Nytt premiummedlemskap betalas i EUR i stället för dollar

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
taoi
Ny i forumet
Efternamn: Emander
Förnamn: Martin

Nytt premiummedlemskap betalas i EUR i stället för dollar

Inlägg av taoi » tis maj 14, 2013 10:40

Förnyade just mitt premiummedlemskap idag och det visade sig att groundspeak höjt avgiften från 30 dollar till 30 EURO. Snyggt sätt att höja avgiften på må jag säga. Hur nytt är detta, någon som vet? Hittar inga andra trådar eller information om det.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Nytt premiummedlemskap betalas i EUR i stället för dollar

Inlägg av Falkz » tis maj 14, 2013 11:15

http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... 09954&st=0

Relativt nytt.. finns en del svar från groundspeak i den tråden om varför...

Jag lyckades nog komma undan genom att ändra till att den ska fortsätta automatiskt med prenumerationen.
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » tis maj 14, 2013 11:45

Men va f-n??? När jag skaffade mitt premiummedlemskap så stod det att jag skulle betala samma avgift FÖR ALLTID när jag förnyar!
Ruttet sätt att höja på! :evil:

// Fredrik W
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tis maj 14, 2013 11:50

När jag kollar så får jag upp en cross scripting attack och en massa annat strul, som tur är går mitt visakort ut nu i maj (dags att prata med banken).

Det ser ut som om jag får ge upp det här med premiummedlemsskap och hitta en annan väg att ladda ner cacher till gpsen.
Användarvisningsbild
wellner
Föreningsmedlem
Efternamn: Wellner
Kontakt:

Inlägg av wellner » tis maj 14, 2013 12:36

Här kan man köpa för 32 kanadensiska dollar. Många tyskar köper därifrån, har jag hört. :-)

http://landsharkz.ca/groundspeak-premium-membership-1
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Re: Sv: Nytt premiummedlemskap betalas i EUR i stället för dolla

Inlägg av jasy » tis maj 14, 2013 12:53

Grym utgift jämfört med bensin, gps etc... :-/
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » tis maj 14, 2013 13:12

Torbjörn Axelsson skrev:När jag kollar så får jag upp en cross scripting attack och en massa annat strul, som tur är går mitt visakort ut nu i maj (dags att prata med banken).

Det ser ut som om jag får ge upp det här med premiummedlemsskap och hitta en annan väg att ladda ner cacher till gpsen.
Visst, det går att använda GeoToad eller något annat hack. En del saker är de riktigt bra på. Andra funkar inte alls, som att ladda ner burkar längs en viss rutt. Dessutom slipper man hitta premiumburkar (utan hjälp från andra), man slipper kunna filtrera bort tagna burkar från cachekartan, man kan inte hjälpa andra genom att dela ut favoritpoäng och diverse annat.

Premiummedlemskapet är, som redan sagts i tråden, billigt i jämförelse vad man glatt lägger ut i övriga utgifter för att logga cacherna. Eller för den delen jämfört med mycket annat. Om jag inte googlar fel så kostar det exempelvis lika mycket som två månaders prenumeration på World of Warcraft, och då ingår motion och frisk luft (vilket det inte gör i WoW).
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Re: Sv: Nytt premiummedlemskap betalas i EUR i stället för dolla

Inlägg av 1337v411 » tis maj 14, 2013 13:17

jasy skrev:Grym utgift jämfört med bensin, gps etc... :-/
Efter att ha läst de första sidorna i tråden på groundspeaks forum så var min slutsats att folk inte är upprörda över själva prisökningen i sig utan snarare över genomförandet och möjligen även över orättvisan att europeer måste betala mer än jänkarna.
Att groudspeak hävdar att EU-medborgare måste betala moms (VAT) men vägrar specificera hur många procent moms det handlar om och inte kan visa sitt momsregistringsnummer tycker jag är mest anmärkningsvärt.
Bild
mintolux
Geocachare
Efternamn: Patrik
Förnamn: Österberg

Inlägg av mintolux » tis maj 14, 2013 13:19

Höjningen och/eller avgiften är inga problem tycker jag.
FAST sättet att bara ändra utan att berätta är dålig stil, VERKLIGEN!
Sedan att det är olika har säkert sin förklaring, dock krävs det att man får information om detta.

Har jag missat något eller har det bara blivit såhär nu?
starzinger
Geocachare
Efternamn: Möller

Inlägg av starzinger » tis maj 14, 2013 13:27

Tror inte det handlar så mycket om priset(inte det för mig) Men jag kan bli iriterad på att man i europa ska tvingas att betala i EUR. Blir ju med automatik dyrare eftersom de bara översätter priset rakt av. Är det nu att man utanför US ska betala VAT så borde det inte hindra att man kan betala i dollar ändå. Sen är ju frågan om man värkligen inom EU måste betala VAT på ett medlemskap??
Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tis maj 14, 2013 13:28

Jag tycker att det är en riktig fuling att skriva $30 ända tills det är dags att betala. DÅ står det helt plötsligt €30. Det är lätt att missa ett ändrat tecken.
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » tis maj 14, 2013 14:40

Jag läste en del av inläggen men orkade inte ta mig igenom hela raddan. Tyckte mig iaf kunna utläsa att redan existerande PM som låter det löpa på inte debiteras den högre avgiften.
Har jag fattat det rätt?

Annars är inte avgiften i sig så mycket att bråka om, det som kan irritera är deras brist på förhandsinformation och deras vägran att publicera momsnr på sidan. Det är sådant som retar upp communityn verkar det som.

Annars går det ju bra att dela på PM, vänner emellan :wink: :wink:
Bild

Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tis maj 14, 2013 16:27

Eftersom det var så trevligt när vi var i Ukraina beslutade jag att "konsumera" min senaste förnyelse just där...... Vips ändrades priset från € till $ i ett nafs.
Bild
Bild
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Inlägg av golv » tis maj 14, 2013 17:23

Jag skulle inte lägga ner geocachingen även om ett basic medlemskap kostade 30 Euro i månaden. Låt oss hoppas att GS aldrig kommer på hur mycket folk verkligen är beredda att betala...
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tis maj 14, 2013 18:15

Jag vet inte om det är så nytt? Förra gången jag skulle förnya (knappt ett år sedan) så kom nog beloppet 30 EUR upp. Jag minns inte riktigt hur jag bar mig åt för att slippa undan det den gången. Troligtvis ändrarde jag bara vilket land jag betalde ifrån då också.

Groundspeak hänvisar till att man registrerar VAT (moms) för medlemskap inom EU. VAT skiljer sig dock ganska kraftigt EU-länderna emellan. Personligen har jag inga som helst problem att betala lagstadgade 25% moms till svenska staten (om jag säkert visste att det är där pengarna hamnar). Dock tycker jag det verkar konstigt att Groundspeak inte vill uppge momsregistreringnummer och tar ut en "flat-rate" på moms. Dessutom rör sig valutakursen EUR och USD mot varandra på daglig basis. "Skumt" är bara förnammnet.
Bild
Bild
Skriv svar