Ingen ändelse på PQ-filen

Fördelar, nackdelar, tips och hjälp.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Ingen ändelse på PQ-filen

Inlägg av Str@tocaster » mån jun 30, 2014 13:28

Nu får vi ju inte längre PQ:s som bilaga i mejlen, utan man får antingen ladda hem dem via download-länken i mejlet, eller gå till PQ-sidans download-flik och ta hem den.

Jag kryssar alltid i alternativet "Compress files into *.zip format (recommended)" när jag gör en PQ. Den bilaga jag fick via mejl tidigare var då en zip-fil, men sedan Groundspeak gjorde sin ändring så får blir det en fil utan fil-extension som kommer när man laddar ner. Om jag redigerar namnet och lägger till .zip så visar det sig att det är en zip-fil i alla fall eftersom den då går att öppna och det finns gpx-filer i den.

Är det ingen annan som har noterat det här problemet? Är det verkligen meningen att man själv ska ändra filnamnet för att kunna komma åt GPX-filerna som finns i filen? Jag vet att många använder GSAK och då kanske man inte har det här problemet, men hur gör ni andra?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
tarlin
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Hans Peter
Kontakt:

Re: Ingen ändelse på PQ-filen

Inlägg av tarlin » mån jun 30, 2014 16:22

Hej!

Näh de jag fick i lördags hade då .ZIP ändelse som de brukar ha.
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån jun 30, 2014 16:39

Tror det beror på dina inställningar i datorn, att kända filändelser döljs el nåt sånt
lennisam
Ny i forumet
Efternamn: Samuelsson
Förnamn: Lennart

Inlägg av lennisam » mån jun 30, 2014 17:10

Råkar också ut för detta då och då. Men som du säger, när man lägger till filändelsen .zip, så fungerar det. Jag har inte lyckats lista ut varför det blir så, för det uppträder alltså helt slumpmässigt.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Re: Sv: Ingen ändelse på PQ-filen

Inlägg av Str@tocaster » mån jun 30, 2014 19:55

OlaHansson skrev:Tror det beror på dina inställningar i datorn, att kända filändelser döljs el nåt sånt
Nej, det har jag inte. Tvärtom så visar jag även dolda filer och mappar.
lennisam skrev:Råkar också ut för detta då och då. Men som du säger, när man lägger till filändelsen .zip, så fungerar det. Jag har inte lyckats lista ut varför det blir så, för det uppträder alltså helt slumpmässigt.
För mig blir det alltid en fil utan extension. Intressant att höra att det inte drabbar alla. Jag tyckte nog att fler borde ha protesterat då.

Jag kör Windows 7 och Chrome om det är av betydelse.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tis jul 01, 2014 16:08

använder du ÅÄÖ?
Jag vet att jag haft problem med filändelse men kommer inte ihåg om det var samma gång som jag hade problem med ÅÄÖ
BildBild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis jul 01, 2014 19:57

Kollade just en PQ jag beställde härom dan. Den heter Borås (med omljud alltså) och saknade filändelse. Hade jag aldrig märkt annars, eftersom webläsaren frågar om jag vill öppna med arkivhanteraren. Antar att det är så för andra också eftersom sidan säger att mimetypen är zip.

Sen använder jag ett os som är okänsligt för filändelser så den visas och öppnas som zip oavsett för mig.

Edit:
Ser att filnamnet är kapat vid första och enda omljudet. Ser inte snyggt ut: 13848093_Bor&#229

Jag antar att det funkar fint om man inte kryssat i att ha med PQ-namnet i filnamnet. Eftersom det är ett extra steg man själv måste göra i kombination med omljud lär andelen drabbade vara ganska liten.

Edit 2, Där är felet:
I http headern:
attachment; filename=13848093_Borås.zip

Testa IE så funkar det säkert. Den brukar ju inte hålla sig till standarder...
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tis jul 01, 2014 20:38

Testade 2 olika pq's nu, Jag använder oxå Win 7 o Chrome
Bägge kom upp i webbläsarens nederkant med .zip i slutet
Kollade i utforskaren oxå, även där med .zip
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » tis jul 01, 2014 21:04

linsrille skrev:Kollade just en PQ jag beställde härom dan. Den heter Borås (med omljud alltså) och saknade filändelse. Hade jag aldrig märkt annars, eftersom webläsaren frågar om jag vill öppna med arkivhanteraren. Antar att det är så för andra också eftersom sidan säger att mimetypen är zip.

Sen använder jag ett os som är okänsligt för filändelser så den visas och öppnas som zip oavsett för mig.

Edit:
Ser att filnamnet är kapat vid första och enda omljudet. Ser inte snyggt ut: 13848093_Bor&#229

Jag antar att det funkar fint om man inte kryssat i att ha med PQ-namnet i filnamnet. Eftersom det är ett extra steg man själv måste göra i kombination med omljud lär andelen drabbade vara ganska liten.

Edit 2, Där är felet:
I http headern:
attachment; filename=13848093_Borås.zip

Testa IE så funkar det säkert. Den brukar ju inte hålla sig till standarder...
Du är en pärla linsrille! Tusen tack! Problemet löst. Min dagliga PQ heter Umeå och jag har kryssat för att få med PQ-namnet i filnamnet. Nu testade jag att ta hem en annan PQ utan svenska tecken,och då kom den som en .zip-fil. Jag fortsätter nog med Chrome, men kommer att ersätta alla svenska tecken med a och o i PQ-namnen.
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » tis jul 01, 2014 22:57

Skönt det löste sig, åäö brukar jag i många nätsammanhang ersätta med A o O, har löst en del problem genom åren
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » ons jul 02, 2014 7:24

bonde456 skrev:använder du ÅÄÖ?
Jag vet att jag haft problem med filändelse men kommer inte ihåg om det var samma gång som jag hade problem med ÅÄÖ
Tusen tack till bonde456 som också var problemet på spåren.
Bild
Sjoberg7228
Ny i forumet

Inlägg av Sjoberg7228 » tor sep 04, 2014 22:53

Ahhh, tack för den här tråden! :D

Hej förresten, jag är jätteny här och har precis uppgraderat till premium.
En stor del av kvällen har gått åt till att lära sig hur man tillverkar en pocket query och det har faktiskt gått ganska bra, förutom detta med filändelsen som snurrade till det rejält för mig en stund.
Men som tur är så hittade jag den här tråden och kunde lösa mitt problem, jag såg att ni nämnde att ÅÄÖ kunde ställa till det, jag hade ett ö med i filnamnet och nästa gång testar jag nog utan.

Nu har jag öppnat filen i datorn och den ser ut att fungera. :)

mvh jocke
Skriv svar