Funderar på att adoptera bort min cacher?

Här diskuterar vi olika cacher
rosdahlen
Ny i forumet
Efternamn: rosdahl
Förnamn: anders

Funderar på att adoptera bort min cacher?

Inlägg av rosdahlen » lör aug 11, 2012 0:37

Hejsan!
Efter att jag nu har lagt ut 6 cacher så har jag redan tröttnat, inte på att lägga ut cacher för det tycker jag är minst lika roligt som att logga cacher. Dock är jag trött på folks beteende när dom letar efter dom. Har redan fått arkivera en cache för att platsen blev förstörd av allt letande på vildsvins nivå. La senare ut en cache med samma koncept på ett nytt ställe där jag kände att det inte skulle bli lika sönderletat. Nu har folk börjat att verkligen ta sönder omgivningen för att försöka hitta cachen och detta gör att jag nu funderar på att sluta lägga ut cacher i fortsättningen. Ska jag arkivera dom eller ska jag adoptera bort dom till nån annan?
Den ena cachen har legat ologgad i snart en månad med 20 dnf loggar, kan nån annan ta över den ändå även om den inte blivit loggad än?

Mvh Rosdahlen
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Funderar på att adoptera bort min cacher?

Inlägg av sydman » lör aug 11, 2012 8:28

rosdahlen skrev:Hejsan!
Efter att jag nu har lagt ut 6 cacher så har jag redan tröttnat, inte på att lägga ut cacher för det tycker jag är minst lika roligt som att logga cacher. Dock är jag trött på folks beteende när dom letar efter dom. Har redan fått arkivera en cache för att platsen blev förstörd av allt letande på vildsvins nivå. La senare ut en cache med samma koncept på ett nytt ställe där jag kände att det inte skulle bli lika sönderletat. Nu har folk börjat att verkligen ta sönder omgivningen för att försöka hitta cachen och detta gör att jag nu funderar på att sluta lägga ut cacher i fortsättningen. Ska jag arkivera dom eller ska jag adoptera bort dom till nån annan?
Den ena cachen har legat ologgad i snart en månad med 20 dnf loggar, kan nån annan ta över den ändå även om den inte blivit loggad än?

Mvh Rosdahlen
Nu är det ju såhära... att cacher får gärna ha lite eftertanke före,
att som din som är arkiverad låg i en stensamling D5 T1,5 "platsen blev förstörd av allt letande" jag körde förbi där för ngn dag sedan och , nej platsen är inte bra för en cache som har mer än D2

Din nästa som ligger i samma område även den D5 T1,5 var jag bland de första på och jo det ser ut som om en flock vildsvin gått fram där , men lite av det måste jag lägga på dig som CO att gräs och låga bladväxter blir nedtrampade .. det blir de ett murket träd ligger nu ner (och det var jag på väg att välta när jag var där på TF försök bara just för att det stod så dåligt att det riskerade välta bara man tog i det..och din hint om hänvisar till "loggs" och det finns gott om murkna trädbitar ...så den hinten förstör mer än ger ngn form av ledtråd Cachen i sig lysande men kombinationen av platsen och svårigheten gör att den riskerar att få fötter

Och så uppföljaren D5 T2,5 med EV skakiga koordinater med en bild över sökområdet där marken är nära nog täckt med grenar och kvistar
"Cramed in" är nog jag inte ensam om att tolka som inklämd/inkörd = i en gren/kvist..jag VET att större delen av de 70? Kvm som är med på bilden har blivit NOGA genomsökta på olika mer eller mindre strategiska sätt
Om den inte sitter fast är risken stor att du inte själv hittar den ingen ,platsen just i kanten efter att ha passerat ett hygge dit man inte bara kommer och platsen såg trots alla besök innan vårt i tisdags ganska orörd ut .... och lika så efter 4pers letat i över 2 timmar
Men det är som att leta efter ett nålsöga i en höstack på natten

Det man måste ha i åtanke med en cache är "vad vill jag" "hur vill jag" och "är platsen lämplig (för denna typen av cache)"

Att få till en svår cache är lätt men vad är det man vill att den ska ge de som söker den?
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Sv: Funderar på att adoptera bort min cacher?

Inlägg av team@ » lör aug 11, 2012 9:08

Lite hård kommentar där...
Men det krävs lite eftertanke vid placering och utformning av cacher. Annars kan det lätt bli fel. Ansvaret ligger tungt på cacheägaren.

För min del försöker jag gömma burkar så att cachare skall hitta dem medan mugglare inte skall råka hitta dem av misstag.

Att gömma skitsvårt är busenkelt.
Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » lör aug 11, 2012 9:27

rosdahlen skrev:Hejsan!

Mvh Rosdahlen
Om du nu lägger ut samma gömma 2ggr på olika platser och ingen hittar den och det som händer är att platserna blir sönderletade. Borde inte det tyda på att man gett för dålig hint ist för att envist tycka att alla andra letar för hårt.

Jag adopterar den gärna men då får du visa mig var den är först, Ge mig 30min så är jag på plats
sydman
Geocachare

Re: Sv: Funderar på att adoptera bort min cacher?

Inlägg av sydman » lör aug 11, 2012 9:34

team@ skrev:Lite hård kommentar där...
Men det krävs lite eftertanke vid placering och utformning av cacher. Annars kan det lätt bli fel. Ansvaret ligger tungt på cacheägaren.

Att gömma skitsvårt är busenkelt.

Det vet du först när du varit där och sett...och jag har hittat en av dessa med en "liten knuff"
Bild
rosdahlen
Ny i forumet
Efternamn: rosdahl
Förnamn: anders

Inlägg av rosdahlen » lör aug 11, 2012 11:29

Klart jag vet att det ligger ansvar på min som cache utläggaren, och det är inte så att jag hänger upp mig på nedtrampat gräs och växter för så blir det var det än rör sig folk vare sig det är geocachare som går och letar eller dagisbarn på en utflykt. Det är mer att jag hänger upp mig på är att varför vissa ska gå så hårt fram på platsen.
Ett exempel, en kväll vid en av cacherna. Nämner inget namn men en cachare står och bokstavligen trycker itu en murken trästock med fötterna. Ja men om h*n nu skulle lyckas hitta cachen i just den stocken hur skulle då h*n kunna återplacera cachen när trästocken nu bara var smulor?
Även om man lägger ut en D5 i en skog ska det inte behövas att området blir förstört bara för att just få sitt namn på en loggremsa, är det inte själva utmaningen att faktiskt leta och hitta en cache som geocaching handlar om som jag har fått för mig?
Eller är det bara antal cacher i statistiken som räknas? Isåfall kan jag tycka att man lika bra väljer cacher man ska logga utifrån vad man vill ha ut av sin geocaching. Vill man ha en utmaning genom att försöka sig på en D5 och faktiskt njuta av själva utmaningen att hitta den eller om man bara söker fler cacher till sin statistik kan man lika bra springa runt på stan och plocka ner filmburkar från skyltar, kan jag tycka iaf.
Jag vill heller inte vara någon moralkärring och dra alla cachare över en och samma kam, jag har sett folk leta med en otrolig försiktighet och jag har sett folk leta likt en grävmaskin.
Att jag startade denna tråden var just för att jag funderar lite på att ge bort cacherna till nån annan för att slippa bli små irriterad över att nåt man lägger ner mycket tid och energi på inte uppskattas för utmaningens skull utan bara ses som en pinne i statistiken.
Sen är det mycket möjligt att jag har helt fel i det jag skriver, men jag säger iaf vad jag tycker och tänker. Vad ni andra tycker om det eller om mig är upp till er.
Kommer köra och kolla till cacherna senare då jag vet att en av cacherna förmodligen kommer behöva ombyggnad, så är det nån som vill komma ut och snacka lite kommer jag vara där vid 13 tiden.
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » lör aug 11, 2012 17:02

Lite överentusiastisk var man väl i början med utlägg, men jag lyckades bromsa mig själv.
Självklart ska det ställas krav på utläggaren för att undvika "skitcacher" så långt det är möjligt. Här i närheten av oss har det kommit nya burkar på privata tomter, utan ägarens vetskap och tillstånd, och det är ju alldeles uppåt väggarna.
Men jag måste också hålla med om att det letas alldeles för hänsynslöst. Spelar nog ingen roll var i landet man kollar, det är ett abbans oskick [-X Hur man kommer åt detta vete faen.
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » lör aug 11, 2012 17:30

Träffade CO och TrollRambo på platsen 5/2,5 och det ser helt ok ut... man ser att det varit aktivitet där men kunde lika gärna varit en dagisklass som flyttat på pinnar&grenar däremot så finns cachen kvar ologgad :)
Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » lör aug 11, 2012 19:12

sydman skrev:Träffade CO och TrollRambo på platsen 5/2,5 och det ser helt ok ut... man ser att det varit aktivitet där men kunde lika gärna varit en dagisklass som flyttat på pinnar&grenar däremot så finns cachen kvar ologgad :)
Som det såg ut på plats i dag så ska alla cachare som varit där o letat ha beröm för att de varit så skonsamma! De småsåren naturen fått där läker snabbt och är inte i närheten så allvarliga som spåren efter skogsmaskinen som kört där en bit ifrån.

Man får väl ut dit en sväng till i morrn.....
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » lör aug 11, 2012 21:27

Här var ju riktigt prydligt, hade väntat mig att det skulle se ut som om ett fältslag nyligen hade utkämpats utifrån det som sagts i denna tråd. Spännande burk som ingen kunnat hitta på så lång tid, självklart Du skall behålla den!
Skriv svar