Geocaching goes "sensations-hyena"?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Re: Geocaching goes "sensations-hyena"?

Inlägg av 1000sjöar » tis aug 16, 2011 11:59

:idea:
Förslag, kör på 1 år efter händelsen. Om det finns något intresse kvar då.
Kan vi komma överens om det :?:
Oavsett vad modern i USA tycker. :mrgreen:
Bild
Medlem sedan 2001
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tis aug 16, 2011 12:00

jasy skrev:
sydman skrev:
jasy skrev:Historiska händelser är OK tycker jag. Cacher på aktuella brottsplatser: NEJ! Men , man kan ju visa vad man tycker genom betygsätta dem efter förtjänst...
Hur 17 gör man det i ett system där enda aktiva valet är att dela ut poäng efter att man varit på plats och loggat = låtit sig bli "utnyttjad"
Jag tänkte på Motorcycledude som inte läst beskrivningen innan han loggat. Att låta bli att logga och bara skriva en note är ju också ett slags betyg...
Yepp det är ett sätt...
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis aug 16, 2011 13:40

1000sjöar skrev::idea:
Förslag, kör på 1 år efter händelsen. Om det finns något intresse kvar då.
Kan vi komma överens om det :?:
Oavsett vad modern i USA tycker. :mrgreen:
Ett år efter händelsen eller ett år efter det upptäckts, eller ett år efter dom har fallit...?
Det kan vara svårdefinierat i en del fall.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis aug 16, 2011 17:29

Bara en liten tanke. En normalt funtad person med lite medkänsla fattar oftast när det kan vara ok att lägga ut en cache där något hänt, och hur den då ska utformas. Andra bryr sig knappast om några regler ändå. Att lasta över den bedömningen på reviewers känns väl lite nannystate?

En måttstock kan vara att om det kan antas finnas sorgearbete inblandat ska man ligga lågt, även om det är en fint utformad minnescache. Tanken kan vara god men när sedan ett antal pers kommer och stökar runt utan att veta historien vilket inte är ovanligt blir det lätt fel.

För mig går gränsen när en händelse övergått från aktuell till historisk.

Sen vet jag inte om jag skulle uppskatta cacher av typen våldsbrottsplats eller dödolycka. Jag cachar för att ha kul och möta utmaningar. Inte för att påminnas om allt mörkt och tragiskt runt oss. Den biten får man nog av ändå.
Bild
Malaren
Ny i forumet
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Malaren » tis aug 16, 2011 21:42

ÄNTLIGEN så tog cachägaren och arkiverade gömman
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » ons aug 17, 2011 11:03

Ja, man kan se detta på två sätt:

- Cacheägaren tog åt sig av konstruktiv kritik och arkiverade cachen.

- Cacheägaren kände sig pressad till att arkivera cachen på grund av alla amatörsreviewers/tyckare.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons aug 17, 2011 11:52

jasy skrev:Ja, man kan se detta på två sätt:

- Cacheägaren tog åt sig av konstruktiv kritik och arkiverade cachen.

- Cacheägaren kände sig pressad till att arkivera cachen på grund av alla amatörsreviewers/tyckare.
och med en gång så börjar man om igen .... att det är fel på de som säger "är detta verkligen ok"...
Bild
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Inlägg av TimTim GO » ons aug 17, 2011 12:20

Nu tar vi det lugnt pojkar och flickor, för nu en vettig diskussion utan diverse bakverk och andra tråkiga tilltag är ni snälla.. :thup:
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » ons aug 17, 2011 19:58

Jag ser inte att det är konstigt att ett ställe där ett hus exploderat får en cache. Det är ju något så tydligt och ovanligt. Jag köper att det är problematiskt med att hitta respektfull placering och hantera när i tiden det är okej.

Och att norska incidentplatsen får minnescacher är nästan en solklarhet. Det är en mycket stor händelse och landssorg. Det är uppenbart att väldigt många norrmän vill placera ut och logga cacher med närtidshistorien i åtanke. Cacher är bl.a ett sätt att minnas.

Tänk om man vore en av de överlevande vid en hemsk tragedi likt den i Norge. Det vore ju helt självklart att lägga en cache och skriva om sin upplevelse på den platsen.

Spontant skulle jag säga att ju färre inblandade och på ju mindre yta desto känsligare. Sannolikheten att en anhörig vill vara på just den punkten osv är viktigt att ta hänsyn till. Och man kan ju gömma på en plats snarare än precis där en incident inträffade.

Jag tycker cacheägare och besökare skall visa hänsyn och hitta en bra avvägning.

En god regel är väl att börja konversationen med den man har ett ärende med snarare än andra (så som t.ex. GCSE-forumet). Att klaga på en massa cacher här istället för att först ta åsikterna direkt med ägarna verkar väldigt märkligt.

Finns det ett intresse i forumet för att vi likt gravar börjar behandla större kända olyckor som platser man inte får ha cacher på?

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Re: Geocaching goes

Inlägg av Hudik-Lars » ons aug 17, 2011 21:46

Blaufish skrev: Finns det ett intresse i forumet för att vi likt gravar börjar behandla större kända olyckor som platser man inte får ha cacher på?
det är väl bara vissa gravar man inte får lägga på eller har jag missat nå?
gravfält och liknade verkar ju vara tillåtet
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » ons aug 17, 2011 22:33

Hudik-Lars skrev:
Blaufish skrev: Finns det ett intresse i forumet för att vi likt gravar börjar behandla större kända olyckor som platser man inte får ha cacher på?
Sånt som är registrerat som fornminnen är väl "off limits"... eller finns det undantag där?

Android-appen "Kringla" är bra på att hitta sånt.
Bild
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » ons aug 17, 2011 22:39

team@ skrev:
Hudik-Lars skrev:
Sånt som är registrerat som fornminnen är väl "off limits"... eller finns det undantag där?

Android-appen "Kringla" är bra på att hitta sånt.
viste inte om det där om fornminnen

har tyvärr en väldigt gammal telefon, klarar inte ens ta emot olika typer av bilder
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Sundins
Geocachare

Inlägg av Sundins » ons aug 17, 2011 22:46

Hudik-Lars skrev:
team@ skrev: Android-appen "Kringla" är bra på att hitta sånt.
viste inte om det där om fornminnen

har tyvärr en väldigt gammal telefon, klarar inte ens ta emot olika typer av bilder
Man kan även kolla direk på webben utan Android-appen, kolla på http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » ons aug 17, 2011 23:43

Hudik-Lars skrev:det är väl bara vissa gravar man inte får lägga på eller har jag missat nå?
Vi hade en självsanering för något år sen efter en GCSE diskussion. Reviewers gick igenom cacher och fanns otaliga exempel på loggar m.m. där svenska cachare förklarat hur fel det blivit / känts när man cachat nära gravar. Slutsatsen var att forumet och cachare utanför forumet stödde sanering, samt även svenska kyrkan iirc.

Frågan är väl vad vi vill självsanera och varför. Finns det någon principiellt att gå på? Gravar är ju 'enkelt' för att det är en minnesplats där 99% av allmänheten skulle svara "ge fan i att leka där".

Jag tvivlar på att ett år efter en incident är något som alla stödjer eller är utan gråzoner. Jag skulle inte stödja förbud för cacher runt en plats där incident inträffat.

I det här fallet verkar det som en cacheägare gjort något tämligen oskyldigt som besökare tagit illa upp för. Från cachebeskrivning framgår det inte riktigt för mig varför den cachen / cacheägaren fått så mycket skit och varför arkivering är enda lösningen. Flytta hundra meter och fila på texten om någon viss formulering verkligen motiverat tråden och dess rubrik, saken biff. Jag har svårt att förstå var man hittar illa uppsåt i cachebeskrivningen om man inte aktivt försöker finna den.

Kan vi inte ens formulera principen för vad som är fel så är det ju rent pinsamt att man hoppar på en cacheägare med nedsättande kommentarer.

Förstår att en cache kan kännas fel / olämplig - det är absolut inte första gången. Artigt och sakligt mejl, logg och eventuellt kontakt med reviewers brukar räcka för att lösa sådant.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
stenll
Geocachare
Efternamn: Engwall
Förnamn: Staffan
Kontakt:

Inlägg av stenll » tor aug 18, 2011 6:59

Blaufish skrev: Vi hade en självsanering för något år sen efter en GCSE diskussion. Reviewers gick igenom cacher och fanns otaliga exempel på loggar m.m. där svenska cachare förklarat hur fel det blivit / känts när man cachat nära gravar. Slutsatsen var att forumet och cachare utanför forumet stödde sanering, samt även svenska kyrkan iirc.

Frågan är väl vad vi vill självsanera och varför. Finns det någon principiellt att gå på? Gravar är ju 'enkelt' för att det är en minnesplats där 99% av allmänheten skulle svara "ge fan i att leka där".

Jag tvivlar på att ett år efter en incident är något som alla stödjer eller är utan gråzoner. Jag skulle inte stödja förbud för cacher runt en plats där incident inträffat.

I det här fallet verkar det som en cacheägare gjort något tämligen oskyldigt som besökare tagit illa upp för. Från cachebeskrivning framgår det inte riktigt för mig varför den cachen / cacheägaren fått så mycket skit och varför arkivering är enda lösningen. Flytta hundra meter och fila på texten om någon viss formulering verkligen motiverat tråden och dess rubrik, saken biff. Jag har svårt att förstå var man hittar illa uppsåt i cachebeskrivningen om man inte aktivt försöker finna den.

Kan vi inte ens formulera principen för vad som är fel så är det ju rent pinsamt att man hoppar på en cacheägare med nedsättande kommentarer.

Förstår att en cache kan kännas fel / olämplig - det är absolut inte första gången. Artigt och sakligt mejl, logg och eventuellt kontakt med reviewers brukar räcka för att lösa sådant.
Bra där. Håller med.
Bild Bild
Skriv svar