Favoritpoäng

Här diskuterar vi olika cacher
nellie07
Geocachare

Favoritpoäng

Inlägg av nellie07 » sön feb 26, 2012 20:56

Någon mer än jag som ger poäng när det finn P-plats utsatt =D> =D> =D> och cachen är ok, även om den ensam inte hade fått det?
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Favoritpoäng

Inlägg av team@ » sön feb 26, 2012 21:29

Jag har aldrig funderat över just det ...
Men en besvärligt belägen burk utan (naturliga) parkeringsmöjligheter har ganska liten chans att bli favorit så visst hänger det ihop på nåt sätt!
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » sön feb 26, 2012 21:41

En park and grab har mindre chans att få en favorit än gömmor i naturen,
Den första tillhör ofta kategorin "dussinburkar" utan något intressant i min smak.
Medans burkar som man kämpat för att logga oftast är mer genomarbetade och har något att visa

Fast det är ju bara min åsikt, andra kanske tycker annorlunda.
BildBild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » sön feb 26, 2012 22:27

bonde456 skrev:En park and grab har mindre chans att få en favorit än gömmor i naturen,
Den första tillhör ofta kategorin "dussinburkar" utan något intressant i min smak.
Medans burkar som man kämpat för att logga oftast är mer genomarbetade och har något att visa

Frågan gällde inte "park and grab".
Cachar jag i ett okänt område upplever jag det ofta som svårt att bli av med bilen, innan jag ger mig ut på promenaden för att hitta cachen.
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » sön feb 26, 2012 22:34

Jag ger bara favorit poäng om cachen var speciell eller om platsen var speciell för mig.
Såg att jag har 573 poäng att dela ut men dessa snålar jag med :wink:
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön feb 26, 2012 22:44

Visst är det uppskattat med waypoint på besvärligt placerade burkar, men nån favvo är jag för snål för att dela ut enbart på det. Jag är nog mer åt hållet att dela ut lite ris om det ligger ett antal tomter och en burk inklämd mellan och jag inte kan hitta nån någorlunda diskret väg dit. Jag har hoppat över ett antal burkar pga det.
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » sön feb 26, 2012 23:11

Jag delar ut om jag tycker platsen är fin eller om det är en trevlig och arbetad gömma.
Bild
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » mån feb 27, 2012 11:48

berraasnobben skrev:Jag delar ut om jag tycker platsen är fin eller om det är en trevlig och arbetad gömma.
Just så tänker jag också!
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån feb 27, 2012 11:58

nellie07 skrev:
bonde456 skrev:En park and grab har mindre chans att få en favorit än gömmor i naturen,

Cachar jag i ett okänt område upplever jag det ofta som svårt att bli av med bilen, innan jag ger mig ut på promenaden för att hitta cachen.
Jag kommer att tänka på en burk jag loggade i Skåne i somras. Myst som låg strax intill vägen. Problemet var dock att vägen var smal, krokig och hyfsat trafikerad, och inte en avtagsväg eller P-ficka så långt ögat kunde nå. Vi cruisade fram och tillbaka ett par gånger innan vi tillslut stannade bilen på den rakaste sektionen av vägen ett par 100m bort med varningsblinkers på och loggade med hjärtat i halsgropen. Den burken kunde varit hur ball som helst utan att få en favvopinne.

De burkar som får en favvopinne skall ha något som gör mig extra glad. Det kan vara välbearbetad burk. Klurigt mysterium, fin plats eller vadsomhelst som gjort mig på extra bra humör. Sånt som gör caching kul helt enkelt.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » mån feb 27, 2012 12:31

nellie07 skrev:

Det jag menade var att bara för att allt är korrekt med cache vs beskrivning så fyller det inte mina kriterier för en favoritpoäng.
Det krävs något extra som gör att gömman eller platsen på något sätt sticker ut och ger mig en positiv upplevelse
BildBild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » mån feb 27, 2012 12:54

Jag delar ut favvo enligt följande princip...

* En burk utlagd hux flux = Ingen favvo om inte platsen är extra ordinär...

* En burk som är lite utöver det vanliga, behöver inte vara jättespännande (vi har ju olika förutsättningar) men där man får en känsla av att CO ansträngt sig lite, varit kreativ för att ge mig som cachare en trevlig upplevelse. Sådant vill jag uppmuntra = Solklar favvo!
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » mån feb 27, 2012 13:46

team@ skrev:
nellie07 skrev:
Ankarcrona skrev:
De burkar som får en favvopinne skall ha något som gör mig extra glad. Det kan vara välbearbetad burk. Klurigt mysterium, fin plats eller vadsomhelst som gjort mig på extra bra humör. Sånt som gör caching kul helt enkelt.
Utöver det du beskriver gör även en P-platsanvisning mig på extra bra humör. :D Det gör definitivt inte sådana upplevelser som team@ skriver om.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » mån feb 27, 2012 18:27

felklippt i qoute, det där är inte mina ord

( Tillrättat rogge88 moderator)
BildBild
Globetrotter.JR
Geocachare
Efternamn: Jens
Förnamn: Persson

Inlägg av Globetrotter.JR » tor mar 22, 2012 20:00

Jag ger brukar också snåla med favoritpoäng. Ger oftast bara om man får en sådan där WOW-känsla över butten. Detta gäller både cachens utformning, stället mm. Gav en favoritpoäng häromdan till en cache som hade 0 och legat ute sedan 2007. Jag upplevde det som en magisk plats. Därför gav jag den 1+. :D
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » tor mar 22, 2012 21:38

the explorist skrev:Jag ger bara favorit poäng om cachen var speciell eller om platsen var speciell för mig.
Såg att jag har 573 poäng att dela ut men dessa snålar jag med :wink:
Varför snålar du med favoritpoängen? Du kan ju ändå inte "ta dem med dig dit du går" :lol: och man kan ju inte ge mer än en favoritpoäng per cache.
Personligen tycker jag att det är bättre att dela ut sina favvopoäng och uppmuntra alla som gör något extra för cachingen. En fin plats, en rolig burk eller en mystery. Något som gör en glad, som Team@ skrev.
Alla de "som gör en glad" har tänkt lite längre än att "jag lägger en burk här" och det tycker jag verkligen är värt att uppmuntra. Det finns alldeles för många helt ointressanta burkar, som varken har något att visa eller är speciella i sig själv. Delar man ut favoritpoäng till dem som lägger ned lite extra energi, inbillar jag mig att det hjälper oss alla att få till en högre kvalitet på gömmorna rent generellt.
Bild
Bild
Skriv svar