Strategi för att ta FTF på platser man är på tillfälligt

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Inlägg av Entracte » mån apr 16, 2012 14:53

Jag tänkte bara höra hur ni där ute arbetar för att ha chans på FTF när ni är på en plats tillfälligt, t.ex. besöker någon, är på arbetsresa etc. Anledningen är att jag frågar är att man så ofta ser "Fick en FTF i nytt län idag" eller "Var i Blablaland idag, fick till och med en FTF!"

Lägger ni upp notification på platsen i fråga, tillfälligt under besöket, eller gör ni på något annat sätt för att hålla koll på nya cacher i detta område?
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Strategi för att ta FTF på platser man är på tillfälligt

Inlägg av sydman » mån apr 16, 2012 14:59

Entracte skrev:Jag tänkte bara höra hur ni där ute arbetar för att ha chans på FTF när ni är på en plats tillfälligt, t.ex. besöker någon, är på arbetsresa etc. Anledningen är att jag frågar är att man så ofta ser "Fick en FTF i nytt län idag" eller "Var i Blablaland idag, fick till och med en FTF!"

Lägger ni upp notification på platsen i fråga, tillfälligt under besöket, eller gör ni på något annat sätt för att hålla koll på nya cacher i detta område?
händer inte så ofta men flyttar hemma koordinaterna så flyttar notifieringarna med
Bild
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare

Inlägg av Entracte » mån apr 16, 2012 15:01

sydman skrev:händer inte så ofta men flyttar hemma koordinaterna så flyttar notifieringarna med
Ahh, smart. Så då sätter man övernattningsplatsen/eventet eller vad det nu kan vara till sin hemkoordinat tillfälligt? Tack för tipset!

Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån apr 16, 2012 16:20

Entracte skrev:Jag tänkte bara höra hur ni där ute arbetar för att ha chans på FTF när ni är på en plats tillfälligt, t.ex. besöker någon, är på arbetsresa etc. Anledningen är att jag frågar är att man så ofta ser "Fick en FTF i nytt län idag" eller "Var i Blablaland idag, fick till och med en FTF!"

Jag brukar skapa notifieringar för platsen. Ofta tror jag dock ovanstående sker i samband med event.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare

Inlägg av Entracte » mån apr 16, 2012 16:39

Motorcycledude skrev:Ofta tror jag dock ovanstående sker i samband med event.
Det stämmer säkert, det har jag inte reflekterat över faktiskt.

Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » mån apr 16, 2012 20:07

När jag låg på topp i mitt FTF jagande så var jag resemontör och la då en notifiering där min husvagn stod och inland blev det akututryckningar. :-)
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare

Inlägg av Entracte » mån apr 16, 2012 20:10

Landstedt skrev:

När jag låg på topp i mitt FTF jagande så var jag resemontör och la då en notifiering där min husvagn stod och inland blev det akututryckningar. :-)
Låter skitskoj! Det värsta som fanns (läs innan geocachingen kom in i bilden) var ju att försöka döda tid om kvällarna när man ligger borta i jobbet. Idag vill jag inget hellre än att åka till en helt ny stad över ett par nätter :mrgreen:

Bild
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » mån apr 16, 2012 22:33

Entracte skrev:
Landstedt skrev:

Låter skitskoj! Det värsta som fanns (läs innan geocachingen kom in i bilden) var ju att försöka döda tid om kvällarna när man ligger borta i jobbet. Idag vill jag inget hellre än att åka till en helt ny stad över ett par nätter :mrgreen:
Så är det. :-)
Att sen kunna FTF:a på "andras" områden är ju också lite kul.
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare

Inlägg av Entracte » mån apr 16, 2012 23:20

Landstedt skrev:Så är det. :-)
Att sen kunna FTF:a på "andras" områden är ju också lite kul.
Absolut :)

Bild
stegelvik
Geocachare

Inlägg av stegelvik » tis apr 17, 2012 18:17

Jag brukar helt enkelt gå in på sidan Hide and seek a geocache och titta om det finns några nysläppta cacher i närheten av där jag är eller dit jag ska åka. Det har t ex blivit många olika vägar till fjällstugan för att få en FTF.
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis apr 17, 2012 21:59

stegelvik skrev:Jag brukar helt enkelt gå in på sidan Hide and seek a geocache och titta om det finns några nysläppta cacher i närheten av där jag är eller dit jag ska åka. Det har t ex blivit många olika vägar till fjällstugan för att få en FTF.
Misstänker att det är rätt vanligt, och görbart.

FTF-jägare på semester är ju ofta i områden där FTF:en kan ta några timmar (istället för mindre än tio minuter som i Linköping).
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » fre aug 03, 2012 9:13

Stämmer det att om man är på ex. semester och flyttar Home Location så flyttar notifications med ? Tycker inte det ser ut så när man går in och tittar på hur notifications är uppsatt. Där måste man ju speca koordinater, det finns inget val att man ska använda home location att utgå ifrån.
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem
Efternamn: Bäcklund
Förnamn: Gustav

Re: Sv: Strategi för att ta FTF på platser man är på tillfälligt

Inlägg av skrattjakt » fre aug 03, 2012 9:34

satrams skrev:Stämmer det att om man är på ex. semester och flyttar Home Location så flyttar notifications med ? Tycker inte det ser ut så när man går in och tittar på hur notifications är uppsatt. Där måste man ju speca koordinater, det finns inget val att man ska använda home location att utgå ifrån.
Jag tror inte att det följer med. Jag har satt upp olika notifications för olika platser jag brukar vara på. Sen kan man avaktivera dem när man inte är där, så man slipper onödiga mail. När man ska dit nästa gång är det bara att aktivera de som är aktuella.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » fre aug 03, 2012 9:36

satrams skrev:Stämmer det att om man är på ex. semester och flyttar Home Location så flyttar notifications med ? Tycker inte det ser ut så när man går in och tittar på hur notifications är uppsatt. Där måste man ju speca koordinater, det finns inget val att man ska använda home location att utgå ifrån.
Tror att när man skapar Notify så används hemkoordinaten som default, man får sedan ändra denna efter önskemål. Vi har ca 14 notify som många är aktiva samtidigt, mycket pga att man bara kan välja en typ av gömma per Notify, trad, myst osv, samt enbara ange en e-postadress. Men vi har en notify för trad som vi brukar ändra till resmålets koordinat dagen innan och aktiverar den via mobilen samma dag vi ska åka, så slipper man mecka med de man har sedan innan, är man borta länge så stänger man av sin "FTF"-notify hemmavid så man slipper få hög puls lite för ofta.

Edit:
Däremot PQ-generatorn använder hemkoordinat ifall man valt det.

Man kanske skulle kunna få till ett samarbete mellan godkända appar och GC.com där appen talade om för Notify-funktionen var man befinner sig, ungefär som "follow me" funktionen i Neongeo eller C:geo fungerar där man om man vill kan presentera sin position för andra användare, och att GC.com uppdaterar position för en specifik Notify varje 15min om man flyttats någon mil eller så...

Det kanske rent av går för utvecklaren att skapa denna funktion i Neongeo där Neongeo i bakgrunden uppdaterar position och via API frågar efter nya ologgade cacher periodiskt efter givna parametrar.
BildBild
Skriv svar