120 cacher
352 cacher arkiverades i september.
Så vill man ha aktuellt material samtidigt som man uppdaterar koordinaterna för
lösta mysterys så hänvisas man till GSAK och att uppdatera med PQ's ger också
färskare cacheinfo, varför enbart statusuppdatering inte ger färskare info till aktuella
cacher.

Allt detta därför att vi inte kan PQ'a på arkiverade cacher.

Mvh
RB
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Inlägg av Visom » mån okt 22, 2012 15:13

Beror kanske lite på hur man använder PQs och GSAK. Har man väl samlat ihop alla Sveriges cacher så räcker det med 2 PQs om dagen för att ha veckofärsk info för alla Sveriges cacher, sen får man uppdatera arkiverade cacher i GSAK med statusuppdateringen.

I förra versionen av GSAK körde jag med notifieringar för arkiverade cacher och uppdaterade GSAK med ett makro. Då hade man minutfärsk info.

Men i sak håller jag med dig, vissa saker skulle blivit smidigare om man på något vis skulle kunna få en PQ med cacher som arkiverats senaste veckan.

Fotnot: Jag har 68000 aktiva och 5-6000 arkiverade i GSAK, fördelat på Sverige och Danmark.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » ons okt 24, 2012 18:51

Jag tror ni missuppfattade mig, Det jag menar är att via geocaching.se så finns det under fliken hjälpmedel en cachekarta.
på den kartan så ska man kunna leta upp arkiverade cacher via dom avancerade alternativ som finns där.
Tidigare så har jag letat upp arkiverade med hjälp av den kartan.
Det jag är ute efter är att se vad som funnits innan man reinkarnerades till geocachare och eventuellt hitta guldkorn som eventuellt ligger kvar och kan loggas, finns ju många cacher som dött i onödan pga cachare som inte kunnat underhålla och/eller längre är aktiva cachare.
ibland så är det rena missförstånd med gäng DNF som inte letat ordentligt och efter många DNF så fick den i en rewieverstädning ögonen på sig och dog pga att CO inte gjorde något åt saken.

har man 5-10mil till närmsta cache så vill man ha något att fylla kalenderluckor med.
BildBild
Skriv svar