Premium vid FTF, därefter vanlig cache

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare
Efternamn: Jakobsson
Förnamn: Niklas
Kontakt:

Premium vid FTF, därefter vanlig cache

Inlägg av Gwynplaine » fre aug 17, 2012 22:02

På alla mina mer påkostade (tid, pengar) cacher, brukar jag sätta premium only tills FTF är tagen. Detta av två anledningar:

1) Det är mitt sätt att belöna de som väljer att bli betalande medlemmar. Ge lite valuta för pengarna helt enkelt.
2) Bakom mina cacher ligger många timmars arbete och ofta en hel del pengar i material. Då vill jag vara säker på att de som får FTF är engagerade, passionerade geocachare som uppskattar sporten lika mycket som jag gör, och premium medlemskap är det närmaste jag kan komma en garanti för det. När väl FTF är tagen är det fritt fram för alla som vill försöka.

Jag började göra så efter att ha sett andra göra likadant i Luleå. Nu fick jag dock nyss ett argt mail som inte alls tyckte om det här. Vad tycker ni? Är det fel? Dumt? Klokt?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Premium vid FTF, därefter vanlig cache

Inlägg av team@ » fre aug 17, 2012 22:08

Eftersom du frågar så svarar jag uppriktigt.

"Trams"
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre aug 17, 2012 22:22

Ja why thehell not .. nu är ju iofs så många PM av FTF Jägarna.. annars skulle det inte funka , ditt val och det finns en nice grundtanke i det!
Bild
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » fre aug 17, 2012 22:37

Varför var personen arg för?

Som CO har man ju rätt att sätta de som Premium om man vill eller inte och ta bort de senare om man vill det.. Det är en möjlighet och en rättighet men ingen skyldighet..

Men om jag skulle efterlikna dig så skulle jag mera ha de som prem. minst en vecka till efter FTF, som princip..
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » fre aug 17, 2012 23:01

Vänta lite nu... Hur många FTF-er tas egentligen av de som inte är premiummedlemmar?

Det måste ju vara rena turen om en basic medlem råkar få veta att cachen ens finns innan någon premium FTFat den :roll: .
För notifierng av nya burkar krävs premium...
Bild
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre aug 17, 2012 23:15

team@ skrev:Vänta lite nu... Hur många FTF-er tas egentligen av de som inte är premiummedlemmar?

Det måste ju vara rena turen om en basic medlem råkar få veta att cachen ens finns innan någon premium FTFat den :roll: .
Nåja... http://www.geocaching.se/?page=stats/recent

:)
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » fre aug 17, 2012 23:26

McB. skrev:
team@ skrev:Vänta lite nu... Hur många FTF-er tas egentligen av de som inte är premiummedlemmar?

Nåja... http://www.geocaching.se/?page=stats/recent

:)
Ah!

Det främjar ju intresset för GC.SE bland basicmedlemmar =D>
Bild
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Gwynplaine » lör aug 18, 2012 10:25

Kul att höra lite åsikter. Jag har alltid gjort det här av ren slentrian utan att ens reflektera kring det, men eftersom de flesta nu för tiden är premium, och det dessutom främst är de som är intresserade av FTF så är det ju faktiskt lite onödigt.

Jag vet inte riktigt vad han som mailade mig var arg på, han bad mig bara förklara och motivera varför jag gjorde så.
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » lör aug 18, 2012 10:36

Den som jag tror är mest glad över en FTF är en som är relativt ny. Denne person berövar du effektivt möjligheten till FTF.
En notorisk FTF-jägare lär väl inte uppskatta timmarna du lagt ned? Han tillbringar snarast kortast tid vid din cache, han ska ju vidare till nästa...
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » lör aug 18, 2012 10:51

Jag har inte en aning om varför någon blev arg på dig pga att du gör så. Dock ser jag inte riktigt anledningen att du gör så då det bara blir extra jobb för dig, FTF jägarna är nog till nära 100% premium redan. Visst kan du ha en svårt myst eller så som andra har chans på eller att du bor långt bort från andra cachare.

För att kunna svara på frågan så måste man nog veta varför personen blev arg för han/hon har ev något annat synsätt som jag inte har tänkt på.

Jag tycker definitivt inte att du gör fel men det tillför nog inget.

I grunden för det jag skriver finns naturligtvis min fundering på vad just premium only funktionen fyller, har inte sett det. Nu är jag premium så jag bryr mig inte heller så mycket.

Vill avsluta med att jag gillar folk som lägger ner energi på de gömmor de lägger ut, bra jobbat!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » lör aug 18, 2012 11:19

Gwynplaine skrev:..........

Jag började göra så efter att ha sett andra göra likadant i Luleå. Nu fick jag dock nyss ett argt mail som inte alls tyckte om det här. Vad tycker ni? Är det fel? Dumt? Klokt?
Fortsätt så som du vill. Kul och riktig ideé tycker jag. Men kolla upp han/hon som mailade och se hur många cacher denna personen lagt ut och om dom fått några belöningspoäng för att dom är genomarbetade.
Ta med de resultaten i ditt svar på mailet så får han troligen sig en funderare (om han ens förstår hinten). Jag skulle inte bli förvånad om det är en som tagit flera tusen och inte lagt NÅGON cache själv. Att leva på andras jobb, OCH samtidigt klaga är ibland vanligt alltför vanligt.

Troligt så är han alltid tre när han cachar om du frågar honom :D ( Me, I and myselfe )
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » lör aug 18, 2012 21:41

Jag har satt mina senaste som premium för att kunna få se vilka som kollar dom..

Jag tycker gott att du kan fortsätta köra på det sätt du gör, som många sagt så är det svårt att ftfa om man inte redan är premium.

Var i Boden och cachade lite på semestern, där var det många cachar som var PM only. Fick nån förklaring om att det var risk för vandalism annars. Vad vet jag...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Gwynplaine » mån aug 20, 2012 18:15

Nu har jag pratat mer med han som kontaktade mig,och det jag uppfattade som arg var nog mest en miss i kommunikationen. Han ville veta varför jag gjorde så eftersom han var påväg att lägga ut en cache själv.

Men det var ändå bra att jag faktiskt fick frågan och fick anledning att reflektera kring varför jag har gjort såhär. Nästa cache jag släpper kommer nog att vara tillgänglig till alla från början. Tack för all input!
Användarvisningsbild
iLop
Geocachare
Efternamn: *
Förnamn: Lucas

Inlägg av iLop » sön jun 30, 2013 12:31

Anden81 skrev:Jag har satt mina senaste som premium för att kunna få se vilka som kollar dom..
Det gör jag också, lägger man ut en lite klurigare mystery kan det vara spännande att se vilka som besöker den mest :D
Geocaching + cykling = geocykling!
Cachar med Garmin Oregon 450 och Nokia Lumia 920.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » sön jun 30, 2013 13:33

iLop skrev:
Anden81 skrev:Jag har satt mina senaste som premium för att kunna få se vilka som kollar dom..
Det gör jag också, lägger man ut en lite klurigare mystery kan det vara spännande att se vilka som besöker den mest :D
Ser man det om man har premium only?
Bild
Bild
Skriv svar