Geocaching goes "sensations-hyena"?

Här diskuterar vi olika cacher
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Geocaching goes "sensations-hyena"?

Inlägg av skattletaren » mån aug 15, 2011 18:31

Alltså.....

Jag erkänner!! :oops:

Jag är för blöthjärtad, vek, sentimental och äckelmagad för denna typen av cache som direkt vänder sig till den sensationslystne som vill ha en närmare titt på platser där människor dött en fasansfull död.... och det bara för lite mer än en månad sedan... Är det verkligen sådant vi vill visa upp i vår hobby? Komplett med länkar till smaskiga tidningsartiklar...... *äcklad, jag*

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... Submit6=Go

/Pia

Edit: Nej, det finns ju inget som helst formellt hinder för publiceringen... men moraliskt?
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Geocaching goes "sensations-hyena"?

Inlägg av sydman » mån aug 15, 2011 18:39

Skulle i 100 av 10 fall föredra en nano gömma i en rasbrant med hinten "under sten" med 50m koordinatfel framför denna...
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån aug 15, 2011 18:45

Att uppmärksamma historiska händelser är väl ok men här borde man ta lite hänsyn släkt, vänner etc som troligen fortfarande har tragiken och sorgen att brottas med..

Klart övertramp i mina ögon.

Blir en 69-stegs multi på Utöya nästa grej?
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Re: Geocaching goes

Inlägg av skattletaren » mån aug 15, 2011 18:45

Nästa blir väl att lägga en burk på Utøya med en massa smaskiga bilder o länkar....

Edit: två själar samma tanke... I samma minut
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » mån aug 15, 2011 19:18

skattletaren skrev:Alltså.....

Jag är för blöthjärtad, vek, sentimental och äckelmagad för denna typen av cache som direkt vänder sig till den sensationslystne som vill ha en närmare titt på platser där människor dött en fasansfull död.... och det bara för lite mer än en månad sedan... Är det verkligen sådant vi vill visa upp i vår hobby? Komplett med länkar till smaskiga tidningsartiklar...... *äcklad, jag*

/Pia

Edit: Nej, det finns ju inget som helst formellt hinder för publiceringen... men moraliskt?
Min inre kompass säger nej till en sådan här!
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » mån aug 15, 2011 21:10

skattletaren skrev:Alltså.....

/Pia

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 203bd2fc45 ....denna platsen har också en läskig historia.
Förövaren fick sin dom i tingsrätten i Halmstad idag.....fem år bakom galler vilket jag för övrigt tycker är i underkant.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån aug 15, 2011 21:24

Ursus_arctos skrev:http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 203bd2fc45 ....denna platsen har också en läskig historia.
Förövaren fick sin dom i tingsrätten i Halmstad idag.....fem år bakom galler vilket jag för övrigt tycker är i underkant.
Smaka då på denna....
http://coord.info/GC2F78Q

Jag läste beskrivningen först när jag loggade den på nätet. Kändes inte helt ok när det ligger så nära i tid.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tis aug 16, 2011 10:22

Historiska händelser är OK tycker jag. Cacher på aktuella brottsplatser: NEJ! Men , man kan ju visa vad man tycker genom betygsätta dem efter förtjänst...
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
stenll
Geocachare
Efternamn: Engwall
Förnamn: Staffan
Kontakt:

Inlägg av stenll » tis aug 16, 2011 10:34

Då undrar jag - vad är tidsgränsen för att använda en brottsplats för en cache?? I Stockholm finns/har funnits cacher gällande Helikopterrånet, Bader-Mainhof-kidnappningen på söder, Styckmördar/Obducenten-fallet i Solna med flera. Om man läser era kommentarer ovan tolkar jag det som att det inte är ok att gömma där heller.

Om dylika cacher är ok men inte den/de ni länkar till - var går gränsen? Och vem ska bedöma det?

Själv tycker jag att nyhetshändelser kan vara aktuella för gömmor, men var gränsen går vet jag inte...
Bild Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tis aug 16, 2011 11:02

jasy skrev:Historiska händelser är OK tycker jag. Cacher på aktuella brottsplatser: NEJ! Men , man kan ju visa vad man tycker genom betygsätta dem efter förtjänst...
Hur 17 gör man det i ett system där enda aktiva valet är att dela ut poäng efter att man varit på plats och loggat = låtit sig bli "utnyttjad"
Bild
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Inlägg av IrreVilse » tis aug 16, 2011 11:06

stenll skrev:Då undrar jag - vad är tidsgränsen för att använda en brottsplats för en cache?? I Stockholm finns/har funnits cacher gällande Helikopterrånet, Bader-Mainhof-kidnappningen på söder, Styckmördar/Obducenten-fallet i Solna med flera. Om man läser era kommentarer ovan tolkar jag det som att det inte är ok att gömma där heller.

Om dylika cacher är ok men inte den/de ni länkar till - var går gränsen? Och vem ska bedöma det?

Själv tycker jag att nyhetshändelser kan vara aktuella för gömmor, men var gränsen går vet jag inte...
Det här är svårt. det finns ju flera exempel på platser med cacher där hemskheter utspelats, avrättningar, mord, olyckor, grova brott osv. men nog bör man låta dom "kallna" innan dom uppmärksammas med en cache. Tidsgräns? Töjbar enl min mening. Här är den i kortaste laget! [-X [-X [-X
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Inlägg av IrreVilse » tis aug 16, 2011 11:10

sydman skrev:
jasy skrev:Historiska händelser är OK tycker jag. Cacher på aktuella brottsplatser: NEJ! Men , man kan ju visa vad man tycker genom betygsätta dem efter förtjänst...
Hur 17 gör man det i ett system där enda aktiva valet är att dela ut poäng efter att man varit på plats och loggat = låtit sig bli "utnyttjad"
Skulle kanske finnas fyskämspådejpoäng att utdela också?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis aug 16, 2011 11:28

stenll skrev:Då undrar jag - vad är tidsgränsen för att använda en brottsplats för en cache?? I Stockholm finns/har funnits cacher gällande Helikopterrånet, Bader-Mainhof-kidnappningen på söder, Styckmördar/Obducenten-fallet i Solna med flera. Om man läser era kommentarer ovan tolkar jag det som att det inte är ok att gömma där heller.

Svårt....

En aspekt kan väl vara om det finns någon typ av anhöriga som skulle kunna stöta sig. Och det gör det ju ofta på aktuella händelser.

Vid helikopterrånet tror jag inte någon blev fysiskt skadad (även om det säkert var jävligt jobbigt för de som blev rånade). Det kan vara ett argument för att det är mer ok.

Jag tror också att man kan utforma själva cachen med lite eftertanke. Om man gör en cache med innebörden "till någons minne" skulle det ju snarare handla om respekt för offren är ren sensationslystnad...
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av jasy » tis aug 16, 2011 11:47

sydman skrev:
Jag tänkte på Motorcycledude som inte läst beskrivningen innan han loggat. Att låta bli att logga och bara skriva en note är ju också ett slags betyg...
Bokprojektet
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av jasy » tis aug 16, 2011 11:49

team@ skrev: Jag tror också att man kan utforma själva cachen med lite eftertanke. Om man gör en cache med innebörden "till någons minne" skulle det ju snarare handla om respekt för offren är ren sensationslystnad...
Det kan ju vara en klok väg att gå! Men inte heller här kanske man skall har för bråttom...
Bokprojektet
Skriv svar