Pocket queries vad är det hur gör man och varför?

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
MrGoffe
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Fredrik

Pocket queries vad är det hur gör man och varför?

Inlägg av MrGoffe » sön jan 20, 2013 17:18

Har suttit och läst runt och sköt på nätet ang denna fråga. jag är helt nybörjare så jag skulle verkligen behöva lite hjälp med vad det är och varför man använder man det har jag nån nytta av det på en Iphone? förklara gärna som för ett barn för då förstår jag lättare =) har lättare dyxleis så lite strul med in lärning om det inte förklaras väl =)
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Pocket queries vad är det hur gör man och varför?

Inlägg av MatsAgeby » sön jan 20, 2013 21:27

Pocket Queries (PQ) används främst för att skapa en GPX-fil med GeoCacher.
Denna GPX-fil kan sedan överföras till en handburen GPS ( ex. Garmin FriluftsGPS ) för att man ska kunna leta GeoCacher med GPSn.
Anledningen är att den handburna Frilufts-GPSn inte har möjlighet att nå "Internet" för att man ska kunna "Online-GeoCacha" och därför måste man "ladda den" med information, och informationen i detta fall är GPX-filen som innehåller information om GeoCacherna.

Normala användare som använder Online-App för att GeoCacha har ingen nytta av PQ.

När har man då (normalt sett) nytta av en PQ
Om du har en "Frilufts-GPS".
Om du normalt sett "Online-GeoCachar" men du ska åka utomlands och vill då undvika datatrafiken mot Internet (då det kan kosta mycket).
Utomlands... Då är det dessutom ännu viktigare att man även har kartorna nedladdade, det är egentligen kartorna som står för den största trafiken men stänger man av Data-Trafiken så hämtas inte heller info om GeoCacherna och då behövs en GPX-fil skapad via en PQ.

Det är väl egentligen de två främsta orsakerna och det finns ett flertal andra olika orsaker till att man vill skapa PQ.