Challenge...

Här diskuterar vi olika cacher
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Re: Challenge...

Inlägg av Kaizagris » sön aug 21, 2011 21:23

Det som stör mig mest är att det hade kunnat bli riktigt bra med challengecacher. Säg att det hade varit typ som en earthcache i utformning som precis som andra cacher godkänns av en rewier innan publicering. Men sedvanlig terräng/svårighetsrating. Ett ställe att ta sig till och sedan bevisa att man varit där med foto och/ eller en uppgift att utföra. Tex. ta reda på vissa fakta på plats som sedan redovisas till cacheägarna innan loggnng. Nu är ju allt löjligt anonymt. Det går inte att se vem som lagt ut en challenge eller vilka challenges någon tagit. Man behöver ju varken koordinater eller lämna datorn. Och även statistiken blir ju helt skev när det här tramset jämställs med riktiga cacher. Nej, jag hoppas verkligen att detta skärps till istället för att tas bort!
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » sön aug 21, 2011 21:28

Med andra ord att man hade återinfört ungefär de gamla virtuella cachearna. Och jag håller med om att det hade varit en bra idé.
Bild
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » mån aug 22, 2011 8:12

det är otroligt vad dessa "challenge" har engagerat många, och dom flesta tycker att det är mindre bra.

nu är ju jag rätt kass på engelska, men "challenge" betyder det inte utmaning?
har kollat på en del challenge och ser inte någon speciell utmaning i dem

men om som så många säger, så hade det säkert kunnat bli intressant men nu är det ju snarare genant

jag tror inte att jag kommer delta i detta med challenge, det räcker bra för mig med geocaching
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » mån aug 22, 2011 11:49

Jag har kikat lite på vad som erbjuds i challengeväg i närheten av där jag bor och tror att de flesta missuppfattat upplägget en hel del. En orsak är nog att man samtidigt tog fram konceptet "worldwide Challenges" vilket är något helt annat än de challenges man själv kan lägga ut. En challenge ska alltid handla om en specifik plats om jag läst den kortfattade informationen rätt (worldwide Challenges undantagna). De flesta challenges jag kikat på handlar inte om att besöka en specifik plats och utföra något på just den platsen eller ta ett foto där. Det har mestadels varit att utföra någon uppgift nån helt annan stans än vid de publicerade koordinaterna eller på helt valfri plats. Det är inte meningen att man ska kunna sitta hemma på soffan och logga dom. Det enklaste sättet att delta och styra utvecklingen är i sånt fall att flagga de challenges man inte tycker följer de enkla regler som finns. Så länge det produceras fel typ av challenges som folk kopierar kan detta aldrig bli något bra är min övertygelse.

Jag tror nog man måste ge det en chans och själv försöka vara med att påverka utvecklingen så gott man kan. Det jag sett hittills har väl inte gjort mig själaglad precis men hellre än att sitta still ska jag väl försöka ge dom en chans och påverka så gott jag kan. Jag flaggade nyss en del challenges som jag tyckte var knasiga och om tillräckligt många tycker samma sak försvinner dom. När det gäller brister med sökfunktioner mm. är det tydligen saker man avser att utveckla om man får tro FAQ:n åtminstone: http://www.geocaching.com/challenges/faq.aspx
Bild
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » mån aug 22, 2011 18:37

Hur sjutton får man bort "Challenges You've Accepted" ?

Jag klickade i några anti-challenge Challenges som nu är "flagged as inappropriate by the Geocaching community and has been automatically archived"

Hur ska jag göra för att få bort dom från listan "Your Geocaching Challenges"? :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » mån aug 22, 2011 19:24

Ja, och hur får man bort fuskloggarna på sin egen challenge? :evil:
/Djurets
Bild
snafas
Geocachare
Efternamn: Mossberg
Förnamn: Staffan

Inlägg av snafas » mån aug 22, 2011 19:47

KORSARKOFF skrev:Hur sjutton får man bort "Challenges You've Accepted" ?

Jag klickade i några anti-challenge Challenges som nu är "flagged as inappropriate by the Geocaching community and has been automatically archived"

Hur ska jag göra för att få bort dom från listan "Your Geocaching Challenges"? :lol:
Detta är ett känt problem som är rapporterat på gc.com's forum. Enligt uppgift så skall denna möjlighet komma när GS fått en fix färdig.
Djuret skrev:Ja, och hur får man bort fuskloggarna på sin egen challenge? :evil:
Eftersom du inte äger den Challenges du skapat så tror jag inte att det går. Eller har jag missuppfattat det?
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » mån aug 22, 2011 19:48

Djuret skrev:Ja, och hur får man bort fuskloggarna på sin egen challenge? :evil:

Tror man ska klicka "flag" på loggen.
Bild
snafas
Geocachare
Efternamn: Mossberg
Förnamn: Staffan

Inlägg av snafas » mån aug 22, 2011 19:53

MildasVänner skrev:Jag tror nog man måste ge det en chans och själv försöka vara med att påverka utvecklingen så gott man kan. Det jag sett hittills har väl inte gjort mig själaglad precis men hellre än att sitta still ska jag väl försöka ge dom en chans och påverka så gott jag kan. Jag flaggade nyss en del challenges som jag tyckte var knasiga och om tillräckligt många tycker samma sak försvinner dom. När det gäller brister med sökfunktioner mm. är det tydligen saker man avser att utveckla om man får tro FAQ:n åtminstone: http://www.geocaching.com/challenges/faq.aspx
Jag är böjd att hålla med, men jag skulle ändå föredra att hålla Found count och Completed count helt separerade. Som det nu är så redovisas dessa siffror separat på några ställen, men adderas även i rutan uppe till höger på mina interna sidor och på Geocaches-fliken på min publika profil. Så länge det är så så har jag ingen lust att utföra några Challenges eftersom det känns fel att blanda äpplen och päron på det viset.

För er som tycker som jag så rekommenderar jag att ni lägger en röst eller (helst) tre på denna feedbacktråd på gc.com:
http://feedback.geocaching.com/forums/7 ... ?ref=title

Förslaget är "under review" och ligger på andra plats på topplistan, men fler röster skadar nog inte så att GS förstår att många stöder förslaget.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » mån aug 22, 2011 20:39

KORSARKOFF skrev:

Tror man ska klicka "flag" på loggen.
Gjorde det, men nu är "flaggningen" borta och loggarna kvar....
/Djurets
Bild
sDsB
Geocachare
Efternamn: Svante
Förnamn: Behr

Inlägg av sDsB » tis aug 23, 2011 22:09

We are working on splitting out cache finds and challenge completion counts. Both will be displayed on the logs unless you have not found a Challenge. In that case the statistics for Challenges won't be shown. This should be done by the end of the week (August 26) (30517)
Jeremy
Bild
Tidigare loggat under namnet "s6x".
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tis aug 23, 2011 22:43

Kom precis info om att arbete med att antal hittade cacher inte ska slås ihop med completed challenges utan räknas som olika saker. Tror jag var ett klokt beslut!
sDsB
Geocachare
Efternamn: Svante
Förnamn: Behr

Inlägg av sDsB » tis aug 23, 2011 23:04

Jaså säger du det? :lol:
Bild
Tidigare loggat under namnet "s6x".
Skriv svar