Bytessaker

Här diskuterar vi olika cacher
nellie07
Geocachare

Bytessaker

Inlägg av nellie07 » lör mar 12, 2011 21:50

Efter att ha gått en underhållsrunda på några av mina utlagda cacher blev jag förvånad.

Ingen av de 3 bytessaker jag la i gömmorna vid utläggningen fanns kvar.
I ingen av dom fanns loggar om "in" "ut", varken i loggboken eller på GC.com-sidan
Har vi slutat att logga byten utan att jag vet om det??
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Bytessaker

Inlägg av Falkz » lör mar 12, 2011 22:46

Har i stort sätt aldrig skrivit om jag har bytt något om det inte har varit något speciellt.. enda gången jag brukar skriva något sådan är om jag tar en tb eller lämnar en.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » lör mar 12, 2011 23:01

loggar byten ibland, men oftast så struntar jag i det.
BildBild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » lör mar 12, 2011 23:37

Loggarna har generellt blivit kortare de senaste tre åren. När jag började cacha 2007/2008 var microcacher fortfarande i minoritet. Det var inte heller ovanligt att man skrev trevliga loggar som täckte en hel sida i den fysiska loggboken.

Allt eftersom microcaher blev mer vanliga för att snabbt övergå till en absolut majoritet. Blev också loggarna i "stora" loggböcker allt kortare. Detta var inte enbart av ondo eftersom besöksfrekvensen med det snabbt ökande antalet nya cachare blev större även på regularcacher. På så sätt slapp man som ägare fara ut och byta fulla loggböcker var och varannan månad.

Nu har pendeln vänt. Många cachare sysslar enbart med stadscaching. En regular som ligger mer än 100 meter från vägen blir allt mer sällan besökt. Det borde alltså finnas utrymme att åtminstone skriva in eventuella byten i loggen. Personligen skulle jag ville hävda att eventuella byten skall registreras i loggboken.

Fotnot: Ovanstående inlägg skall inte tolkas som om allt var bättre förr, utan mer som en betraktelse om hur caching har förändrats på bara ett par år.
Bild
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » mån mar 14, 2011 22:06

Finns det intresse av bytessaker överhuvudtaget?
Min uppfattning är att även om utläggaren försöker lägga i saker som kanske kan vara intressanta för någon, så efter max 2 veckor är dom utbytta mot prylar som kommer att ligga kvar under cachens livslängd, för det finns ingen som vill ha dom.

Lägger man enstaka cacher spelar det kanske inte så stor roll för utläggaren, eller är det därför micro är den vanligaste idag?
Planerar man ett större utlägg, tex. 20 burkar, small, regular, innebär det att lägga tid och energi på att hitta 60 småprylar som i alla fall inte är totalt ointressanta för dom första som loggar.
Måste man lägga bytessaker i allt större än micro???
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » mån mar 14, 2011 22:10

Som jag ser det är bytessaker mest till för att barnen ska tycka det är spännande. Självklart väljer du själv om du vill lägga i något i cacherna. Men det är ju väldigt trist om det byts till värdelösa saker.
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tis mar 15, 2011 6:47

för barnen är det alltid roligt att se vilka bytessaker som finns.
under tiden som jag skriver loggen så dividerar dom om vad som ska bytas.
oftast så vet jag inte ens vad som är bytt och därför så skriver jag inte eftersom att loggboken redan är inpackad i zippåsen när dom bestämt sig.
BildBild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tis mar 15, 2011 7:47

nellie07 skrev:Finns det intresse av bytessaker överhuvudtaget?
Min uppfattning är att även om utläggaren försöker lägga i saker som kanske kan vara intressanta för någon, så efter max 2 veckor är dom utbytta mot prylar som kommer att ligga kvar under cachens livslängd, för det finns ingen som vill ha dom.
Du har ju själv svarat på frågan, intresse finns det är uppenbart. Dock är det inte lika intressant att byta upp eller likvärdigt...
Jag försöker alltid fylla mina burkar med prylar som kan vara intressanta för barn, sen är det upp till deras föräldrar att fostra dem till att bli hederliga och rättvisa medborgare och cachare....
/Djurets
Bild
feather101
Geocachare

Inlägg av feather101 » tis mar 15, 2011 8:18

Jag har en largecache ute, den fyllde jag ordentligt med bytessaker, de flesta av dem speciellt för barn. Cachen har legat ute i ca 3 månader, och igår var jag på ett tillsynsbesök och det enda som låg kvar i burken var ett gammalt batteri och en bytessak.
Verkligen tråkigt att cachare bara tar utan att lägga dit något! Vi har lärt barnen att lägga dit något likvärdigt eller bättre om de tar något i en cache.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis mar 15, 2011 8:41

Jag har slutat lägga saker i mina burkar nu pga cachare som inte vet vad bytesreglen säger.
Fy på er som bara ta saker och inte lägger i något av samma värde nä då lägger man i en liten pinne eller ett löv i burken .
Bild

Bild
tigern
Geocachare
Efternamn: S
Förnamn: T

Inlägg av tigern » tis mar 15, 2011 19:53

Jag lägger i bytessaker i mina burkar, jag byter ut skräp i dem mot nya bytessaker årligen. Jag fyller ibland på med bytessaker i andras trevliga gömmor som blivit tomma eller skräpfyllda.
Jag loggar ytterst sällan eventuellt eget byte eller påfyllningar.
Bild
No good deed goes unpunished
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » ons mar 16, 2011 17:26

Det skulle vara intressant att veta hur vanligt det är att barn besöker cacher?
Majoriteten av cacharna verkar vara antingen 40+ eller i 25-årsåldern och sannolikheten att dom har barn med sig är väl inte så stor, eller?
eaglewood
Geocachare

Inlägg av eaglewood » ons mar 16, 2011 18:19

nellie07 skrev:Det skulle vara intressant att veta hur vanligt det är att barn besöker cacher?
Majoriteten av cacharna verkar vara antingen 40+ eller i 25-årsåldern och sannolikheten att dom har barn med sig är väl inte så stor, eller?
Det är nog ganska vanligt. Många framför allt i större städer skaffar inte barn förräns i 30-40 års åldern. Mao har många barn i ganska låga åldrar trots att man är 40+ och i Jönköping har man väl ganska stora barn när man är 25 :D

Jag tycker som många andra att det är tråkigt att det så snabbt förfaller och försvinner i cacherna men det är nog något vi får lära oss leva med.
msen
Geocachare
Efternamn: Mats
Förnamn: Almgren

Inlägg av msen » ons mar 16, 2011 19:07

Jag brukar inte ha bytessaker i mina burkar. Min erfarenhet är att en burk med bytessaker i som legat ett tag snabbt blir blöt, rostfärgad och allmänt äcklig. Detta smittar även loggboken. Min känsla är att det där med bytessaker är på väg bort.
BildBild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » ons mar 16, 2011 19:11

Jag kanske är lite barnslig men det är lite småkul att kolla vad det finns i burken.
Därför brukar jag kolla till mina cacher ibland och fylla på dem med lite smågrejer.
Bild
Skriv svar