Pocket queries vad är det hur gör man och varför?

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
MrGoffe
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Fredrik

Pocket queries vad är det hur gör man och varför?

Inlägg av MrGoffe » sön jan 20, 2013 17:18

Har suttit och läst runt och sköt på nätet ang denna fråga. jag är helt nybörjare så jag skulle verkligen behöva lite hjälp med vad det är och varför man använder man det har jag nån nytta av det på en Iphone? förklara gärna som för ett barn för då förstår jag lättare =) har lättare dyxleis så lite strul med in lärning om det inte förklaras väl =)
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Pocket queries vad är det hur gör man och varför?

Inlägg av MatsAgeby » sön jan 20, 2013 21:27

Pocket Queries (PQ) används främst för att skapa en GPX-fil med GeoCacher.
Denna GPX-fil kan sedan överföras till en handburen GPS ( ex. Garmin FriluftsGPS ) för att man ska kunna leta GeoCacher med GPSn.
Anledningen är att den handburna Frilufts-GPSn inte har möjlighet att nå "Internet" för att man ska kunna "Online-GeoCacha" och därför måste man "ladda den" med information, och informationen i detta fall är GPX-filen som innehåller information om GeoCacherna.

Normala användare som använder Online-App för att GeoCacha har ingen nytta av PQ.

När har man då (normalt sett) nytta av en PQ
Om du har en "Frilufts-GPS".
Om du normalt sett "Online-GeoCachar" men du ska åka utomlands och vill då undvika datatrafiken mot Internet (då det kan kosta mycket).
Utomlands... Då är det dessutom ännu viktigare att man även har kartorna nedladdade, det är egentligen kartorna som står för den största trafiken men stänger man av Data-Trafiken så hämtas inte heller info om GeoCacherna och då behövs en GPX-fil skapad via en PQ.

Det är väl egentligen de två främsta orsakerna och det finns ett flertal andra olika orsaker till att man vill skapa PQ.

Hoppas att det blev tydligt nog och självklart kan det uppstå frågor som du vill ha svar på, och det brukar vi inte ha några problem med att besvara.

Förresten...
Ser att du skapade ditt GC-Konto för 3 veckor sedan och detta Forum-Konto för 1 vecka sedan och har tagit 5 cacher, varav 3 st i Tyresö-trakten.

Välkommen som GeoCachare!

.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön jan 20, 2013 23:08

En fördel med PQ kontra Online är att du kan ställa in en massa villkor för vilka cacher som ska komma med i din PQ-fil.
Många appar för online-caching har vissa inställningar för t ex svårighet och terräng men inte speciellt mycket mera.
Med en PQ så kan du ställa in intervall på Terräng och svårighet, du kan ange vilka attribut som ska finnas på cacherna, på vintern är en snöflinga bra för det indikerar (oftast) att burken kan nås (väl på plats) utan spade, isborr, traktor, gasolbrännare, etc. Du kan välja bort cacher som det är långt att gå till osv.

Jag använder ALLTID PQ till min telefon (android, där jag även laddar ner kartan till telefonen), för då är jag inte beroende av telefonnätet för att se cacheinformation (och i mitt fall kartan), men man får bara med 5 senaste loggarna i en PQ så är det en cache man vill ha flera loggar på så får man uppdatera dessa medan man har mottagning.

Attribut: http://www.geocaching.com/about/icons.aspx
BildBild
MrGoffe
Geocachare
Efternamn: Lindström
Förnamn: Fredrik

Inlägg av MrGoffe » sön jan 20, 2013 23:26

Tackar så jätte mycket blev lite mer förståligt =) ska ta och grotta ner mig lite och kolla läget =)
Tackar för snabbt och förståligt svar!!

Med vänlig hälsning /Goffe
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » sön jan 20, 2013 23:31

MrGoffe skrev:Tackar så jätte mycket blev lite mer förståligt =) ska ta och grotta ner mig lite och kolla läget =)

Glömde att säga en sak, för att få med attributen i din PQ-fil så måste du välja GPX-version 1.0.1 på denna sida
http://www.geocaching.com/account/Manag ... ences.aspx
BildBild
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » sön jan 20, 2013 23:50

The Forslunds skrev:
MrGoffe skrev:Tackar så jätte mycket blev lite mer förståligt =) ska ta och grotta ner mig lite och kolla läget =)

Glömde att säga en sak, för att få med attributen i din PQ-fil så måste du välja GPX-version 1.0.1 på denna sida
Oj, det hade jag inte an aning om, tack hemskt mycket :) Aldrig sett/läst vad GPX-version 1.0.1 skulle vara till..
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » mån jan 21, 2013 0:21

j5k skrev:
The Forslunds skrev:

Oj, det hade jag inte an aning om, tack hemskt mycket :) Aldrig sett/läst vad GPX-version 1.0.1 skulle vara till..
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=240499
BildBild
Skriv svar