Är ratingen bra eller mindre bra?

Här diskuterar vi olika cacher
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Är ratingen bra eller mindre bra?

Inlägg av Yngve Myrslok » mån mar 12, 2012 18:12

Jag har haft lite diskussioner ang rating på min cache "Kundvagnsracet" http://coord.info/GC3CAR2.

Jag har satt den till 4.5/1. Många har frågat varför jag inte satt den som D5....jag har funderat lite på det och när jag satte D4.5 så tänkte jag som så att det inte behövs något hjälpmedel för att hitta koordinaterna...bara svårt.

Sedan har jag även fått frågan om varför det är T1, min tanke var där att en rullstolsbunden skulle kunna leta rätt på koordinaterna utan större problem. Nu är det så att dom som har FTF:at och STF:at (det är bland annat dom jag har diskuterat med) har klättrat uppepå och letat, vilket en rullstolsbunden person skulle ha lite svårare med.

Tycker ni att jag tänkt rätt när jag satt denna rating, eller borde jag ändra den?
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Är ratingen bra eller mindre bra?

Inlägg av The Forslunds » mån mar 12, 2012 18:32

Yngve Myrslok skrev:Jag har haft lite diskussioner ang rating på min cache "Kundvagnsracet" http://coord.info/GC3CAR2.

Jag har satt den till 4.5/1. Många har frågat varför jag inte satt den som D5....jag har funderat lite på det och när jag satte D4.5 så tänkte jag som så att det inte behövs något hjälpmedel för att hitta koordinaterna...bara svårt.

Sedan har jag även fått frågan om varför det är T1, min tanke var där att en rullstolsbunden skulle kunna leta rätt på koordinaterna utan större problem. Nu är det så att dom som har FTF:at och STF:at (det är bland annat dom jag har diskuterat med) har klättrat uppepå och letat, vilket en rullstolsbunden person skulle ha lite svårare med.

Tycker ni att jag tänkt rätt när jag satt denna rating, eller borde jag ändra den?
Jag är inte erfaren men tycker som så, den är ju möjlig för rullstolsbundna att ta, om man har nog många femkronor/tior med sig, går ju em den också men tar mera tid, såg ut att behövas för att koppla isär vagnarna ifall den står mitt i smeten, för att komma åt att se för en rullstolsbunden:) så den borde kunna få ha kvar T1:an.
Hittar man genvägar för att lösa problemet som gör att T ökar så bör det inte inverka det tänkta T som cacheägaren satt.
Senast redigerad av 1 The Forslunds, redigerad totalt 0 gånger.
BildBild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » mån mar 12, 2012 18:33

Tycker nog att det är ok som du satt det till.
Kanske terrängen är lite högre på den vagnen som är allra längst in i båset 8)
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån mar 12, 2012 19:09

Det skulle kunna behövas en tid faktor också...

I princip är det väl bara att sätta sig vid ingången och vänta tills rätt vagn kommer förbi. Klar T1 om man har got om tid.
Bild
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Efternamn: Christian
Förnamn: Cassepierre

Inlägg av kung_gustaf » mån mar 12, 2012 19:16

Som vanligt så är min åsikt med den som ratar lågt. GÅR den att ta utan att anstränga sig så är det en T1.

Men vissa på detta forum tycker att man ska utgå från det värsta, så T5 är nog det som gäller eftersom du behöver både klättra och verktyg (en 5-krona).

/Knugen
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » mån mar 12, 2012 19:34

För att slippa rullstolsdiskussionen så är det väl bara att höja till 1,5
Jag ser dem som lika lätta i alla fall...

En rullstolsbunden cachare är nog så pass van att han/hon läser beskrivningen och då gör sig en uppfattning om denna går att logga eller ej... Detta är ju dessutom en myst och då brukar man ju beehöva läsa beskrivningen.

Vad jag menar är att om man nu utgår ifrån att 1 betyder handikappanpassad (råder ju lite delade meningar där...) då skall den enligt mitt tycke vara utom rimligt tvivel möjlig för en rullstolsbunden att logga, annars faller ju hela iden...

Sen tycker jag att det är utomordentligt dumt snudd på kränkande att påstå att det bara är att sätta sig vid ingången o vänta på att 5000 kundvagnar passerar, och kontrollera alla. Skulle du göra så?
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Efternamn: Christian
Förnamn: Cassepierre

Inlägg av kung_gustaf » mån mar 12, 2012 19:56

Ankarcrona skrev: Sen tycker jag att det är utomordentligt dumt snudd på kränkande att påstå att det bara är att sätta sig vid ingången o vänta på att 5000 kundvagnar passerar, och kontrollera alla. Skulle du göra så?
Personligen så tycker jag det är en del av charmen att få känslan "plötsligt händer det" när man råkar upptäcka att man har hittat rätt vagn.

Hade jag gjort en likadan på vårat City Gross så skulle jag inte vilja att folk sprang runt och letade onormalt mycket. Jag hade hellre sett att dom fick leta som en sorts bingo när dom var och handlade.. varje gång man är där och tar en kundvagn så ska man känna på undersidan av handtaget. Kanske kan man känna på någons vagn i butiken fast då "stealth" 8)

/christian
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » mån mar 12, 2012 20:45

kung_gustaf skrev:
Ankarcrona skrev: Sen tycker jag att det är utomordentligt dumt snudd på kränkande att påstå att det bara är att sätta sig vid ingången o vänta på att 5000 kundvagnar passerar, och kontrollera alla. Skulle du göra så?
Personligen så tycker jag det är en del av charmen att få känslan "plötsligt händer det" när man råkar upptäcka att man har hittat rätt vagn.

Hade jag gjort en likadan på vårat City Gross så skulle jag inte vilja att folk sprang runt och letade onormalt mycket. Jag hade hellre sett att dom fick leta som en sorts bingo när dom var och handlade.. varje gång man är där och tar en kundvagn så ska man känna på undersidan av handtaget. Kanske kan man känna på någons vagn i butiken fast då "stealth" 8)

/christian
Ja det kanske funkar vid snabbköpet där hemma, men de flesta av GeKås besökare bor ju inte i Ullared utan kanske besöker affären en gång per halvår... Då blir det ju lite annat...
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån mar 12, 2012 21:01

Tror du missade poängen med det inlägget...
Bild
medlem
Geocachare
Efternamn: Andersson
Förnamn: Simon

Inlägg av medlem » mån mar 12, 2012 22:27

Ankarcrona skrev:
Sen tycker jag att det är utomordentligt dumt snudd på kränkande att påstå att det bara är att sätta sig vid ingången o vänta på att 5000 kundvagnar passerar, och kontrollera alla. Skulle du göra så?
Inte för inte att det är en D4,5....
Ankarcrona
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » tis mar 13, 2012 0:39

team@ skrev:
Tror du missade poängen med det inlägget...
Jo jag kanske missade din poäng, läste tidigare denna tråden i min telefon och tappade sammanhanget, tolkade det som att du menade att de flesta av oss kan klättra omkring men att rullstolsbundna skall sitta o vänta vid ingången...

ser nu att du inte nämnde handikappade i ditt inlägg, sorry!
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Inlägg av Kaizagris » tis mar 13, 2012 16:05

Under rusning i det varuhuset kan nog denna kännas som en terräng 4 :wink: . Skämt åsido. Kan även finalburken plockas av en rullstolsburen så borde väl terräng 1 fungera. Svårigheten är ju såpass hög att både rullstolsburna och vi andra fattar att det inte kommer att vara lätt. Hur som haver är det en helt underbart galen cache som ju gör att man faktiskt längtar till GeKås. (Trodde aldrig att jag skulle säga det...)
Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis mar 13, 2012 20:33

Jag tycker ratingen är bra, du har tänkt igenom olika scenario och kommit fram till en rating du kan försvara utan att få :whip:
KORSARKOFF
Geocachare
Efternamn: Sjölin
Förnamn: Fredrik

Inlägg av KORSARKOFF » tis mar 13, 2012 20:48

Som sagts tidigare. Går finalen också att ta om man är rullstolsburen, så är raitingen helt klart rätt. Ingen tvekan om det! 8)
Bild
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Inlägg av Yngve Myrslok » tis mar 13, 2012 21:00

Ja, burken får man tag på från rullstol.
=)
Bild

Bild

Bild
Skriv svar