Fattas cacher i PQ/Route

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
nellie07
Geocachare

Fattas cacher i PQ/Route

Inlägg av nellie07 » ons maj 30, 2012 20:59

Ibland när jag gör Route/PQ får jag inte med alla cacher.
Första gången jag upptäckte det var när jag cachade i Fristad för 1 månad sedan. Gick en motionsslinga öster om Fristad och efter loggning visade det sig att jag missat alla som fanns där utom dom som berraasnobben lagt ut, eftersom resten inte följt med i PQ:n.

Idag gjorde jag en Route/PQ från Stora Höga söderut mot Kungälv. Där fattas 4 av 10 av en PT.

Jag använder mig av att utesluta vissa attribut, men ingen av cacherna som inte följt med har innehållit några av dom attributen.
Någon mer som varit med om samma sak? Någon som vet varför det blir så?
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Re: Fattas cacher i PQ/Route

Inlägg av rogge88 » ons maj 30, 2012 22:35

nellie07 skrev:Ibland när jag gör Route/PQ får jag inte med alla cacher.
Första gången jag upptäckte det var när jag cachade i Fristad för 1 månad sedan. Gick en motionsslinga öster om Fristad och efter loggning visade det sig att jag missat alla som fanns där utom dom som berraasnobben lagt ut, eftersom resten inte följt med i PQ:n.

Idag gjorde jag en Route/PQ från Stora Höga söderut mot Kungälv. Där fattas 4 av 10 av en PT.

Jag använder mig av att utesluta vissa attribut, men ingen av cacherna som inte följt med har innehållit några av dom attributen.
Någon mer som varit med om samma sak? Någon som vet varför det blir så?
Jo jag har varit med om det, det är ingen failsafe funktion. Du kan också haft snävt område när du gjorde routen.
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » ons maj 30, 2012 22:41

Vad det än beror på så handlar det inte om för snävt område.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons maj 30, 2012 23:46

Det kan röra sig om att inte hela pq'n hinner skrivas till gps'en innan du rycker sladden. Använder du "säker utmatning" borde du slippa de här problemen. Eller vänta ett tiotal sekunder efter att datorn påstår att kopieringen är klar.

Mindre troliga orsaker är att det är fel på usb-kabeln eller att pq'n är trasig på nåt sätt. Gps'en slutar nämligen läsa in pq'n så fort den hittar ett fel.

Om du orkar felsöka kan du öppna pq'n direkt i webläsaren eller ett textprogram och säka efter nån av de cacher du saknar så du ser om den finns med i pq'n.
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » ons maj 30, 2012 23:56

Cacherna fattas i PQ:n innan GPS:en är inblandad
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tor maj 31, 2012 10:00

Kolla PQ:n direkt när du gör den på geocaching.com (preview).

Då kan du också mixtra med parametrar till det blir precis som du vill ha det.
Användarvisningsbild
Zcriptar
Geocachare
Efternamn: Tisell
Förnamn: Stefan

Inlägg av Zcriptar » tor maj 31, 2012 12:03

Jag fick samma problem med mina PQ´s för en tid tillbaka sen. Vad jag kom fram till va att då det fanns ett maxantal (vilket det alltid finns) och sökområdet i km från mittpunken är så pass stort att PQ´n "gick i taket" så hade den lite slumpmässigt hoppat över vissa cacher, dvs även sådana som ligger mycket nära mittpunkten.
Spontant trodde jag att GC.com ränkade cacher från mitten å utåt och när maxantalet var uppnåtts så fick de som va "längre ut" hoppas över, men så verkar inte fallet vara till 100%. Ofta blir det ungefär så, men inte garanterat.

Jag har nu justerat alla min PQ´s så att sökområdet har ett max som resulterar i att maxantalet ALDRIG överstiges. Därefter har jag inte haft några problem vad jag kunna se. Ingen av mina PQ´s returnerar 1000 cacher och om de skulle göra så så minskar jag sökområdet med nån eller några km.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » tor maj 31, 2012 20:59

Zcriptar skrev:Jag fick samma problem med mina PQ´s för en tid tillbaka sen. Vad jag kom fram till va att då det fanns ett maxantal (vilket det alltid finns) och sökområdet i km från mittpunken är så pass stort att PQ´n "gick i taket" så hade den lite slumpmässigt hoppat över vissa cacher, dvs även sådana som ligger mycket nära mittpunkten.
Spontant trodde jag att GC.com ränkade cacher från mitten å utåt och när maxantalet var uppnåtts så fick de som va "längre ut" hoppas över, men så verkar inte fallet vara till 100%. Ofta blir det ungefär så, men inte garanterat.

Jag har nu justerat alla min PQ´s så att sökområdet har ett max som resulterar i att maxantalet ALDRIG överstiges. Därefter har jag inte haft några problem vad jag kunna se. Ingen av mina PQ´s returnerar 1000 cacher och om de skulle göra så så minskar jag sökområdet med nån eller några km.
Intressant, jag har nästan alla mina pq'ar med en radie på 750 km eller vad som nu är max och utgår från en centrumpunkt. Det betyder såklart inte att det inte kan ha hänt för er, hur som helst har jag kört så i flera år nu utan att burkar fattats.

Går det att återskapa felet? Saknas samma cacher om du kör samma pq igen och finns det nåt exempel isf?
Lättaste sättet vad jag vet att se om en cache finns med i en pq är att öppna den i webläsare/textredigrare och söka på gc-koden.
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » tor maj 31, 2012 23:54

linsrille skrev:Intressant, jag har nästan alla mina pq'ar med en radie på 750 km eller vad som nu är max och utgår från en centrumpunkt. Det betyder såklart inte att det inte kan ha hänt för er, hur som helst har jag kört så i flera år nu utan att burkar fattats.
De pratar om "caches along a route": http://www.geocaching.com/my/userroutes.aspx
Inte att blanda ihop med vanliga PQ.
Jag tror Zcriptar har en poäng. Når man maxtaket på en sådan PQ är det kanske för svårt groundspeak att välja bort de som är längst bort...
Användarvisningsbild
exostor
Geocachare
Efternamn: Nordin
Förnamn: Rikard
Kontakt:

Inlägg av exostor » fre jun 01, 2012 10:21

Zcriptar skrev:Jag fick samma problem med mina PQ´s för en tid tillbaka sen. Vad jag kom fram till va att då det fanns ett maxantal (vilket det alltid finns) och sökområdet i km från mittpunken är så pass stort att PQ´n "gick i taket" så hade den lite slumpmässigt hoppat över vissa cacher, dvs även sådana som ligger mycket nära mittpunkten.

Det stämmer, förutom att de inte slumpmässigt hoppar över en del. Det är de med lägst nyckel i databasen som kommer med i PQn. Nyare burkar kommer med andra ord oftast inte med.
Bild Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » fre jun 01, 2012 18:50

Mitt problem är löst, tack för hjälpen!
Även jag trodde att det var cacherna i ytterkanterna som inte kom med om det fanns för många inom sökområdet, men så är det tydligen inte.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » fre jun 01, 2012 18:54

Drejan skrev:
linsrille skrev:Intressant, jag har nästan alla mina pq'ar med en radie på 750 km eller vad som nu är max och utgår från en centrumpunkt. Det betyder såklart inte att det inte kan ha hänt för er, hur som helst har jag kört så i flera år nu utan att burkar fattats.
De pratar om "caches along a route": http://www.geocaching.com/my/userroutes.aspx
Inte att blanda ihop med vanliga PQ.
Jag tror Zcriptar har en poäng. Når man maxtaket på en sådan PQ är det kanske för svårt groundspeak att välja bort de som är längst bort...
OK, då är jag med! (och har nog upplevt problemet själv nån gång)
Bild
Skriv svar