Premiummedlem

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Re: Premiummedlem

Inlägg av team@ » mån nov 14, 2011 13:53

Svejs skrev: Ursäkta att jag lånar tråden,
Offlinekartor - vilket tillvägagångssätt funkar bäst? Går Locus att använda (om man har den gamla varianten) eller är det mobac som man skall köra eller är det någon annan lösning? Mobac (tror jag det hette) ha rjag inte ens skrapat på ytan på, eller finns det några inbyggda funktioner i Neongeo? Har inte gjort annat än bara kört några gånger "Online" med Neongeo.
I neongeo finns en "offline map wizard" som automatisk scannar in kartor för de platser där det finns en burk i lokala databasen.

Alltså:
1: ladda in de burkar du vill hitta
2: kör wizard och ladda ner kartor för dessa burkar. (översiktskartor för omgivningen får du också)

Du kan välja vilka kartor du vill ha. Googlemaps, OSM, Eniro, Google SAT etc.

Det skall funka med Mobac-genrerade också men det har jag inte provat...
De automatlagrade funkar så bekvämt. När man sedan lägger in nya burkar att hitta kan man kompletter kartan med dessa också.
Bild
Svejs
Geocachare
Efternamn: Östgaard
Förnamn: Hans

Inlägg av Svejs » mån nov 14, 2011 14:39

team@ skrev:
Offlinekartor - vilket tillvägagångssätt funkar bäst? Går Locus att använda (om man har den gamla varianten) eller är det mobac som man skall köra eller är det någon annan lösning? Mobac (tror jag det hette) ha rjag inte ens skrapat på ytan på, eller finns det några inbyggda funktioner i Neongeo? Har inte gjort annat än bara kört några gånger "Online" med Neongeo.
I neongeo finns en "offline map wizard" som automatisk scannar in kartor för de platser där det finns en burk i lokala databasen.

Alltså:
2: kör wizard och ladda ner kartor för dessa burkar. (översiktskartor för omgivningen får du också)

De automatlagrade funkar så bekvämt. När man sedan lägger in nya burkar att hitta kan man kompletter kartan med dessa också.
Verkar riktigt intressant., sätter man radien för varje omgivning då? Är ju bara 40 burkar på hela Kuba(!) så det blir lite intressant att bygga gpx-filen så att jag får plats med de jag vill ha i min telefon, lite rackligt med minne.
(Får testa allteftersom verkar det som)
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån nov 14, 2011 15:27

Svejs skrev:
team@ skrev:

Alltså:

Verkar riktigt intressant., sätter man radien för varje omgivning då? Är ju bara 40 burkar på hela Kuba(!) så det blir lite intressant att bygga gpx-filen så att jag får plats med de jag vill ha i min telefon, lite rackligt med minne.
(Får testa allteftersom verkar det som)
De gånger jag har testat har den böjat den med lägsta zoom-nivån. Alltså översiktskarta för hela kuba typ. Sedan tror jag den helt enkelt plockar de kartdelar (tiles) som täcker burkarna. Så länge man inte zoomat in för mycket täcker ju varje tile ett ganska stort område. Ju mer detaljerad kartan blir ju mindre täcker den. Eventuellt plockar den närliggande tiles också. Det finns ingen inställning att göra mer än vilken nivå man vill ha som mest detaljerad. Och där är det bara att köra med max. Inget att snåla på.

Är man lite taktisk ser man till att det finna burkar på alla delar man vill ha karta. Finns ingen kan cache man ju alltid lägga dit en egen waypoint.för hotellet, flygplatsen och andra ställen man känner att det vore skoj med detaljkarta.

I cachetäta områden brukar det inte vara något problem men på kuba kan man nog behöva"optimera lite" ;-)
Bild
Användarvisningsbild
E-skil
Geocachare
Efternamn: F
Förnamn: Eskil

Re: Premiummedlem

Inlägg av E-skil » ons apr 11, 2012 11:18

Om ingen annan har skrivit det så man kan ta cacher som bara premium kan ta.
Vill bli.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Sv: Re: Premiummedlem

Inlägg av sydman » ons apr 11, 2012 17:54

E-skil skrev:Om ingen annan har skrivit det så man kan ta cacher som bara premium kan ta.
Vill bli.
Man SKA inte Ta andras cacher :grin:

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons apr 11, 2012 19:27

team@ skrev:
linsrille skrev:Cachar du med online-access så är det inte jättemycket nytta nej. Vet iofs inte vad det finns för begränsningar om man inte är premium när man kör officiella appar.
Man får bara ladda ner 5 cacher om dagen utan premium....

Tungt argument .

Sent from my Blade using Tapatalk
Är inte premium och använder nästan bara iphonen trots att vi har en enklare garmin-gps också (för cache-utläggning mest). Med groundspeaks köpe-app så funkar offline alldeles utmärkt. I höstas skulle vi till gran canaria så jag gjorde en sökning från mitten av ön och tog med alla cacher som fanns, hundratals, sparade sedan samtliga träffar inkl kartor i appen med ett tryck. Över mobilnät/wifi så det tog en stund men sen var allting vi behövde med. Inga gränser på fem cacher eller så i den appen.

Fast nu kanhända premium nära, huvudsakligen för att jag så gärna vill kunna dela ut favoritpoäng till de underbara pärlor till cacher som finns här och var! Övriga funktioner man får via premium jag känner till har jag idag inte saknat... Så frågan är vad favvo-utdelning är värt i dollars...
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons apr 11, 2012 19:41

team@ skrev:
linsrille skrev:Cachar du med online-access så är det inte jättemycket nytta nej. Vet iofs inte vad det finns för begränsningar om man inte är premium när man kör officiella appar.
Man får bara ladda ner 5 cacher om dagen utan premium....

Tungt argument .

Sent from my Blade using Tapatalk
Gammalt inlägg som jag citerar men jag tror det är 5 sökningar man kan göra per dygn, hur många cacher per sökning vet jag inte...
BildBild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » sön apr 15, 2012 23:22

Stadskasheuren skrev: Fast nu kanhända premium nära, huvudsakligen för att jag så gärna vill kunna dela ut favoritpoäng till de underbara pärlor till cacher som finns här och var! Övriga funktioner man får via premium jag känner till har jag idag inte saknat... Så frågan är vad favvo-utdelning är värt i dollars...
Det visade sig vara värt åtm. 30 dollar, och vips var även jag premium-medlem :-) Och första favoritpoängen gick lite i efterhand till Rocksjönästet i Jönköping, den cachen var droppen som fick bägaren att gå i mål för den riktigt pockade på att bli favvad!
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Re: Premiummedlem

Inlägg av Entracte » mån apr 16, 2012 9:43

Jag tycker det är värt mycket att kunna sätta upp notifications för att på så vis få mail när det släpps nya cacher. Inte endast för möjligheten att ta FTF (som är rolig i sig) utan även för att få veta att det kommit nya spännande cacher i närområdet att logga när tid finns.

Pocket queries fungerar väldigt smidigt i iPhonen med betal-appen. Det räddade mina tre senaste utlandsresor :)
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
Skriv svar