Size does matter, more Regulars!

Här diskuterar vi olika cacher
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Re: Size does matter, more Regulars!

Inlägg av Einarsson » mån aug 20, 2012 22:29

Sillen skrev:
Einarsson skrev:jag säger fram för fler regulars med fina bytessaker i! Barnen tappar ju snart intresset helt när det ALDRIG finns några bytessaker som är okej...

jag lägger alltid i nåt även om vi inte tar så det finns det andra barn, man kunde ju önska att fler föräldrar gjorde så...
=D> =D> =D>
Jag borde dock bättra mig själv också men jag har jagat leksaker hos barnen i dag!
Jag passar på på loppisar, finns alltid nån som säljer lite pryttlar för 1:- styck eller så :)

och en påse fina glaskulor kostar inte mycket men kan glädja många barn!
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
koiruliini
Ny i forumet
Efternamn: Falander
Förnamn: Elin

Inlägg av koiruliini » tis aug 21, 2012 23:09

Håller helt med! Man blir ju så glad när man hittar en stor gömma och det dessutom visar sig finnas roliga saker i! Jag har inte hållt på så länge, men ser alltid till att ha med mig pryttlar att lägga ner eftersom jag vet hur glad jag själv blir om nån annan gör det!
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » ons aug 22, 2012 23:21

ett annat tips är att köpa lite standardlegobitar, kostar nästan inget per styck men håller bra i lådorna och ungarna blir själaglada!
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 04, 2012 11:44

Håller helt med angående storleken. Att gömma en filmburk kräver oftast ingen som helst ansträngning, ens i stadsmiljö. Att dölja en Regular kräver oftast lite mer eftertanke och jobb. Som jag skrev i en annan tråd här intill: När man hittat en Regular i stadsmiljö så får hela stadslandskapet plötsligt en ny dimension - man ser på hus, prång och anonyma anläggningar på ett helt nytt sätt. Man vet att här & där har någon skapat ett hemligt utrymme, bara för invigda. Hela miljön blir lite "besjälad". :)

Därmed inte sagt att alla micros eller nanos är dåliga - även sådana små gömmor kan kräva eftertanke och klurighet och få en att se saker på ett nytt sätt. Men att använda en standardmetod för att gömma små gömmor ("filmburk med magnetfäste på baksidan av elskåp") är inte alls lika spännande för den som ska leta som mer finurliga lösningar. Och att gömma en "onödigt liten" behållare är lite synd...
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » tis sep 04, 2012 17:55

Jag har slutat ta med mig TB och Coin eftersom jag inte vet hur länge det dröjer innan jag träffar på en tillräckligt stor burk för att lämna av dom, även om jag cachar kontinuerligt.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis sep 04, 2012 18:28

nellie07 skrev:Jag har slutat ta med mig TB och Coin eftersom jag inte vet hur länge det dröjer innan jag träffar på en tillräckligt stor burk för att lämna av dom, även om jag cachar kontinuerligt.
Samma för mig ta ej med coin o tb längre.
Bild

Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » tis sep 04, 2012 20:03

Jag tar med mig coin och TB och försöker få den till en annan cache inom 1 vecka, annars lägger jag den i någon av mina egna cacher.
Bild
Gubben Storm
Geocachare
Efternamn: Strömmare
Förnamn: David

Inlägg av Gubben Storm » tis sep 04, 2012 21:04

Nanos är väl mer för gömmor där det inte får plats större burkar men ändå en plats man vill uppmärksamma.

Personligen föredrar jag nog nanos framför en filmburk. Ingen av dom rymmer bytessaker och det är mycket svårare att hitta en nano.
Bild
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » tis sep 04, 2012 22:43

Jo, vi börjar också kantra över mer o mer på att försöka få ut större burkar. Det är kul att flytta runt TB och coin och gömmor som kan ta bytessaker är klart "värdefulla" och kan helt klart tjäna till att öka upplevelsen för alla.
Tillbaka till ritbordet för att fundera ut roliga gömmor, lyckas man få till det på en kul plats så är det ju ännu bättre :D
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis sep 04, 2012 23:13

Fördelen med lite större gömmor är att våra mini-cachare kan få lite mer utbyte av "våran" hobby.

Det är viktigare för barnen att det finns plats för bytessaker och att det även finns "kvalitativa" bytessaker som barnen uppskattar.

Det gäller att vi får våra yngre cachare att uppskatta hobbyn och det finns en risk att det tröttnar på att hitta gömmor utan "roligt" innehåll.

Jag brukar tillsammans med min yngsta (5 år) besöka redan besökta burkar efter en runda där det inte fanns något roligt att byta med. Och de sedan tidigare besökta vet man har rätt storlek och brukar ofta innehålla något som man byta till sig.

Och att besöka en sedan tidigare redan funnen struntar den lilla i då fokuset ligger på byteshandeln och inte jagandet av statistikpinnar... Jag tycker att det är en bra kompromiss, jag får statistikpinnen och han får byta grejjer = båda nöjda.

Men jag håller med om att fler stora burkar behövs och ännu mer kvalitativa bytessaker.
Gubben Storm
Geocachare
Efternamn: Strömmare
Förnamn: David

Inlägg av Gubben Storm » tis sep 04, 2012 23:27

Vilken poäng du gör där MatsAgeby.
Upplever precis samma sak under mina rundor där jag har de små med mig. De fall vi jagar nano/micro är inte alls lika uppskattade som byteshandeln det blir vid större burkar.
Bild
Användarvisningsbild
kärrhöken
Geocachare

Inlägg av kärrhöken » ons sep 05, 2012 10:04

Jag håller verkligen med trådskaparen. En erfarenhet som jag har är att leta efter micros i skogen utan ledtråd, det är inte roligt tycker jag. Ännu tråkigare är det när cachen ingår i en serie där man behöver en kod från cachen.
Ägare av en Pentax K- 7 och en grön cykel samt en gps.
http://img.geocaching.com/stats/img.asp ... 7aa0f50881
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » ons sep 05, 2012 19:16

Jag blev inspirerad av detta så jag försökte skapa en challenge, den blev ej godkänd då den inte ens nästan fyllde reglerna för nya challenge då den från början krävde att man ägde tre largeburkar. Jag gjorde nu om den och för att få logga den ska man ha loggat 30 st largeburkar. Kul att det är några som uppfyller det även om jag egentligen hade tänkt att stimulera fler att lägga ut stora burkar.

Hoppas att jag blelyser lite att large är kul det med!
Bild
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » ons sep 05, 2012 20:42

Sillen skrev:Jag blev inspirerad av detta så jag försökte skapa en challenge, den blev ej godkänd då den inte ens nästan fyllde reglerna för nya challenge då den från början krävde att man ägde tre largeburkar. Jag gjorde nu om den och för att få logga den ska man ha loggat 30 st largeburkar. Kul att det är några som uppfyller det även om jag egentligen hade tänkt att stimulera fler att lägga ut stora burkar.

Hoppas att jag blelyser lite att large är kul det med!
Sillen du får ge dig på http://coord.info/GC3T43M den är large men först måste du leta reda på några mindre :D
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » ons sep 05, 2012 20:53

Rätt många också. Kan bli så att jag tar vid tillfälle.
Bild
Bild
Skriv svar