Enbart för Premium

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Enbart för Premium

Inlägg av Falkz » tis apr 24, 2012 17:38

exostor skrev:
Har man inte apparatur för papperslös caching så får man skriva ut cachebeskrivningen innan man åker iväg.
Ehh va varför ska man vara tvingad att slösa en massa papper och bläck innan man åker någon stans...
själv brukar jag bara läsa beskrivningen om det är någon intressant plats som man vill veta mer om..
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis apr 24, 2012 17:39

Ja ni.. det finns massa olika sätt att cacha på. Vilket mångsidigt tidsfördriv ändå. Det blir lite offtopic nu. Kan ju dra några olika modeller för er som alltid kör samma :)

Spontancaching:
Du väntar på bussen/en vän/möte etc. och tar upp telefonen och söker på närområdet. Beroende på tid kanske du kollar beskrivningen innan eller dyker rakt på om tiden är knapp.

Avkopplad caching:
Du tar en vända i lugn takt. Troligtvis förlägger du denna runda till ett naturområde och parkerar långt ifrån närmsta cache. Går en slinga och plockar en och annan burk under en sten. Beundrar vyerna och kanske lägger märke till att midsomamrblomstren redan kommit. Kanske kommer du till en plats som verkar intressant och kollar om det står nåt att läsa i närmsta caches beskrivning.

Cacherace:
Man går ihop några stollar och letar upp ett hyfsat cachetätt område. Man åker dit med avsikt att bocka av så många burkar som möjligt, och kanske har man spanat in ett par lite mer intressanta burkar som man vill ta samtidigt.

Äventyrscaching:
Man har sett ut några lite tuffare cacher som förväntas bjuda på en utmaning. Här har man studerat inte bara cachetexten utan också skummat igenom tidigare loggar i jakt på mer information om platsen.

Låt er inte begränsas av den här tunna listan, det går att göra precis hur som helst så länge man inte sabbar för andra. Det är väl enda kravet kan jag tycka. Själv kör jag lite olika stil beroende på sinnesstämning och yttre omständigheter. Jag tycker det skulle bli alldeles för inrutat att köra samma stil för jämnan och hade tröttnat för länge sen. Lite som att äta pannkakor med sylt varenda dag.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tis apr 24, 2012 19:41

linsrille skrev:Ja ni.. det finns massa olika sätt att cacha på. Vilket mångsidigt tidsfördriv ändå. Det blir lite offtopic nu. Kan ju dra några olika modeller för er som alltid kör samma :)

Spontancaching:
Du väntar på bussen/en vän/möte etc. och tar upp telefonen och söker på närområdet. Beroende på tid kanske du kollar beskrivningen innan eller dyker rakt på om tiden är knapp.

Avkopplad caching:
Du tar en vända i lugn takt. Troligtvis förlägger du denna runda till ett naturområde och parkerar långt ifrån närmsta cache. Går en slinga och plockar en och annan burk under en sten. Beundrar vyerna och kanske lägger märke till att midsomamrblomstren redan kommit. Kanske kommer du till en plats som verkar intressant och kollar om det står nåt att läsa i närmsta caches beskrivning.

Cacherace:
Man går ihop några stollar och letar upp ett hyfsat cachetätt område. Man åker dit med avsikt att bocka av så många burkar som möjligt, och kanske har man spanat in ett par lite mer intressanta burkar som man vill ta samtidigt.

Äventyrscaching:
Man har sett ut några lite tuffare cacher som förväntas bjuda på en utmaning. Här har man studerat inte bara cachetexten utan också skummat igenom tidigare loggar i jakt på mer information om platsen.

Låt er inte begränsas av den här tunna listan, det går att göra precis hur som helst så länge man inte sabbar för andra. Det är väl enda kravet kan jag tycka. Själv kör jag lite olika stil beroende på sinnesstämning och yttre omständigheter. Jag tycker det skulle bli alldeles för inrutat att köra samma stil för jämnan och hade tröttnat för länge sen. Lite som att äta pannkakor med sylt varenda dag.
+1
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » ons apr 25, 2012 13:19

Personligen tycker jag det är trevligt ju fler som loggar min cache. Det är ju därför den finns där. PO motverkar detta.

För att skydda cacher mot nybörjare hade det varit mycket effektivare att införa en funktion som krävde t.ex. 100 loggade burkar för att koordinaterna skulle visas. Detta skulle troligtvis ha större skyddseffekt mot ovarsamma besökare.

En utsatt plats är en utsatt plats, hur mycket PO burken än är. Blir den komprometterad allt för ofta liger den helt enklt olämpligt.

PO är IMHO ett okynne som bara är till hinder och saknar annan funktion än att generera inkomster åt Groundspeak. En gräns för hur många PO en och samma person får ha skulle vara välkommen, men så lär det näppeligen bli... Försäljning av allehanda prylar som Travelbugs, profilprodukter o.dyl. genererar säkert alldeles tillräckligt med intäkter för att driva verksamheten.

Nu är jag inte PM och tänker inte bli av principiella skäl. Mobilt Internet (som jag skaffat mest för caching) är IMHO bra mycket bättre än PQ's o.dyl.

Detta meddelande är skapat med fri programvara under LINUX
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » ons apr 25, 2012 13:57

Fick en annan idé. Nu när geocaching blir mer o mer uppmärksammat i utbildningssammanhang kanske det vore läge för groundspeak att erbjuda skolor och dagis specialmedlemskap som fungerar ung som skollicenser för programvaror...

Ett medlemskap som ger dem vissa fördelar (gör medlemskapet attraktivt för dem, typ att man får hintar beskrivningen osv.) men som är begränsat/avskalat i andra avseenden. Exempelvis att man som cacheägare kan välja om sina cacher skall synas för sådana med "skollicenser".

Då kanske någon säger: -Ja men då skulle alla blockera sina cacher.
Nej jag är inte så säker på det. Själv skulle jag gärna se att elever loggade flertalet av mina cacher, men kanske inte alla.
I detta avseende kan jag bygga cacher som är mer "barnsäkra" och veta att mina andra mer avancerade gömmor är skyddade...

Som sagt, bara en tanke...
Vad tror du?

Ja jag vet det här måste gå via groundspeak för att bli något av. Men bollar man inte ideér så händer ingenting...
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » ons apr 25, 2012 14:02

Silverqueen skrev:
Nu är jag inte PM och tänker inte bli av principiella skäl. Mobilt Internet (som jag skaffat mest för caching) är IMHO bra mycket bättre än PQ's o.dyl.
Av just principiella skäl så tycker jag att man kan bli PM för att stödja verksamheten, för något som jag utnyttjar så mycket är det en mycket låg kostnad, extra funktioner eller ej. :D
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » ons apr 25, 2012 14:05

Djuret skrev:
Silverqueen skrev:
Av just principiella skäl så tycker jag att man kan bli PM för att stödja verksamheten, för något som jag utnyttjar så mycket är det en mycket låg kostnad, extra funktioner eller ej. :D
+1
Bild
Medlem sedan 2001
Sm7upk
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ola

Enbart för Premium

Inlägg av Sm7upk » ons apr 25, 2012 20:40

linsrille skrev:Ja ni.. det finns massa olika sätt att cacha på. Vilket mångsidigt tidsfördriv ändå. Det blir lite offtopic nu. Kan ju dra några olika modeller för er som alltid kör samma :)

Spontancaching:

Avkopplad caching:

Cacherace:

Äventyrscaching:

:-)
+1
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » fre apr 27, 2012 17:19

Ankarcrona skrev:Blev lite nyfiken när du säger att du inte läser hinten annat än som sista utväg och menar på att viktig info skall stå i beskrivningen. Min fråga är då, läser du beskrivningen när du är ute i fält?
Beskrivningen läser jag rätt ofta innan jag ens ger mig iväg. När det gäller mitt hemmaområde så åtminstone skummar jag beskrivningarna på nya cachear som kommer ut även om jag inte försöker FTF:a dem så jag har ett hum om vilka som har speciella krav. För det fåtag gamla cachear i trakten jag har kvar ologgade så har jag läste beskrivningarna förr och vet också på ett ungefär vad det handlar om. När jag ger mig ut och letar så har jag med mig vad jag utifrån denna information (och eventuella hörda rykten, så klart) tror är rimlig utrustning. Sedan letar jag. Om jag inte hittat något efter 10-15 minuter läser jag ledtråden. Om det står något där som gör att jag inte haft en chans att hitta cachen eftersom jag inte läst ledtråden så kommer jag att bli sur.

Att läsa ledtråden i förväg känns lite som att öppna alla julklapparna i förväg och sedan slå in dem igen i väntan på julafton. Att leta utan att riktigt veta vad man letar efter eller var det är är ju halva nöjet. Det ska väl medges att det på en del ställen är rätt uppenbart var burken ska vara, och om man inte hittar något på ett sådant (typ en vägskylt och inget annat inom 20 meter) så kollar jag ledtråden snabbare med misstanke att burken är borta om den inte är i skylten. Ibland kan det vara något väldigt lurigt som man missat, men då kan man å andra sidan förvänta sig att det framgår av D-ratingen.

När jag är ute och cachear på semestern eller på andra ställen där jag inte normalt är och inte har koll på burkarna omkring mig brukar jag läsa titel, D/T och snabbskumma beskrivningen för att se om det verkar finnas något suspekt. Om inte, leta. Om det finns något som är väsentligt för att hitta gömman läser jag naturligtvis detta först.

Det händer att jag läser ledtråden i förväg, men då handlar det i allmänhet om att jag är på genomresa någonstans och behöver fixa till en en-om-dagen-logg med minsta möjliga risk för misslyckande/upptäckt. 97 gånger av 100 eller så har jag inte läst ledtråden när jag letar.
Bild
Skriv svar