Hur får jag PQ till telefonen?

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
milinla
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingrid

Hur får jag PQ till telefonen?

Inlägg av milinla » tis jan 03, 2012 13:52

Hjälp! Jag har lärt mig att skapa en rutt med hjälp av Google Earth och göra en PQ i Geocaching groundspeak. Det funkar bra.
Jag får upp alla cacherna på min dator precis som det ska vara, kan pricka för dem jag vill ha med osv.
Min stora fråga är: hur bär jag mig åt för att få över PQ:n till telefonen, det är ju där jag vill hja den när jag sen är ute och åker min rutt?? Det var till stor del därför jag blev premiummedlem.
Jag har en Samsung Galaxy mini, en android alltså. Behöver jag ha något särskilt program? eller vad är knepet?
Hur hanterar ni andra er PQ?
Senast redigerad av 1 milinla, redigerad totalt 0 gånger.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Hur får jag rutten till telefonen?

Inlägg av sydman » tis jan 03, 2012 14:03

Utan att veta... men borde det inte gå att göra via google map som du har i mobilen?
Bild
Användarvisningsbild
Miss Li
Föreningsmedlem
Efternamn: Malmgren
Förnamn: Linda

Re: Hur får jag PQ till telefonen?

Inlägg av Miss Li » tor feb 09, 2012 15:17

Du kanske redan har hittat hur du ska göra men annars finns en beskrivning här
http://www.geocaching.com/android/tutor ... t.aspx#pqs

Jag hade problem att få det att fungera med min iPhone också men det visade sig att det var så "enkelt" att jag behövde logga ut och logga in på mitt konto igen på telefonen för att den skulle känna av att jag hade uppgraderat mig till premium.
nljungblom
Ny i forumet
Efternamn: Ljungblom
Förnamn: Niklas

Inlägg av nljungblom » tis mar 20, 2012 21:20

grrrrr, jag får det inte att funka jag heller, har gjort 2 st queries på http://www.geocaching.com men när jag kollar via min android så finns de inte, vad missar jag????
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis mar 20, 2012 22:47

Först och främst så saknas det lite detaljer i de två fallen, vilka appar använder ni?

När man skapat en PQ och väljer att titta på en preview så är PQn skapad men inte lagd in i kön för att köras, det är bara en förhandsvisning man ser och får möjlighet att kryssa för enskilda cacher för att spara som GPX-filer.
När man sparat PQn så kan man på sidan http://www.geocaching.com/pocket/default.aspx kryssa i vilken dag (serverns dag, står typ "Server Time: Tuesday, 20 March 2012 12:34:42") ska köras på, detta kan även göras i själva skapandet av PQn, där man anger vilka typer av burkar osv, längs upp på den sidan kan man kryssa i vilken dag samt om den ska köras varje vecka eller så.

När PQn är skapad och körd så kan man ladda ner den med Neongeo och Geocaching.coms egna app. Man kan få den som mail med om den är på max 500 burkar.

Nu skrev jag detta rakt ur huvudet förutom länken, så lite tokigt kanske det blev men vad är det som är problemet och vilken app använder ni, samt finns det någon PQ att ladda ner, det står på högra fliken som är klickbar, typ Pocket Queries Ready for Download (1)
BildBild
Gubben Storm
Geocachare
Efternamn: Strömmare
Förnamn: David

Inlägg av Gubben Storm » tis okt 09, 2012 11:01

Jag gjorde såhär och det funkade toppen! (Kanske finns andra sätt som är bättre, det vet jag inget om)

-Jag använder groundspeaks app btw.
-Gjorde en PQ och fick den som mail med gpx fil skickad till min emailadress.
-La in gpx-filen på SD-kortet i telefonen.
-Öppnade appen och valde PG, bam, där va den.
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis okt 09, 2012 21:46

Gubben Storm skrev:Jag gjorde såhär och det funkade toppen! (Kanske finns andra sätt som är bättre, det vet jag inget om)

-Jag använder groundspeaks app btw.
-Gjorde en PQ och fick den som mail med gpx fil skickad till min emailadress.
-La in gpx-filen på SD-kortet i telefonen.
-Öppnade appen och valde PG, bam, där va den.
Kör du Goundspeaks egna app behöver du inte ta hem den via mail, du hämtar PQn direkt i appen, den hämtas via API:et. Detsamma gäller även Beongeo för Android och säkert även Cachesense med.
BildBild
Gubben Storm
Geocachare
Efternamn: Strömmare
Förnamn: David

Inlägg av Gubben Storm » tis okt 09, 2012 22:08

ok, där ser man. Men, tror kanske det va någon annans PQ för jag har den inte längre via hemsidan.
Bild
Skriv svar