Enbart för Premium

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Re: Enbart för Premium

Inlägg av 1000sjöar » lör apr 21, 2012 18:36

Fasanen skrev:Varför måste man lägga ut cacher i närheten av förskola/skola :?:
+1
Bild
Medlem sedan 2001
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » lör apr 21, 2012 22:24

1000sjöar skrev:
Taskigt omdöme?
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön apr 22, 2012 0:14

Det finns inga måsten, men ändå:
För att man kan
För att man vill
För att det går
För att man har någon kul ide
För att man går/jobbar på dagiset och det är en del av verksamheten
osv..

Alla cacher bör inte loggas alla tider, alla cacher kan inte tas av alla, alla är inte intresserade av alla cacher.

Vad jag vet skulle jag aldrig få för mig att lägga precis vid en skola, det handlar i mitt fall mer om att det är ett stråk för barn och ungdomar där min cache ligger. Det är inte så att man smyger runt utanför skolans fönster eller staket.

Tvärs över gatan ligger ett dagis/förskola/lågstadie, lite dålig koll men fullt med kanttar är det. På andra sidan fastigheten där cachen ligger är det skola för lite äldre elever, också där osäker på åldersgrupper men upp till högstadie tror jag. På den sidan huset där min cache ligger är det företag som huserar.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön apr 22, 2012 11:17

Bra och kul experimet, Rille! Jag var ju själv skeptiskt till en tes som diskuterades på forumet rörande "den goda loggen". Efter en stund visas det vem/vilka som hade rätt egentligen. Ditt experiment handlar ju om huruvida det är skillnad på PMO eller inte då man geocachar. Jag tycker att du har en bra poäng! Kör hårt, jag kommer att följa tråden med intresse. =)
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » sön apr 22, 2012 21:24

Eftersom jag var en av dom som var först på plats så får jag väll svara här oxå som jag skrev i loggen
att vi tänkte åka och kolla vad det var för plats och eftersom det var pissväder och öde på platsen så gjorde vi ett försök.
hade det varit sol och massa folk ute så hade vi självklart låtit bli att logga den men n uvar det som sagt helt öde och fönsterna som man såg var oxå öde fick endå vänta ett tag med att sätta tillbaka den då det kom en mugglare
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön apr 22, 2012 23:24

Falkz skrev:Eftersom jag var en av dom som var först på plats så får jag väll svara här oxå som jag skrev i loggen
att vi tänkte åka och kolla vad det var för plats och eftersom det var pissväder och öde på platsen så gjorde vi ett försök.
hade det varit sol och massa folk ute så hade vi självklart låtit bli att logga den men n uvar det som sagt helt öde och fönsterna som man såg var oxå öde fick endå vänta ett tag med att sätta tillbaka den då det kom en mugglare
Det kanske såg tomt ut i fönstren men jag fick löpande rapporter om folk som var där ute från de som sitter vid de närmstra fönstrena :) Kan vara bra att veta att det är lättare att se ut än in på ljusa dan. Nu är det ingen fara med det då det främst är skolungarna jag oroar mig för ska få nys om gömman. Det kommer ju hända förr eller senare, men ju längre tid det tar desto längre får burken vara ifred.
Bild
stegelvik
Geocachare

Inlägg av stegelvik » mån apr 23, 2012 19:00

Jag vet ingenting om den aktuella cachen, men jag har en allmän synpunkt till cacheutläggare. Att skriva en hint som säger "Läs beskrivningen" är för mig detsamma som ingen hint alls. Jag som inte har en smartphone eller en GPS där man kan läsa beskrivningar och loggar, har bara hjälp av D/T, burkstorlek och en kort hint när jag ska leta. Har jag då laddat in en PQ för en ny okänd del av Sverige har jag inte läst varenda cachebeskrivning i datorn innan jag ger mig ut. Om det då är något man ska vara försiktig med, något man ska göra eller inte göra så bör det stå i hinten tycker jag.
När det gäller cacher vid skolor är det förstås nästan alltid självklart att det är olämpligt att leta under skoltid.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån apr 23, 2012 22:42

stegelvik skrev:Jag vet ingenting om den aktuella cachen, men jag har en allmän synpunkt till cacheutläggare. Att skriva en hint som säger "Läs beskrivningen" är för mig detsamma som ingen hint alls. Jag som inte har en smartphone eller en GPS där man kan läsa beskrivningar och loggar, har bara hjälp av D/T, burkstorlek och en kort hint när jag ska leta. Har jag då laddat in en PQ för en ny okänd del av Sverige har jag inte läst varenda cachebeskrivning i datorn innan jag ger mig ut. Om det då är något man ska vara försiktig med, något man ska göra eller inte göra så bör det stå i hinten tycker jag.
När det gäller cacher vid skolor är det förstås nästan alltid självklart att det är olämpligt att leta under skoltid.
Du har en poäng, men det är svårt att hitta sätt som funkar för alla. Detta var ett specialfall och för första gången valde jag att göra på detta sättet för att så många som möjligt skulle ta till sig informationen.

Hade jag skrivit mer i hinten hade nån tyckt att det inte hör hemma där och nån annan tyckt att det var för mycket att koda av för hand. Dessvärre kommer några att få bristande information, men jag tror ni är ytterst få. Hade jag skrivit ledtråden i hinten hade väldigt få läst texten ändå. Inte helt lätt att få ut informationen mao.

Ska man se krasst på det så från min synvinkel spelar det inte så stor roll om nån enstaka (1 av 100?) inte kan se uppmaningen eftersom det ändå finns de som struntar i den sortens önskemål från cacheägaren. Sen förstår jag att det hade varit kul för dig att kunna ta del av den. Å andra sidan missar du den infon på i stort sett alla andra cacher med såna önskemål med om du bara ser hinten eftersom det vanligen står i beskrivningen.
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » mån apr 23, 2012 22:58

stegelvik skrev:Jag vet ingenting om den aktuella cachen, men jag har en allmän synpunkt till cacheutläggare. Att skriva en hint som säger "Läs beskrivningen" är för mig detsamma som ingen hint alls. Jag som inte har en smartphone eller en GPS där man kan läsa beskrivningar och loggar, har bara hjälp av D/T, burkstorlek och en kort hint när jag ska leta. Har jag då laddat in en PQ för en ny okänd del av Sverige har jag inte läst varenda cachebeskrivning i datorn innan jag ger mig ut. Om det då är något man ska vara försiktig med, något man ska göra eller inte göra så bör det stå i hinten tycker jag.
Tyckte så förr att det var meningslösa hintar liksom "se spoiler bild" men nu tycker jag det är kanon. Beskrivningen har jag ju oftast med mig men det har hänt flera gånger att jag DNFat gömmor som har haft en bra spoilerbild, får jag reda på det i hinten kan jag bemöda mig att surfa in på cachen med mobilen och leta fram bilden. Men det är ju tack vare teknikutvecklingen. :D
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån apr 23, 2012 23:45

stegelvik skrev:Om det då är något man ska vara försiktig med, något man ska göra eller inte göra så bör det stå i hinten tycker jag.
Jag skulle säga precis det omvända. Om det är något man ska eller inte ska göra så ska det stå i beskrivningen. Hinten läser jag om jag har problem att hitta burken, inte innan jag börjar leta (om det inte är en svårlöst myst där jag hoppas på lösningsledtrådar, då). Om det står "leta inte under kontorstid" i en hint så är sannolikheten i princip 100% att jag inte ser det förrän jag letat ett tag på platsen, om alls.
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tis apr 24, 2012 0:23

pinkunicorn skrev:
stegelvik skrev:Om det då är något man ska vara försiktig med, något man ska göra eller inte göra så bör det stå i hinten tycker jag.
Jag skulle säga precis det omvända. Om det är något man ska eller inte ska göra så ska det stå i beskrivningen. Hinten läser jag om jag har problem att hitta burken, inte innan jag börjar leta (om det inte är en svårlöst myst där jag hoppas på lösningsledtrådar, då). Om det står "leta inte under kontorstid" i en hint så är sannolikheten i princip 100% att jag inte ser det förrän jag letat ett tag på platsen, om alls.
Blev lite nyfiken när du säger att du inte läser hinten annat än som sista utväg och menar på att viktig info skall stå i beskrivningen. Min fråga är då, läser du beskrivningen när du är ute i fält?

I annat fall spelar det ju ingen roll liksom...
(själv läser jag oftast beskrivningen när jag kommit hem och skall till att logga dagens skörd...)
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tis apr 24, 2012 10:09

Intressanta inlägg här ovan. Jag har alltid trott att normalflödet är nåt i stil med:
- in på kartan på gc.com och leta geografiskt potentiella cacher (en till-jobbet-cache i Luleå är halvintressant för mig som jobbar i Göteborg)
- öppna listningen för att kolla D/T, status så cachen är där och ok (ibland några loggar så det inte ligger en trave dnf och lurar)
- kolla beskrivningen för att se om det verkar vara nåt intressant värt att ta sig till
- iväg
- ujuj, nu vill jag inte leta så mycket längre, undrar vad det står i hinten (hoppas den ger en vink bara och inte avslöjar precis var gömman finns, lite spänning vill jag ha kvar...)
- yes!
- sen loggning, antingen på plats eller hemma i godan ro, för att peppas av att siffran uppe till höger ökar med ett och för att ge lite tillbaka till co genom loggtexten.

Sen är vi alla olika, en del vill inte se bilden när man lägger träpussel, en del lägger pussel med baksidan upp, en del klistrar upp pusslet på väggen när det är klart för att slippa lägga f-nskapet nån mer gång etc.

Men om det enda man läser är koordinater och hint och möjligen beskrivningens text när man loggar hemma blir det ju liksom en annan femma. Jag har nog när jag tänker efter tom lagt upp några beskrivningar efter vad jag har trott var normalgången, beskrivningar som tom är rätt meningslösa att läsa i efterhand, ex vis den förväntningsuppblåsande The Great Axle Pass http://coord.info/GC2QQ6A

Så det vore intressant att höra fleras input på hur beskrivningar, hintar, loggar, lappar med extrainfo i burken normalt används?
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tis apr 24, 2012 10:14

Ankarcrona skrev:
pinkunicorn skrev:
Blev lite nyfiken när du säger att du inte läser hinten annat än som sista utväg och menar på att viktig info skall stå i beskrivningen. Min fråga är då, läser du beskrivningen när du är ute i fält?

(själv läser jag oftast beskrivningen när jag kommit hem och skall till att logga dagens skörd...)
Vill man förmedla viktig information får man göra cachen till annat en en tradd. Det finns många som bara använder koordinaterna och först efter lite letande läser beskrivning och hint. Men med en Myst, multi eller letterbox så kollar nog dom flesta beskrivningen innan.
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » tis apr 24, 2012 11:04

Stadskasheuren skrev:Intressanta inlägg här ovan. Jag har alltid trott att normalflödet är nåt i stil med:
- in på kartan på gc.com och leta geografiskt potentiella cacher (en till-jobbet-cache i Luleå är halvintressant för mig som jobbar i Göteborg)
- öppna listningen för att kolla D/T, status så cachen är där och ok (ibland några loggar så det inte ligger en trave dnf och lurar)
- kolla beskrivningen för att se om det verkar vara nåt intressant värt att ta sig till
- iväg
- ujuj, nu vill jag inte leta så mycket längre, undrar vad det står i hinten (hoppas den ger en vink bara och inte avslöjar precis var gömman finns, lite spänning vill jag ha kvar...)
- yes!
- sen loggning, antingen på plats eller hemma i godan ro, för att peppas av att siffran uppe till höger ökar med ett och för att ge lite tillbaka till co genom loggtexten.

Sen är vi alla olika, en del vill inte se bilden när man lägger träpussel, en del lägger pussel med baksidan upp, en del klistrar upp pusslet på väggen när det är klart för att slippa lägga f-nskapet nån mer gång etc.

Men om det enda man läser är koordinater och hint och möjligen beskrivningens text när man loggar hemma blir det ju liksom en annan femma. Jag har nog när jag tänker efter tom lagt upp några beskrivningar efter vad jag har trott var normalgången, beskrivningar som tom är rätt meningslösa att läsa i efterhand, ex vis den förväntningsuppblåsande The Great Axle Pass http://coord.info/GC2QQ6A

Så det vore intressant att höra fleras input på hur beskrivningar, hintar, loggar, lappar med extrainfo i burken normalt används?
Exakt så som jag också gör. Läser i princip alltid beskrivningen innan (eller skummar igenom om det är mycket text, alternativt text som inte är avgörande för hur man hittar geocachen) och kollar efter viktig info.

I de fall som jag är ute och spontancachar utan förberedelser läser jag igenom beskrivning i GPS:en (på samma sätt som ovan). Det tar bara en minut/ett par minuter. Har man inte de extra minuterna till att åtminstone skumma igenom cachetexten (om man nu inte kan pga en gammal GPS/ej har smartphone) så tycker jag att man skall överväga sina prioriteringar...
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
exostor
Geocachare
Efternamn: Nordin
Förnamn: Rikard
Kontakt:

Inlägg av exostor » tis apr 24, 2012 17:27

Ankarcrona skrev:
pinkunicorn skrev:

Jag håller helt med enhörningen.

För min del läser jag nästan alltid beskrivningen innan jag ens kommer till platsen. Hinten läser jag efter åtminstone 10 minuters idogt letande om jag inte hittar den innan dess. Ibland kollar jag hinten snabbare ifall det visar sig vara ett utsatt ställe, men att läsa hinten är ju lite att ge upp och erkänna att man inte riktigt klarar av att hitta den utan hjälp.

Har man inte apparatur för papperslös caching så får man skriva ut cachebeskrivningen innan man åker iväg.
Bild Bild
Skriv svar