Enbart för Premium

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
helvite
Geocachare

Re: Enbart för Premium

Inlägg av helvite » tor apr 19, 2012 9:44

Som CO ingår det ju att sköta cacheunderhållet. Ju fler som loggar, desto mer "slits" cachen och mer underhåll krävs. Det är ju självklart att om man sätter endast premium så kommer färre att logga cachen och följdaktligen så borde underhållsbehovet på cachen minska. Själv har jag geocachat sedan 2007, men aldrig som premium medlem. Jag VET att det finns fler som mig som inte är premium men återplacerar cachen där den ska sitta, vässar pennan vid behov, lägger i en penna om det inte finns någon, ibland även papper att logga på. Tömmer ur och torkar cachen mm.. Men sätts en cache som premium så kommer inte jag att besöka den eftersom jag inte kommer åt koordinaterna. Ville bara meddela detta att bara för att man inte är premium så betyder inte det att man är slarvigare då man geocachar.

Jag tror dessutom att det inte är helt självklart att man cachar på ett snyggt sätt bara för att man ÄR premium..
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tor apr 19, 2012 10:17

helvite skrev:Som CO ingår det ju att sköta cacheunderhållet. Ju fler som loggar, desto mer "slits" cachen och mer underhåll krävs. Det är ju självklart att om man sätter endast premium så kommer färre att logga cachen och följdaktligen så borde underhållsbehovet på cachen minska. Själv har jag geocachat sedan 2007, men aldrig som premium medlem. Jag VET att det finns fler som mig som inte är premium men återplacerar cachen där den ska sitta, vässar pennan vid behov, lägger i en penna om det inte finns någon, ibland även papper att logga på. Tömmer ur och torkar cachen mm.. Men sätts en cache som premium så kommer inte jag att besöka den eftersom jag inte kommer åt koordinaterna. Ville bara meddela detta att bara för att man inte är premium så betyder inte det att man är slarvigare då man geocachar.

Jag tror dessutom att det inte är helt självklart att man cachar på ett snyggt sätt bara för att man ÄR premium..
Det var detta jag fiskade efter i mitt första svar i tråden. Fast jag köper argumentet med att undvika skolklasser även om det bara är en tidsfråga innan skolan hostar upp $30 för att det inte finns så många cacher att hitta annars när allt fler blir premium.
Ve och fasa har jag själv en pmo i kön nu men är rädd att det inte hjälper ett skit men det märks.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tor apr 19, 2012 11:26

En sund balans på PMO/vanliga cacher tycker jag gynnar alla.

Blev lite besviken då jag var ny, ville ta mitt cachande till en ny nivå och skaffade ett premiummedlemskap för att få tillgång till alla PMO-cahcer. Till min besvikelse upptäckte jag att det bara fanns en i närområdet. (nu för tiden finns det fler)

Så småningom insåg jag att premiummedlemskapet gav så mkt mer än bara PMO cacher...
Men endå så kan ju PMO-cacher i förlängningen inge kännslan av att man får lite mer för pengarna...

Själv äger jag i dagsläget endast en PMO-cache, det är igentligen inget märkvärdigt med den men jag valde PMO för att hålla nere allt (spring) i området till en sund nivå (värna om grannsämjan) ;-) Den effekten tycker jag att jag uppnått...
Kaiyra
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Karin

Inlägg av Kaiyra » tor apr 19, 2012 22:09

Ne, ibland funkar inte ens premium only, hittade precis en av Falkz premiummystar helt demolerad :(
/Kaiyra
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » tor apr 19, 2012 22:41

Ja mot mugglarna hjälper inte premium :(
Dock tror jag nog att man tittar och läser lite extra om premium only cacherna
någon som vet om det går att få dom runda ikorna på kartan i oregon gpsen?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor apr 19, 2012 22:51

Falkz skrev:Ja mot mugglarna hjälper inte premium :(
Dock tror jag nog att man tittar och läser lite extra om premium only cacherna
någon som vet om det går att få dom runda ikorna på kartan i oregon gpsen?
Finns inget i pq'n som skiljer premium från vanliga. Hur det är genom api'et vet jag inte.. (grundförutsättning för att få runda ikoner)
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » fre apr 20, 2012 20:08

Då har jag fått mina farhågor bekräftade. Omdömet hänger inte på om man är PM eller inte.

Till att börja med kanske jag ska säga att jag på inget sätt är arg på någon, vi är bara människor. Jag har heller inte för avsikt att hänga ut någon.

Testfallet, en cache placerad intill en skola, omöjligt att ha bra uppsikt då man står i en svacka på öppen plats. Cachen ganska speciell, kan inte ersättas om den försvinner eller förstörs. Valde ändå att lägga ett antal timmar på konstruktion och intrimning väl medveten om förutsättningarna. Hinten säger bara att man ska läsa beskrivningen, för säkerhets skull rot13-kodade jag en upprepning av det.
Beskrivningen börjar fetstilt med att man ska undvika cachen under skoltid. Ganska vagt skrivet men budskapet är ändå tydligt tycker jag.

Publicerades ca 9:00, en kvart senare kommer förste man, 10 minuter senare nästa. Minns jag rätt kom ytterligare två loggar innan lunch. En besökare hade dessutom återplacerat felaktigt vilket utan att avslöja konstruktionen gör cachen betydligt mer utsatt.

Cachen är PMO.

Första reflektionen var att folk är rätt korkade ändå.. men man kan liksom inte idiotförklara hela världen så jag reviderade min insikt till att det ska mycket till för att man ska kunna styra någon annans vilja. (och det slutar sällan väl om man lyckas)

Hur som helst har mina medcachare stärkt min åsikt om att PMO är ett ganska klent skydd. Lite som att försöka hålla sig torr med ett paraply när man badar.
Bild
bataki
Geocachare
Efternamn: Joakim
Förnamn: Ragnvaldsson

Inlägg av bataki » fre apr 20, 2012 20:43

linsrille skrev: Det var detta jag fiskade efter i mitt första svar i tråden. Fast jag köper argumentet med att undvika skolklasser även om det bara är en tidsfråga innan skolan hostar upp $30 för att det inte finns så många cacher att hitta annars när allt fler blir premium.
Ve och fasa har jag själv en pmo i kön nu men är rädd att det inte hjälper ett skit men det märks.
Ja, en skola kan säkert hosta upp med $30 för att kunna erbjuda sina elever "fin" geocaching. PMO är helt fel lösning för det, en mer korrekt är att kunna sätta ett villkor på t.ex. minst 100 hittade innan man får se cachen och ett villkor om att "offentliga" konton (t.ex. skolor) inte är välkomna att logga.(Men ett sådant villkor bör användas restriktivt för att inte skapa irritation.)
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » fre apr 20, 2012 20:50

linsrille skrev:Då har jag fått mina farhågor bekräftade. Omdömet hänger inte på om man är PM eller inte.

Till att börja med kanske jag ska säga att jag på inget sätt är arg på någon, vi är bara människor. Jag har heller inte för avsikt att hänga ut någon.

Testfallet, en cache placerad intill en skola, omöjligt att ha bra uppsikt då man står i en svacka på öppen plats. Cachen ganska speciell, kan inte ersättas om den försvinner eller förstörs. Valde ändå att lägga ett antal timmar på konstruktion och intrimning väl medveten om förutsättningarna. Hinten säger bara att man ska läsa beskrivningen, för säkerhets skull rot13-kodade jag en upprepning av det.
Beskrivningen börjar fetstilt med att man ska undvika cachen under skoltid. Ganska vagt skrivet men budskapet är ändå tydligt tycker jag.

Publicerades ca 9:00, en kvart senare kommer förste man, 10 minuter senare nästa. Minns jag rätt kom ytterligare två loggar innan lunch. En besökare hade dessutom återplacerat felaktigt vilket utan att avslöja konstruktionen gör cachen betydligt mer utsatt.

Cachen är PMO.

Första reflektionen var att folk är rätt korkade ändå.. men man kan liksom inte idiotförklara hela världen så jag reviderade min insikt till att det ska mycket till för att man ska kunna styra någon annans vilja. (och det slutar sällan väl om man lyckas)

Hur som helst har mina medcachare stärkt min åsikt om att PMO är ett ganska klent skydd. Lite som att försöka hålla sig torr med ett paraply när man badar.

Ja du Rille, om det finns 2 idioter i en grupp på 100 så kommer dessa två förstöra för resten av gruppen. Utgå ifrån att du aldrig kan skydda dig mot alla. Det kommer alltid någon cachare som inte läser beskrivningen eller som gör det men skiter i den, eller helt enkelt missuppfattar den...
Vill man lägga ut burkar som inte blir missbrukade så får man ha detta i åtanke när man tillverkar dem... (tragiskt nog...)

Skall bli kul att åka ner o se vad du åstadkommit, men det får bli någon kväll här framöver... ;-)
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » fre apr 20, 2012 21:26

Ankarcrona skrev:Ja du Rille, om det finns 2 idioter i en grupp på 100 så kommer dessa två förstöra för resten av gruppen. Utgå ifrån att du aldrig kan skydda dig mot alla. Det kommer alltid någon cachare som inte läser beskrivningen eller som gör det men skiter i den, eller helt enkelt missuppfattar den...
Vill man lägga ut burkar som inte blir missbrukade så får man ha detta i åtanke när man tillverkar dem... (tragiskt nog...)

Skall bli kul att åka ner o se vad du åstadkommit, men det får bli någon kväll här framöver... ;-)
Cachen är inte så märkvädig, mest utsatt.

Jag får nog utveckla lite. Jag tror säkert PMO skyddar mot vandaler, men inte mot oförsiktighet. Sen kan jag vara ärlig och säga att jag rundgått CO's önskemål vid ett par tillfällen även om jag försöker följa dessa. Så om jag skulle idiotförklara någon annan idiotförklarar jag mig själv med, och så kan jag inte ha det :oops:

Sen har jag haft sönder några burkar med så säg en promille. Om jag nu hade varit ett genomsnitt så hade var 1000'de cachelogg resulterat i en trasig burk. Lägg till yttre omständigheter på det så är det nog ganska genomsnittligt kanske.

Ska man vara lite dryg med statistiken hade jag inte sönder en enda burk innan jag blev premium vid ca 800 funna om jag minns rätt. Det betyder i mitt extremt lilla urval att bara premium-medlemmar har sönder burkar :shock:

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt mer än att folk är inte idioter, de har bara andra prioriteringar än en själv. Bara att gilla läget. Det och att PMO är ett extremt trubbigt verktyg.
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre apr 20, 2012 21:37

linsrille skrev:Då har jag fått mina farhågor bekräftade. Omdömet hänger inte på om man är PM eller inte.

Cachen är PMO.

FTF-jägare hinner sällan läsa beskrivningar. Lägger man ut en cache som man inte vill ha besök på en viss tid av dygnet, så MÅSTE man be rewiverna släppa cachen på en tid som inte krockar med den tiden med marginal.
"Besökare" som återplacerat cachen fel kan man ju aldrig veta om det är en cachare, mugglare eller ett djur(inte jag ;)) som råkat flytta cachen.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » fre apr 20, 2012 22:15

Djuret skrev:

Cachen är PMO.

FTF-jägare hinner sällan läsa beskrivningar. Lägger man ut en cache som man inte vill ha besök på en viss tid av dygnet, så MÅSTE man be rewiverna släppa cachen på en tid som inte krockar med den tiden med marginal.
"Besökare" som återplacerat cachen fel kan man ju aldrig veta om det är en cachare, mugglare eller ett djur(inte jag ;)) som råkat flytta cachen.
Det kanske är lite orättvist att göra en bedömning utifrån en caches första timmar. Fast har man ett mindre ansvar när man är på FTF-jakt? Sen håller bara "inte tid"-argumentet för första halvtimmen eller så. Sen är man ändå så sent ute att man hinner läsa både beskrivning och tidningen innan man letar. Hinten är kort och gott:

"Yäf orfxeviavatra!
Läs beskrivningen!"

och ser man den kanske man iallafall skummar första raderna? Loggarna tyder på att texten lästs och inga utrikesloggar ännu :)

Återigen, cachen finns där fortfarande och jag anade att det skulle bli ungefär det här resultatet. Antagligen har ingen blivit sedd mer än av vd'n på närliggande arbetsplats som enligt rapporter sett skumma typer stryka omkring mest hela dan :) Det har trots allt varit riktigt pissigt väder idag så få har varit ute frivilligt. Lite grinig hade jag nog blivit på de som loggat om det vart en strålande dag för då är det tveksamt om cachen fått överleva sin första vecka.

Jag räknar med att det även i fortsättningen kommer bli enstaka loggar mitt på dan men hoppas att det sker diskret då. Vi får se när den förvandlas till en vanlig filmburk.
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre apr 20, 2012 22:29

linsrille skrev: Det kanske är lite orättvist att göra en bedömning utifrån en caches första timmar. Fast har man ett mindre ansvar när man är på FTF-jakt? Sen håller bara "inte tid"-argumentet för första halvtimmen eller så. Sen är man ändå så sent ute att man hinner läsa både beskrivning och tidningen innan man letar. Hinten är kort och gott:

"Yäf orfxeviavatra!
Läs beskrivningen!"

och ser man den kanske man iallafall skummar första raderna? Loggarna tyder på att texten lästs och inga utrikesloggar ännu :)

Återigen, cachen finns där fortfarande och jag anade att det skulle bli ungefär det här resultatet. Antagligen har ingen blivit sedd mer än av vd'n på närliggande arbetsplats som enligt rapporter sett skumma typer stryka omkring mest hela dan :) Det har trots allt varit riktigt pissigt väder idag så få har varit ute frivilligt. Lite grinig hade jag nog blivit på de som loggat om det vart en strålande dag för då är det tveksamt om cachen fått överleva sin första vecka.

Jag räknar med att det även i fortsättningen kommer bli enstaka loggar mitt på dan men hoppas att det sker diskret då. Vi får se när den förvandlas till en vanlig filmburk.
Det jag menar med FTF jägarna är att dom sällan sitter och väntar till lämplig tidpunkt utan dom åker och tar cacherna direkt när dom kommer ut, även om det så skulle vara kl 03:00 på natten... :shock:
Och det kan likaväl varit en mugglare som lade märke till vad förste cacharen gjorde på plats, och blev nyfiken och tittade efter och misslyckades med att återplacera cachen rätt, sannolikheten är väl iof inte så stor men....
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » fre apr 20, 2012 23:26

Djuret skrev:Det jag menar med FTF jägarna är att dom sällan sitter och väntar till lämplig tidpunkt utan dom åker och tar cacherna direkt när dom kommer ut, även om det så skulle vara kl 03:00 på natten... :shock:
Och det kan likaväl varit en mugglare som lade märke till vad förste cacharen gjorde på plats, och blev nyfiken och tittade efter och misslyckades med att återplacera cachen rätt, sannolikheten är väl iof inte så stor men....
Jo jag har själv tagit några nattliga ftf'er och vet hur det funkar. Men allt är inte mörker. Första loggen som kom:
Var på väg till denna när vi såg co:s vädjan om att undvika loggning under skoltid, så vi vände i Ekhagsrondellen. Vi kommer tillbaks efter skoltid. Alias1, alias2 och alias3.
Ekhagsrondellen är "nästan framme". Nu tror jag inte det var självklart, men de vände och det gör att jag också kommer vara lite extra hänsynsfull tillbaks.

Jag vet hur det funkar och jag hade kanske också övervägt att logga den. Men finns absolut ingen anledning att särbehandla nån som är på FTF-jakt.
Bild
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » lör apr 21, 2012 18:21

Varför måste man lägga ut cacher i närheten av förskola/skola :?:
...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
Skriv svar