"Skitcacher?"

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare
"Skitcacher?"

Inlägg av Blue_Suede » mån nov 15, 2010 12:25

Med anledning av OT-diskussionen som började utvecklas i en annan tråd (Hittade cacher VS egna - läs gärna den först) vill jag ställa följande fråga:

Tror ni killen i videon på http://www.youtube.com/watch?v=4qt6CLu4pGo tycker att en filmburk bakom ett elskåp är en "skitcache"?

Låter härmed diskussionen börja...
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare

Re: "Skitcacher?"

Inlägg av mathog » mån nov 15, 2010 12:38

Finns det skitcacher? Vem avgör om det är en skitcache? En toppcache för mig kan vara en skitcache för dig, och vice versa... typ :)
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare

Inlägg av Str@tocaster » mån nov 15, 2010 12:42

Inget är nytt under solen. Sökte efter "skitcacher" i forumet och fick 32 träffar. Ämnet har avhandlats många gånger förr och har oftast lett till höga röster och påhopp. Kan man få hoppas att det blir annorlunda denna gång?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » mån nov 15, 2010 12:45

mathog skrev:Finns det skitcacher? Vem avgör om det är en skitcache? En toppcache för mig kan vara en skitcache för dig, och vice versa... typ :)
Exakt vad jag vill komma fram till. Börjar känna mig lite lätt irriterad på elitism och snobberi oavsett om det rör cachers "kvalitet" (vad DET nu är för någonting), teckensnitt i cachebeskrivningar eller vad det än handlat om
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » mån nov 15, 2010 12:45

The Strat skrev:Inget är nytt under solen. Sökte efter "skitcacher" i forumet och fick 32 träffar. Ämnet har avhandlats många gånger förr och har oftast lett till höga röster och påhopp. Kan man få hoppas att det blir annorlunda denna gång?
Haha, en sann optimist =D> [-o<
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare

Inlägg av TimTim GO » mån nov 15, 2010 12:48

mathog skrev:Finns det skitcacher? Vem avgör om det är en skitcache? En toppcache för mig kan vara en skitcache för dig, och vice versa... typ :)
Visst finns det skitcacher! :)
I detta fallet är det dock ägarn som avgjort det hela.. :wink: http://coord.info/GC26Q6V
Bild
tigern
Geocachare

Inlägg av tigern » mån nov 15, 2010 12:55

En skitcache med kvalité
http://coord.info/GCX412
Bild
No good deed goes unpunished
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » mån nov 15, 2010 12:56

TimTim GO skrev:
Visst finns det skitcacher! :)
I detta fallet är det dock ägarn som avgjort det hela.. :wink: http://coord.info/GC26Q6V
Den är en jättebra skitcache! Gav den många stjärnor i GC-vote.
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » mån nov 15, 2010 13:55

Gillar en cache av "Kolare", han kaller den "En totalt meningslös cache". http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 0a3d0f3b44

Kolla gärna loggarna, där finns saker skrivet om "meningslösa cacher"..

För min egen del tycker jag att en cache ska ha en viss kvalité. Gärna visa något eller någon speciell plats eller berätta någon historia.
berraasnobben
Föreningsmedlem

Inlägg av berraasnobben » mån nov 15, 2010 14:34

Håller fullständigt med dig.
Bild
msen
Geocachare

Inlägg av msen » mån nov 15, 2010 15:18

Jag tycker att de enda cacher som förtjänar den åtråvärda titeln skitcache är sådana som läcker, har plastpåsar runt sig och är allmänt äckliga och har blöta loggböcker.

Jag mår i alla fall bra varje gång jag tar en cache oavsett placering eller omgivning. Sedan tillför ibland vissa cacher även lite historia, natur, vackra vyer eller annat positivt som bonus. För mig är geocaching mer som orientering, dvs kul att leta efter en burk och ännu roligare att hitta den, resten är bonus.
BildBild
janihast
Geocachare

Inlägg av janihast » mån nov 15, 2010 15:25

Det kommer alltid att finns folk som klagar på cacher då man gilalr att cacha på olika platser. Vissa gillar skogen, andra stan och vissa gillar bara T5'ro.

Sen att vissa man stöt på bara i stort set är utslängda kanske inte allt gångenr känns menings fulla.

Har en cache idag som ligger på en plats som jag tycker är bra men hittar ingen bra info om den. Ska söka vidare annats så tar jag bort den.
// Jani Hast
Team Vilse.
Vilse men ändå inte.
Bild
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare

Inlägg av mathog » mån nov 15, 2010 15:34

msen skrev:Jag tycker att de enda cacher som förtjänar den åtråvärda titeln skitcache är sådana som läcker, har plastpåsar runt sig och är allmänt äckliga och har blöta loggböcker.
Sannerligen en skitcache :lol:
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » mån nov 15, 2010 16:38

msen skrev:Jag tycker att de enda cacher som förtjänar den åtråvärda titeln skitcache är sådana som läcker, har plastpåsar runt sig och är allmänt äckliga och har blöta loggböcker.

Jag mår i alla fall bra varje gång jag tar en cache oavsett placering eller omgivning. Sedan tillför ibland vissa cacher även lite historia, natur, vackra vyer eller annat positivt som bonus. För mig är geocaching mer som orientering, dvs kul att leta efter en burk och ännu roligare att hitta den, resten är bonus.
Kan inte hålla med eftersom jag var på en Växjörunda igår och påträffade en genomsur cache med sniglar och spindlar på och i sig, nere i ett mörkt hål i marken. Men det var en intressant plats, fast det inte stod särskilt mycket i beskrivningen så kunde man ana till sig en historia :D
Visom
Geocachare

Inlägg av Visom » mån nov 15, 2010 16:42

Tillhör också dem som använder cachandet som en ursäkt för att komma utanför dörren. Därför tycker jag de flesta cacherna är ok, men samtidigt uppskattar jag de cacher där folk tänkt till lite.

Skitcache för mig är framförallt de som sällan eller aldrig är mugglarfria. Att leta efter en cache i stan med en tant stirrande på en från ett lägenhetsfönster på andra sidan vägen stör mig. Speciellt om tanten inte verkar göra annat än att stå och titta ut genom det fönstret *hela tiden*.

Stör mig också när någon satt en cache vid ett fornminne eller annat som har en uppenbar historia att berätta men bara säger "Vassego, en park and grab för statistiken". Lämna sådana ställen tills någon annan tar sig tid att berätta vad det är för plats.
Bild
Skriv svar