Vad är en T5?

Här diskuterar vi olika cacher
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Vad är en T5?

Inlägg av Falkz » mån mar 05, 2012 9:03

andreasma skrev:
pinkunicorn skrev:
Falkz skrev:Fast T5 säger oxå att utrustning behövs för att ta den vilket stege är och det är något som inte alla äger eller kan skaffa fram lätt
Nej. T5 implicerar inte utrustning. Utrustning implicerar däremot T5.
Falkz:
Hur tänker du här? Till vilken/vilka T5:or behöver man inte utrustning (som genomsnittscacharen vanligtvis inte har).

Öhh va jag har aldrig skrivit något om att man inte behöver någon utrustning för T5...
det jag skrev är att om det behövs stege så är det en T5.
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Efternamn: Christian
Förnamn: Cassepierre

Inlägg av kung_gustaf » mån mar 05, 2012 9:50

Jag har en cache vilandes nu som jag ska lägga ut när vattnet är varmt. Det kommer bli en T5 som inte kräver någon utrustning. Och den blir en T5 enbart pga terrängen. Kan endast tas på sommaren.

/G
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av andreasma » mån mar 05, 2012 12:12

Falkz:
Oj då, blev fel. Frågan skulle vara till pinkunicorn. Sorry....
//
Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen :-).
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » mån mar 05, 2012 12:23

kung_gustaf skrev:Jag har en cache vilandes nu som jag ska lägga ut när vattnet är varmt. Det kommer bli en T5 som inte kräver någon utrustning. Och den blir en T5 enbart pga terrängen. Kan endast tas på sommaren.

/G
Ok, då har du alltså skapat en egen definition av vad en T5:a är. Udda!

Enligt de riktlinjer som alla cachare har att rätta sig efter (så länge de inte ändras eller den generella appliceringen av reglerna/praxis ändras) så gäller följande:

Terrain 5:
Extremely challenging terrain
Requires specialized equipment
(boat, 4WD, rock climbing, SCUBA, etc.) or is otherwise extremely difficult.

Källa:
http://support.groundspeak.com/index.ph ... page&id=82

Sedan att någon enstaka cache är felaktigt reggad som en T5:a bevisar ju ingenting i frågan om vad en T5:a är.
//
Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken :-).

Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Inlägg av pinkunicorn » mån mar 05, 2012 12:26

andreasma skrev:Falkz:
Jag tänker mig cachear som går att simma till (nej, alla tycker inte att det är buslätt att simma 100 meter, vare sig det är bassäng eller öppet vatten), cachear på sjöbotten som inte är längre ner än att det går att dyka utan utrustning, skogscachear i allmänt extremt risig, blöt och obanad terräng, rörkrypningscachear (de flesta mobiltelefoner fungerar som ficklampa nu för tiden, och en sådan kan man utgå från att folk har med sig).
Bild
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson

Inlägg av pinkunicorn » mån mar 05, 2012 12:27

andreasma skrev:Ok, då har du alltså skapat en egen definition av vad en T5:a är. Udda!

Enligt de riktlinjer som alla cachare har att rätta sig efter (så länge de inte ändras eller den generella appliceringen av reglerna/praxis ändras) så gäller följande:

Terrain 5:

Källa:

Sedan att någon enstaka cache är felaktigt reggad som en T5:a bevisar ju ingenting i frågan om vad en T5:a är.
Notera "or". Jag läser det där som att "Extremely challenging terrain" eller "Requires specialized equipment" är tillräckligt för att sätta T5.
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » mån mar 05, 2012 12:53

pinkunicorn skrev:
andreasma skrev:Falkz:
Jag tänker mig cachear som går att simma till (nej, alla tycker inte att det är buslätt att simma 100 meter, vare sig det är bassäng eller öppet vatten), cachear på sjöbotten som inte är längre ner än att det går att dyka utan utrustning, skogscachear i allmänt extremt risig, blöt och obanad terräng, rörkrypningscachear (de flesta mobiltelefoner fungerar som ficklampa nu för tiden, och en sådan kan man utgå från att folk har med sig).
...och ingen av de uppräkande exempeln är en T5:a.
//

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » mån mar 05, 2012 13:00

pinkunicorn skrev:
andreasma skrev:Ok, då har du alltså skapat en egen definition av vad en T5:a är. Udda!

Terrain 5:

Källa:

Notera "or". Jag läser det där som att "Extremely challenging terrain" eller "Requires specialized equipment" är tillräckligt för att sätta T5.
Jag tolkar det annorlunda: Väldigt utmanade terräng, kräver specialutrustning (båt, 4WD, klättringsutrustning, dykutrustning etc) är annars extremt svårt. "Extremely challenging terrain" är bara ingressen av beskrivningen och detaljerna kommer under.

Exempel: clasf:s "On Top", GC3DC2N. Ett stort högt flyttblock där säkerligen eliten av klättrare skulle kunna klättra upp. Vi andra dödliga genomsnittscachare skulle få det extremt svårt om inte omöjligt och därför kräver det utrustning (repellering).
//

Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 05, 2012 13:58

Jag tolkar det som pinkunicorn. Det finns dessutom ngt annat ställe där formuleringen "may require specialized equipment" står.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » mån mar 05, 2012 14:18

andreasma skrev:
kung_gustaf skrev:Jag har en cache vilandes nu som jag ska lägga ut när vattnet är varmt. Det kommer bli en T5 som inte kräver någon utrustning. Och den blir en T5 enbart pga terrängen. Kan endast tas på sommaren.

/G

Terrain 5:

.
Va, hur menar du nu? Extremt utmanande terräng och utrustning har väl inget med varandra att göra? Vad är det som säger att bara för att du MÅSTE ha utrustning så är terrängen tuff?

Jag tror min cache är betydligt tuffare att ta än en där du behöver en stege eller båt.

/Knugen
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » mån mar 05, 2012 14:22

Jag tror ju att av dina tre kriterier där så räcker det med att uppfylla en.
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån mar 05, 2012 14:49

kung_gustaf skrev: Va, hur menar du nu? Extremt utmanande terräng och utrustning har väl inget med varandra att göra? Vad är det som säger att bara för att du MÅSTE ha utrustning så är terrängen tuff?

Jag tror min cache är betydligt tuffare att ta än en där du behöver en stege eller båt.

/Knugen
Tar mig friheten att fråga om du tänk skapa en ny kategori som inte är D/T om du inte tycker att terräng och utrustning hör hemma under T.. eller du vill peta in utrusningen under D?
Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » mån mar 05, 2012 15:03

Motorcycledude skrev:Jag tolkar det som pinkunicorn. Det finns dessutom ngt annat ställe där formuleringen "may require specialized equipment" står.
Ok, det kan säkert vara sant att det står så någonstans, frågan är bara var: officiella regler/riktlinjer/forum/vad en reviewer anser etc. Utan källhänvisning blir ditt påstående svårt att bemöta. Dessutom är det ju skillnad på regler och riktlinjer. Den länken jag hänvisade till tolkar jag som regler. Jag kan dock tänka mig det är sant att det står annorlunda någon annanstans för Groundspeaks regelverk är minst sagt snårigt på många ställen, även gällande andra aspekter på geocaching.

Trots det så står jag ändå fast vid: praktika är att är det T5 så är det specialutrustning som gäller. I alla fall i södra Sverige där jag loggar T5:or. Har loggat närmare 60 st och har aldrig träffat på en T5:a där jag inte behövt utrustning: repellering/båt etc. Det kanske fungerar annorlunda i andra delar i Sverige, men det får någon annan bekräfta eller förneka i så fall.
//

Bild
Användarvisningsbild
andreasma
Geocachare

Inlägg av andreasma » mån mar 05, 2012 15:08

kung_gustaf skrev:
andreasma skrev:

/G

Terrain 5:

.
Va, hur menar du nu? Extremt utmanande terräng och utrustning har väl inget med varandra att göra? Vad är det som säger att bara för att du MÅSTE ha utrustning så är terrängen tuff?

/Knugen
Tja, översätt texten själv så kanske du kommer fram till samma sak. Såklart att det inte i alla fall behöver själva terrängen vara tuff för att vara en T5, men krävs det utrustning för att komma till burken (om det så bara är de sista 10 meterna på en lodrätt klippvägg) så är det en T5:a. Se även mitt svar till motorcycledude.

Kan bara gratulera till att du placerat ut en utmanande och tuff cache, me like. Får se när/om jag får möjlghet att logga den (med utrustning kanske :D ).
//

Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare

Inlägg av kung_gustaf » mån mar 05, 2012 15:13

sydman skrev: Tar mig friheten att fråga om du tänk skapa en ny kategori som inte är D/T om du inte tycker att terräng och utrustning hör hemma under T.. eller du vill peta in utrusningen under D?

Va?! Nu har det lite galet.. jag har inte påstått något dylikt? Jag tycker däremot inte att en T5 måste kräva utrustning. Det kan vara T5 ändå!
Bild
Skriv svar