Bytessaker

Här diskuterar vi olika cacher
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Re: Bytessaker

Inlägg av Kaizagris » fre mar 18, 2011 15:06

Har man sett hur glad en unge kan bli över att hitta en liten plastfigur (eller en färgglad klädnypa tom.) i en låda i skogen =P~ så lägger man nog gärna ner några småprylar i sina egna. Vi har alltid en påse med bytessaker med oss (plastdjur och figurer, kinderäggleksaker etc.) Vår regel är att det som man byter till sig ska ligga i påsen. Sedan är det jättekul och titta i påsen och minnas var och hur man hittade de olika sakerna. Ibland "tycker vi synd om" burkar som bara har skräp kvar och lämnar något så att "den ska bli glad". Annars är vi stenhårda på att vill de ha något så måste de lämna något ur påsen [-X . Vi hoppas verkligen inte att bytessakerna försvinner! Men det är ju inte bara cacheägarnas ansvar tycker jag. Man kan väl lägga i någon liten sak själv trots att burken är tom från början, för att göra nästa glad...
Bild
Användarvisningsbild
c.e.l.d.
Geocachare
Efternamn: T
Förnamn: C, E, L, D

Inlägg av c.e.l.d. » sön mar 20, 2011 22:15

Jag är en av dem som ofta cachar med barn (en snart 6-åring och en 2,5-åring) och särskilt 6-åringen tycker att det är jätteroligt med bytessaker. Självklart får de lämna något (minst likvärdigt) om de vill byta något (vilket de alltid vill om det finns något). Vi lägger i stort sett alltid i några extrasaker, jag tycker det känns kul att vi kanske gör något annat barn glad.
Jag har en särskild cachingpåse där jag har bytesgrejer. Jag tycker inte det är några problem att hitta på bra och billiga bytessaker som ändå kan göra ett barn glad, finns ju hur mycket som helst. Och min 6-åring har pärlat några armband som hon donerat till vår cachingpåse. :D
Jag tycker att det är tråkigt att det är så pass ovanligt med större burkar och ännu tråkigare när det är en större burk och ändå inga bytessaker i.
Bild
Alex05
Geocachare
Efternamn: Engvall
Förnamn: Rita

Inlägg av Alex05 » mån apr 04, 2011 7:36

Jag och min man är nya på det här,och har fastnat totalt :D . Vi är ute mycket med hunden i skog o mark, så bättre kombination finns inte, framför allt då vår hund älskar att vara med och leta reda på saker. Detta var en parentes.
Vad vi har reagerat på är att, som redan har nämnts, folk lägger i vad "skit" som helst, bara för att lägga i nåt. OK, vi kanske inte kan alla regler till 100% än, men vi tycker det är kul att lägga i en liten sak (våra saker är just nu pärlor i olika former o färger) Men man blir lite fundersam när man ser att folk lägger i en tampong (oanvänd visserligen)....
Hoppas det är OK att lägga i en sak utan att ta ur en annan. Vi brukar skriva det på loggen på geocaching.com, men har inte tänkt på att även skriva det på loggremsan/boken :?
Hoppas jag inte har skrivit eller uttryck mig fel på nåt sätt...
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Bytessaker

Inlägg av Blaufish » mån apr 04, 2011 7:49

Jo, så är det...

fast jag har bytt en 1-2 år för gammal godispåse mot en 49:- ficklampa, var himla sugen just då ;)

Jag tror problemet kommer ifrån att folk som ser något de bara vill ha, och så byter de mot random crap de råkar ha liggandes i fickan.

Det är nog bara att gilla läget och inte pimpa cachen för mycket. Skall de ha riktigt mycket fint i sig, lägg den på något otillgängligt ställe där inte vem som helst cachar varje dag.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Miaori
Ny i forumet
Efternamn: Mir
Förnamn: Olsson

Inlägg av Miaori » fre apr 08, 2011 23:03

Jag har ofta med mig barnen, 10 och 4, när jag cachar och de tycker det är roligt att kolla på bytessakerna så snälla fortsätt med det alla ni som lägger ut cacher! Jag måste ju lyckas få med barnen ut för att få cacha själv :D

(Sen att vi aldrig byter något är en annan historia... I början släpade jag runt på lite småsaker för att de skulle kunna byta, men efter en hård strid med 4-åringen där han var tvungen att lämna ifrån sig något av det vi hade för att få byta till sig en sak, så bestämde sig sonen för att han inte alls skulle byta något, nånsin. Vi har därför lagt ner tanken på byte och tittar bara :lol: )
letlouka
Ny i forumet
Efternamn: w
Förnamn: x

Inlägg av letlouka » fre apr 08, 2011 23:45

Har varit och kollat min cache idag. För några dagar sedan la jag in ett halsband, en ring och en brosch. Allt är borta och inga nya saker lades in. Det är tråkigt :( , tycker jag.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » lör apr 09, 2011 7:42

letlouka skrev:Har varit och kollat min cache idag. För några dagar sedan la jag in ett halsband, en ring och en brosch. Allt är borta och inga nya saker lades in. Det är tråkigt :( , tycker jag.
Kan vara så ibland tyvärr sedan finns det sådana som skriver tog det och la i en nalle bara det att den nallen har vi själva lagt i burken från start jaja det sista är ju inte född ännu som man säger.
Senast redigerad av 1 *Danne*, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » lör apr 09, 2011 7:51

Kan det vara så att blivit en vana/ovana att ta med mugglare till gömmorna?
Som senare återvänder och plundrar eller stjäl burken.
Har de senaste dagarna fått logg med lydelsen : "Hittade den tillsammans med strövargruppen xxxxxxx när vi var ute!"
Ska bli intressant att följa dessa gömmors vidare öden.
Bild
Medlem sedan 2001
zedochaidi
Ny i forumet
Efternamn: Wittlock
Förnamn: Conny och Inger

Inlägg av zedochaidi » lör apr 09, 2011 10:10

Jag loggar alltid bytessaker, självklart :D
Ninjatummen
Föreningsmedlem
Efternamn: Tyvik
Förnamn: Emelie

Inlägg av Ninjatummen » lör apr 09, 2011 17:13

Jag verkligen gillar kinderäggsleksaker, så det blir ofta byten av sådana. Idag bytte jag till mig en kinderäggsleksak och lämnade en kompass som man sätter på klockarmbandet.
Användarvisningsbild
Entracte
Geocachare
Efternamn: Hermansson
Förnamn: Johan

Inlägg av Entracte » mån maj 23, 2011 15:31

Jag är väldigt ny inom geocaching, men tycker precis som ovanstående postare också att det är charmigt och kul att se vad det ligger i en lite större cache. Man blir glad av att se något fint i cachen även om det inte sällan mest är riktigt skräp. Man blir ju sugen på att rensa ibland, men jag har aldrig gjort det. Försöker istället att hålla en högre nivå själv om jag lägger i något. Det känns så ovärt att lägga i något värdelöst, såsom korken till en petflaska eller ett halvt kort från en kortlek, vilket jag sett, det är ju bara bråte.
Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland

Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån maj 23, 2011 16:35

Ett förbrukat AA-batteri eller två är inte helt ovanligt heller i vissa regioner. Tycker jag gott man kan skämmas över. Inte så trevligt efter ett tag när de rostar och läcker. Då är det trots allt bättre med en sten eller kotte.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån maj 23, 2011 18:00

synd att man inte var cachare för ett par år sedan,
Vi köpte en grillkiosk som hade haft kinderägg som present till barnboxen (inte chokladen, bara gula ägget)
hade säkert 20-25liter med ägg i en kartong, råkade grisa ner dom med frityrolja så jag slängde bort dom då vi inte kunde ge oljiga ägg till kunder.
med lite eftertanke så hade man kunna fylla diskhon med diskvatten och diska då dom säkert är hyffsat vattentäta.
vilken super cache det hade kunnat bli.
BildBild
Picard70
Geocachare
Efternamn: Simonsson
Förnamn: Pierre

Inlägg av Picard70 » mån maj 23, 2011 23:09

msen skrev:Jag brukar inte ha bytessaker i mina burkar. Min erfarenhet är att en burk med bytessaker i som legat ett tag snabbt blir blöt, rostfärgad och allmänt äcklig. Detta smittar även loggboken. Min känsla är att det där med bytessaker är på väg bort.
Jag tycker att bytessaker bara är i vägen ;D Tycker en cash med en loggg bok och information om Geocashing är den bästa Cashen.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » tis maj 24, 2011 10:49

Picard70 skrev:Jag tycker att bytessaker bara är i vägen ;D Tycker en cash med en loggg bok och information om Geocashing är den bästa Cashen.
Som morfar till en 4½ åring så anser jag att cacher med bra bytessaker är värda sin vikt i guld! Ni skulle ha sett hennes glädje i helgen över en grön reflexgubbe i form av en nalle. Alla geocachare som har barn vet exakt vad jag talar om. Fram för fler barnvänliga cacher är min åsikt.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Skriv svar