Vad är en T5?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Efternamn: Christian
Förnamn: Cassepierre

Vad är en T5?

Inlägg av kung_gustaf » fre mar 02, 2012 12:44

Vad innebär en T5:a?

Vi placerar ett steg i en två-stegs-multi på botten av en sjö, 13m under ytan. Cachebehållaren är en fyrkantig platta i brandgul färg. På den står det ett enkelt ord som kommer ge dig (via beskrivningen) slutkoordinaterna på land. Finalburken är en vanlig matdosa under en sten.

En vanlig geocachare behöver inte ens bry sig om denna cache då den kräver specialutrustning och kunskaper som måste bli godkända av en instruktör. Ett sorts körkort.

För en dykare med tuber så är denna inte det minsta utmanande.

Cachen har med andra ord en tydlig målgrupp, men den ger dom ingen utmaning?

Tiderna ändras, borde inte reglerna ändras?

Allt det här började med att jag nu i dagarna sökte T5:or i området. Allt jag hittade var Ö-cacher och repelleringscacher. Knappast en utmaning.. (undantag finns!)

För den som har en båt, var är utmaningen?
För den som går på isen, var är utmaningen?

För den som ingår i målgruppen, var är utmaningen?

O:)
/Knugen
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Vad är en T5?

Inlägg av team@ » fre mar 02, 2012 12:55

Ingenting är en utmaning för den som kan och har utrustning.

Men det är inte för dem som T graderingen finns. Den är till för att vägleda vanligt folk. Pensionärer, barnfamiljer och alla andra som inte är übermacho.
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » fre mar 02, 2012 13:02

Graderingen för terräng och svårighet ska sättas utifrån en tänkt normalcacheare, inte någon speciell målgrupp. Att säga "det här är en cache för grottkrypare, men den är bara 40 meter ner och man behöver inte dyka mer än tre gånger, så för en erfaren grottkrypare är det inte mer än en T4" blir bara löjligt.

Cachear på öar utan bro men som ligger väldigt nära land eller "alltid" fryser tycker jag man kan diskutera om det är T5, men jag har svårt att se hur en repelleringscache inte skulle vara det. Normalcacheletaren kan inte sådant, och då är det svårt och kräver hjälp av någon erfaren.

Enligt min mening får man stå ut med att T5 är ett mycket större spann än övriga terrängratingar. Att gradera för specialgrupperingar håller inte. Det enda det kommer att leda till är att nybörjare som bara tittar på terrängratingen och inte läser beskrivningen ger sig ut på ställen där de inte alls borde vara och utan utrustning de borde ha. Det är däremot inget som hindrar att man skriver i beskrivningen något i stil med "Cachen är en T5 för en normalcacheare men för den som är van vid firning blir den T3", så att de som är ute efter klättringen vet vad de har att vänta sig.
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » fre mar 02, 2012 13:08

Missförstå mig rätt.. Jag hade hellre sett att attributen hänger ihop med ratingen. Eller en större ratingskala.

Hur kan en Ö-cache bli, som du enkelt kan ta på vintern, en T5?

I sådana fall borde det vara likadant åt andra hållet. Att så fort den inte är tillgänglig på vintern pga snö & is så ska den vara en T5. Varför gäller bara attributen T-ratingen åt ena hållet?

Jag har sett flera enkla cacher som har T2 och attributet "Not available during winter". Vad är det för skillnad på den mot en Ö-cache som du kan ta på vintern?

Då tycker jag en Ö-cache lika gärna kan vara en T2 med attributet "Boat required".

/Knugen
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » fre mar 02, 2012 13:35

Förslag, använd denna http://www.geocaching.com/hide/rate.aspx
Förslag två, kontakta geocaching. com om Du vill ändra på regler som funkat hyfsat hitintills.

Det är mycket svårt att börja ändra på en ratingskala som varit med så länge, många gömmor som graderats tidigare blir ju missvisanded då.
Det är nog bäst att "gilla läget". :D
Det kommer alltid att tyckas hit och dit ang. åsatt svårighet då det är en bedömningsfråga som till syvende och sist CO satt.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » fre mar 02, 2012 13:44

1000sjöar skrev:Förslag, använd denna http://www.geocaching.com/hide/rate.aspx
Förslag två, kontakta geocaching. com om Du vill ändra på regler som funkat hyfsat hitintills.

Det är mycket svårt att börja ändra på en ratingskala som varit med så länge, många gömmor som graderats tidigare blir ju missvisanded då.
Det är nog bäst att "gilla läget". :D
Det kommer alltid att tyckas hit och dit ang. åsatt svårighet då det är en bedömningsfråga som till syvende och sist CO satt.
Precis så! Ibland är det faktiskt bara att gilla läget! Alternativt bearbeta ansvariga beslutsfattare.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » fre mar 02, 2012 13:53

kung_gustaf skrev:Missförstå mig rätt.. Jag hade hellre sett att attributen hänger ihop med ratingen. Eller en större ratingskala.

I sådana fall borde det vara likadant åt andra hållet. Att så fort den inte är tillgänglig på vintern pga snö & is så ska den vara en T5. Varför gäller bara attributen T-ratingen åt ena hållet?

Jag har sett flera enkla cacher som har T2 och attributet "Not available during winter". Vad är det för skillnad på den mot en Ö-cache som du kan ta på vintern?

Då tycker jag en Ö-cache lika gärna kan vara en T2 med attributet "Boat required".

/Knugen
Men då kan ni väl svara på frågan ovan, varför vi tillämpar attributen för att rata vissa sommarcachar men inte tvärtom?

/Knugen
Bild
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Inlägg av TimTim GO » fre mar 02, 2012 14:05

kung_gustaf skrev:
kung_gustaf skrev:Missförstå mig rätt.. Jag hade hellre sett att attributen hänger ihop med ratingen. Eller en större ratingskala.

/Knugen
Men då kan ni väl svara på frågan ovan, varför vi tillämpar attributen för att rata vissa sommarcachar men inte tvärtom?

/Knugen
Förutsatt att vi inte snackar Antarktis..! Så för att mark och vatten inte är täckt av snö och is under större delen av året..? :roll:
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » fre mar 02, 2012 14:20

Förutsatt att vi inte snackar Antarktis..! Så för att mark och vatten inte är täckt av snö och is under större delen av året..? :roll:
Men det ursäktar väl inte att det inte skall tillämpas åt båda hållen?

Exempel: Cachen kan ej tas på vintern pga. is. Men det är en T2 för att du kan plocka upp den med handen på sommaren om du sträcker dig från bryggan.

Lösning: Yxa eller vänta tills sommaren.

Exempel 2: Cachen kan ej tas på sommaren pga. vatten. Men det är en T2 för att du kan plocka den med handen på vintern om du går över isen.

Lösning: Gummibåt eller vänta på tills vintern.

Vad är det för skillnad, mer än att exempel 2 ALLTID blir en T5?

/Knugen
Bild
Användarvisningsbild
TimTim GO
Geocachare
Efternamn: Forsander
Förnamn: Tim

Inlägg av TimTim GO » fre mar 02, 2012 14:37

kung_gustaf skrev:
Men det ursäktar väl inte att det inte skall tillämpas åt båda hållen?

Exempel: Cachen kan ej tas på vintern pga. is. Men det är en T2 för att du kan plocka upp den med handen på sommaren om du sträcker dig från bryggan.

Lösning: Yxa eller vänta tills sommaren.

Exempel 2: Cachen kan ej tas på sommaren pga. vatten. Men det är en T2 för att du kan plocka den med handen på vintern om du går över isen.

Lösning: Gummibåt eller vänta på tills vintern.

Vad är det för skillnad, mer än att exempel 2 ALLTID blir en T5?

/Knugen
Jo, av precis den anledningen anser jag att ratingen inte skall tillämpas åt båda hållen.
Jag tar för givet att man sätter ratingen efter normala förhållanden, dvs hur de påverkande faktorerna ser ut under större delen av året.

På platser där det isen ligger under större av, eller hela året så kan t.ex en ö-cache absolut vara en T-2:a, förutsatt att snön inte försvårar vägen till, eller gömstället för cachen.
Det känns dock inte som ett alternativ för svenska cacher..?
Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » fre mar 02, 2012 15:10

Den här frågan har diskuterats många gånger i forumet. Men som tidigare sagts - Det viktigaste med ratingen är ju att ge vettig förhandsinformation till cacharen. Om det exempelvis skiljer mycket i terräng mellan sommar och vinter så skriver jag i beskrivningen till mina cacher: "Terrängfaktorn ökar med djupet på snön". Om det sedan innebär att min terrängettkommafemma är en terrängfyrakommanolla på vintern, so what?
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » fre mar 02, 2012 23:19

Hej!
Detta med attribut är relativt nytt och använder man en äldre GPS finns det ingen möjlighet att se dem. Många cacheägare har inte satt attribut.

Tittar man på hur ratingen är tänkt, så är det T4 om man måste använda båda armarna för att ta sig till gömman. En cache en bit upp i ett träd där man normalt använder sig av alla fyra extremiteterna kan inte bli lägre än T4.

T5 då... det finns en geocachare i Boråsområdet som visade mig hur han kunde "klättra" rakt upp för en helt slät stam eller stolpe - men hur vanligt är det? Jag kan iallafall inte.

Många geocachare tittar inte på attributen, somliga läser inte beskrivningen, somliga läser beskrivningen etc ifall de inte finner burken inom rimlig tid.

I fallet med ett delsteg 13 meter under vattenytan är enligt mig T5. Jag har lärt mig fridyka, men aldrig varit djupare än c:a 6 meter och då har jag haft grodfötter och snorkel o cyklop, och även att gå ner såpass skulle jag sätta som T5.

Lycka till med denna T-femma! // Ingvar
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » fre mar 02, 2012 23:39

D/T rating kommer att diskuteras så långe de finns kvar..ett exempel är de som vill sänke T-rating för att många har fiske spö med sig.. men om det nu är 6meter som sänks till 4-4,5 var går gränsen då för att det ska bli en T5... 13meter fridykning... jo det är T5 man måste har "normal människan" som norm..
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » fre mar 02, 2012 23:54

sydman skrev:D/T rating kommer att diskuteras så långe de finns kvar..ett exempel är de som vill sänke T-rating för att många har fiske spö med sig.. men om det nu är 6meter som sänks till 4-4,5 var går gränsen då för att det ska bli en T5... 13meter fridykning... jo det är T5 man måste har "normal människan" som norm..
:D tur att du satte normalmäniskan inom citationstecken :D Leta burkar me´ gps kan väl knappast räknas som normalt :D :?: :!: :wink:
God helg, alla onormala :D
Bild
Medlem sedan 2001
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör mar 03, 2012 0:22

1000sjöar skrev:
sydman skrev:D/T rating kommer att diskuteras så långe de finns kvar..ett exempel är de som vill sänke T-rating för att många har fiske spö med sig.. men om det nu är 6meter som sänks till 4-4,5 var går gränsen då för att det ska bli en T5... 13meter fridykning... jo det är T5 man måste har "normal människan" som norm..
:D tur att du satte normalmäniskan inom citationstecken :D Leta burkar me´ gps kan väl knappast räknas som normalt :D :?: :!: :wink:
God helg, alla onormala :D
Vet inte om man kan skriva det på ngt vettigare sätt.. jag såg det som fullt normalt att fridyka ner till 15-20meter när jag var aktiv , fullt normalt att göra det man håller på med.. jobba natt/helger hänga och dingla i ett rep knata runt i ruiner mitt i natten osv..vi kanske tycker att det är normalt men det som en del av oss sysslar med är inte det som man kan använda som någon värdemätare
Bild
Skriv svar