Vad är viktigast för dig med en cache?

Här diskuterar vi olika cacher
nellie07
Geocachare

Vad är viktigast för dig med en cache?

Inlägg av nellie07 » lör mar 17, 2012 16:40

När jag lägger ut vill jag gärna att dom som letar gillar dom flesta av mina gömmor. (Några ligger bara som vägvisare)
Idag finns väl inte så många andra sätt att ta reda på hur en cache uppskattas än i antal "Favoritpoäng"

Kikade lite både på andras och mina egna utlagda och resultatet blev att annorlunda gömmor som inte är en "vanlig plastburk" hamnar högst. På andra plats kommer fina utsikter.

Inte konstigt alls. Det som förvånar mig och som jag undrar över är att beskrivning av platsen verkar ganska ointressant för dom flesta som loggar, även om det handlar om, i mitt tycke, intressanta historier både i forntid och nutid.

Anledningen till att jag ställer frågan är dels att jag är nyfiken i stort men även för min egen skull. Ska jag lägga ut fler cacher kanske jag inte behöver lägga massa tid på att leta fram och skriva ner uppgifter om platsena i cachebeskrivningen, om det bara är ett fåtal som bryr sig.

Hur viktigt tycker du det är att det finns berättelser om platsen i cachebeskrivning. Läser du den? Har du gett favoritpoäng pga att gömman ligger i en "intressant" omgivning?.
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Re: Vad är viktigast för dig med en cache?

Inlägg av sturej » lör mar 17, 2012 17:38

Jag uppskattar en cache som man lär sig något av. En plats som man inte bara skyndar förbi. En plats som är unik på något sätt. Och en genomarbetad cachebeskrivning som visar att ägaren lagt ner lite arbete på sin gömma.

Mitt mål med burkletandet är själva upplevelsen. Geocaching för mig är ingen tävling.

Lite motion får man också på köpet, det är ju inte fel.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » lör mar 17, 2012 18:06

nellie07 skrev:När jag lägger ut vill jag gärna att dom som letar gillar dom flesta av mina gömmor. (Några ligger bara som vägvisare)
Idag finns väl inte så många andra sätt att ta reda på hur en cache uppskattas än i antal "Favoritpoäng"

Kikade lite både på andras och mina egna utlagda och resultatet blev att annorlunda gömmor som inte är en "vanlig plastburk" hamnar högst. På andra plats kommer fina utsikter.

Inte konstigt alls. Det som förvånar mig och som jag undrar över är att beskrivning av platsen verkar ganska ointressant för dom flesta som loggar, även om det handlar om, i mitt tycke, intressanta historier både i forntid och nutid.

Anledningen till att jag ställer frågan är dels att jag är nyfiken i stort men även för min egen skull. Ska jag lägga ut fler cacher kanske jag inte behöver lägga massa tid på att leta fram och skriva ner uppgifter om platsena i cachebeskrivningen, om det bara är ett fåtal som bryr sig.

Hur viktigt tycker du det är att det finns berättelser om platsen i cachebeskrivning. Läser du den? Har du gett favoritpoäng pga att gömman ligger i en "intressant" omgivning?.
Jag tror såhär, att om det är en intressant historia du vill förmedla är en multicache det bästa sättet, man får vandra runt, "tvingas" läsa info-skyltar mm. En trad med en intressant historia kommer nog allt som oftast snabbloggas eftersom de ofta ligger enkelt till och för att man sällan måste läsa beskrivningen för att fatta vad det går ut på. Med det sagt händer det att jag skrollar ner i en multibeskrivning och letar efter de magiska orden "För att logga ska du..." Av samma anledning lägger jag alltid den biten långt ner men inte nödvändigtvis sist i mina multis :P

Sen är det väl så att de flesta är ute efter nån form av upplevelse med sin geocaching och väldigt få ser en historielektion som en upplevelse såvida man inte kastas in i miljön och känner vingslagen så att säga.

Innan geocachingen var jag inte speciellt intresserad av historia, men har börjat uppskatta det som inslag. Hittills har jag ändå inte gett något favoritpoäng för en historisk cache just för att inget upplevelsemoment funnits där.
Bild
Kaizagris
Geocachare
Efternamn: Eriksson
Förnamn: Emma

Inlägg av Kaizagris » lör mar 17, 2012 20:49

För egen del tycker jag mycket om att läsa om alla dessa platser man besöker. Själva burken kommer för mig i andra hand. Men så är jag ju heller ingen mängdcachare som ger mig ut för att logga så många burkar som möjligt utan jag stannar gärna upp en stund och njuter av en vacker utsikt eller läser skyltar vid historiska platser. Tycker om att lära mig nya saker. Det var det jag fastnade för med geocaching från början. Det är ett bra sätt att dela kunskap. Och när jag själv lägger ut cacher så resonerar jag som så att visst, kanske kommer 2/3 av de som loggar cachen inte läsa beskrivningen (helt enkelt för att det inte är vad de vill ha ut av sitt cachande, vilket är helt OK för mig). Men om jag kan ge bara några stycken glädjen av att ha lärt sig något nytt och gett dem ett nytt perspektiv på platsen så är det absolut värt det! Men att "tvinga" någon läsa om en plats om de inte är intresserade - det förstår jag inte meningen med.... Geocaching är så olika saker för olika personer....
Bild
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » lör mar 17, 2012 21:35

Kaizagris skrev:För egen del tycker jag mycket om att läsa om alla dessa platser man besöker. Själva burken kommer för mig i andra hand. Men så är jag ju heller ingen mängdcachare som ger mig ut för att logga så många burkar som möjligt utan jag stannar gärna upp en stund och njuter av en vacker utsikt eller läser skyltar vid historiska platser. Tycker om att lära mig nya saker. Det var det jag fastnade för med geocaching från början. Det är ett bra sätt att dela kunskap. Och när jag själv lägger ut cacher så resonerar jag som så att visst, kanske kommer 2/3 av de som loggar cachen inte läsa beskrivningen (helt enkelt för att det inte är vad de vill ha ut av sitt cachande, vilket är helt OK för mig). Men om jag kan ge bara några stycken glädjen av att ha lärt sig något nytt och gett dem ett nytt perspektiv på platsen så är det absolut värt det! Men att "tvinga" någon läsa om en plats om de inte är intresserade - det förstår jag inte meningen med.... Geocaching är så olika saker för olika personer....

Bakgrunden till min fråga handlade väl till stor del om, är det "tillräckligt" många som bryr sig/eller ens läser cacebeskrivningen, för jag som utläggare ska tycka att det är värt att lägga den tid det nu tar för att skriva dit den
.
Så, det du skriver om att "tvinga" någon till att läsa fattar jag överhuvudtaget inget av.
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » lör mar 17, 2012 21:45

Läser alltid beskrivningen och läser då givetvis helst om intressanta platser.
Bild
Tiggis
Ny i forumet
Förnamn: Jens

Inlägg av Tiggis » lör mar 17, 2012 21:57

Att det finns nått att se på platsen eller dess närhet tycker jag är viktigast. Och sedan att man har lite uppfinningsrikedom med själva cachen. Har man allt detta och lite fysisk ansträngning för att logga, då blir det toppoäng!.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör mar 17, 2012 22:15

Läser alltid cachebeskrivningen när jag väl kommit hem och loggar cacherna online. I fält läser jag dom om jag ser att det är en intressant plats och vill veta något om den och då uppskattas det stort om det verkligen står något i beskrivningen. man vill ju veta vad burken gör där...
/Djurets
Bild
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » lör mar 17, 2012 23:22

En cache jag tycker om skall ligga på en intressant eller vacker plats och ha en välskriven text med kortfattat och informativt innehåll om platsen. Inget årtalsrabbel som en malande histroriefröken, det räcker gott att namna ungefärlig tidsperiod, tror väldigt få bryr sig om exakta årtal.

En ovanlig/rolig burk kan också ge en cache det där lilla extra som gör att jag tycker den var en upplevelse utöver det ordinära.

En myst behöver inte nödvändigtvis vara en bra plats, det kan mycket väl få vara ett ställe bara för att logga om problemet som skulle lösas var intressant. Då är det välkommet med en lättloggad burk.
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » sön mar 18, 2012 2:59

Dom flesta av mina cacher ligger vid historiska platser eller vackra intressanta kyrkor.
Jag hoppas att mertalet av cachare som besöker dom uppskattar historian runt cachen.
Då cacherna är lätthittade och lättåtkomliga så lämnar dom kanske inte största intrycket.
Jag blir självklart glad åt långa loggar eller favvopoäng men jag blir inte ledsen för en TFTC .

Jag försöker alltid att läsa cachebeskrivningen men om den blir 2 sidor lång som förklarar att greve den och den och hans ätt bodde på slottet tills då och då och efter det tog Friherre den och den över i så eller så många år. Det blir långtradigt.
Försök hålla informationen kort och spännande, då (förhoppningsvis) läser folk cachebeskrivningen.
Det har hänt att en cache lett mig till en plats som jag vill veta mer om och då tar jag reda på informationen själv.
Mitt tips är att inte göra cachebeskrivningen allt för lång.
Sist jag gav ut favvopoänger var bla på en plats där bävrar hade härjat. Jag blev mycket imponerad av denna naturupplevelse.
Det är inte bara små träd som bävrar gnager sig igenom .
och vid ett slott som jag själv tänker ta mer reda på historien runt då det var imponerande.

När jag började cacha (2007) trodde jag först att alla cacher skulle visa något. (och idiotiskt nog att jag kunde ta alla :oops: )
Någon sa till mig att det till och med kunde finnas en på en parkeringsplats i ett miljonprogram.
Då skrattade jag och sa att det var ju hur galet som helst.
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att jag ett år senare skulle jaga runt på parkeringar i ett miljonpogram efter en cache-serie :shock:

En av Sveriges mest färgstarka cachare (Kolaren), började när han träffat en cachare på ett medeltida-event och frågat honom om ifall att om han lade ut burkar runt Mockfjärd så skulle folk komma dit och leta hans cacher?
Cacharen sa ja och det finns nu över 60 cacher i och runt Mockfjärd.
(OT. Om ni planerar att åka till Mockfjärd så kontakta gärna Kolaren då han älskar att vara guide).

Det jag försöker säga är att till och med cacher på parkeringar i miljonprogram har en intressant historia.
Var inte rädd att lägga ut en cache.

Nie
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » sön mar 18, 2012 20:51

nellie07 skrev:När jag lägger ut vill jag gärna att dom som letar gillar dom flesta av mina gömmor. (Några ligger bara som vägvisare)

Historia kanske inte är intressant för alla men jag själv uppskattar såna beskrivningar otroligt mycket, det ger en dimension till :D

Klart du ska fortsätta o lägga ut på intressanta platser och skriva historian runt, de som jagar pinnar bryr sig kanske inte men vi andra gör det :D :D :D
Själv försöker jag alltid ha med en historia runt platsen eller ett ämne.
Kaiyra
Geocachare
Förnamn: Karin

Inlägg av Kaiyra » sön mar 18, 2012 21:24

Jag uppskattar också när CO lägger in historia eller beskrivning om
platsen där gömman finns, det ger en extra dimension. Jag gillar även de som är gömda nära en skylt
som berättar om platsen. Finns det en skylt på platsen behöver ju inte cache-beskrivningen vara så lång...
/Kaiyra
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » sön mar 18, 2012 23:08

Djuret skrev:Läser alltid cachebeskrivningen när jag väl kommit hem och loggar cacherna online. I fält läser jag dom om jag ser att det är en intressant plats och vill veta något om den och då uppskattas det stort om det verkligen står något i beskrivningen. man vill ju veta vad burken gör där...
:thup: Sammanfattar klockrent vad jag själv tänkt skriva.
Håller också med om att ett magnetrör i skylten på en parkeringsplats mellan höghus också kan vara intressant. Vägen till själva cachen kan också visa sig klart rolig och värt besväret.
Vi har, sedan vi börjat med geocaching, fått se jättemånga platser och miljöer i hemstaden som vi inte haft en aning om och som vi inte skulle fått se om det inte vore för burkjakten.
Information om platsen är alltid kul att få, hur trivialt det än kan te sig, fortsätt jobba med cachebeskrivningarna.
Bild
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » mån mar 19, 2012 0:31

Att hitta den...
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » mån mar 19, 2012 11:18

niebustgaard skrev:Dom flesta av mina cacher ligger vid historiska platser eller vackra intressanta kyrkor.
Jag hoppas att mertalet av cachare som besöker dom uppskattar historian runt cachen.
Då cacherna är lätthittade och lättåtkomliga så lämnar dom kanske inte största intrycket.
Jag blir självklart glad åt långa loggar eller favvopoäng men jag blir inte ledsen för en TFTC .

Jag försöker alltid att läsa cachebeskrivningen men om den blir 2 sidor lång som förklarar att greve den och den och hans ätt bodde på slottet tills då och då och efter det tog Friherre den och den över i så eller så många år. Det blir långtradigt.
Försök hålla informationen kort och spännande, då (förhoppningsvis) läser folk cachebeskrivningen.
Det har hänt att en cache lett mig till en plats som jag vill veta mer om och då tar jag reda på informationen själv.
Mitt tips är att inte göra cachebeskrivningen allt för lång.
Sist jag gav ut favvopoänger var bla på en plats där bävrar hade härjat. Jag blev mycket imponerad av denna naturupplevelse.
Det är inte bara små träd som bävrar gnager sig igenom .
och vid ett slott som jag själv tänker ta mer reda på historien runt då det var imponerande.

När jag började cacha (2007) trodde jag först att alla cacher skulle visa något. (och idiotiskt nog att jag kunde ta alla :oops: )
Någon sa till mig att det till och med kunde finnas en på en parkeringsplats i ett miljonprogram.
Då skrattade jag och sa att det var ju hur galet som helst.
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att jag ett år senare skulle jaga runt på parkeringar i ett miljonpogram efter en cache-serie :shock:

En av Sveriges mest färgstarka cachare (Kolaren), började när han träffat en cachare på ett medeltida-event och frågat honom om ifall att om han lade ut burkar runt Mockfjärd så skulle folk komma dit och leta hans cacher?
Cacharen sa ja och det finns nu över 60 cacher i och runt Mockfjärd.
(OT. Om ni planerar att åka till Mockfjärd så kontakta gärna Kolaren då han älskar att vara guide).

Det jag försöker säga är att till och med cacher på parkeringar i miljonprogram har en intressant historia.
Var inte rädd att lägga ut en cache.

Nie
För dem som vill läsa mer om den färgstarke cacharen, Kolaren alias Svarte Sören, finns hans hemsida här: http://www.svartesoren.se/

En riktigt härlig man som jag fick tillfälle att lära känna under en dag med guldvaskning i Idre.
Bild

Bild
Skriv svar