Avkoda hints?

Här diskuterar vi olika cacher

Hur avkodar du hintar till cacher?

Old school - Papper och penna
1
1%
Automatiskt - Gps alt mobil
68
94%
Hintar är för MESAR!!!
3
4%
Hintar? Vad är det
0
Inga röster

Antal röster: 72
Användarvisningsbild
Lysfisken
Geocachare
Efternamn: Hayling
Förnamn: Fredrik

Avkoda hints?

Inlägg av Lysfisken » mån aug 27, 2012 11:58

Hej på er

Jag har börjat allt mer när jag lägger ut cacher att hitta på lite rim och dylikt i hintarna, istället för tex "under".
Men det finns ju ett problem: Dom blir automatiskt längre

SÅ hur många är det egentligen nu för tiden som avkodar hintarna med papper och penna? Eller använder alla mobilen/gps:en till sånt numera?
Användarvisningsbild
Wittemyr
Geocachare
Efternamn: Wittemyr
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Re: Sv: Avkoda hints?

Inlägg av Wittemyr » mån aug 27, 2012 12:43

Om jag behöver läsa den så avkodar jag den med dator/mobil.
Användarvisningsbild
Swebor
Föreningsmedlem
Efternamn: Talbrant
Förnamn: Göran

Re: Avkoda hints?

Inlägg av Swebor » mån aug 27, 2012 13:46

Jag tankar ju ner gpx-filer till min GPS och där kan jag ju sedan välja om jag vill läsa hinten eller inte. I detta fall så är den automatiskt avkodad och ligger bara en knapptryckning på skärmen bort. De andra möjligheterna på samma sida i GPSen, som jag oftare använder, är ju beskrivning av cachen och andras loggar.
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » mån aug 27, 2012 16:01

Av hövlighet mot dem som inte cachar med mobil eller med GPS som har stöd för paperless caching (jo, det FINNS de som gör detta) håller åtm jag hintarna minimalt korta.

Tänk på att "gamla" GPS:er bara har stöd för 14-16 tecken för hint. Liksom att man bör ha hinten i fältet för "hint" och inte i beskrivningen som alltså är otillgänglig för dessa cachare.

Det finns gott om cachare som inte har råd att byta upp sina äldre GPS:er och många som inte har fri mobilsurf...... Bara en tanke, alltså......
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån aug 27, 2012 17:41

En hint är en hint och inte en vägleding/bruksanvisning jag har förstått att det är lite lokala skillnader ..
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån aug 27, 2012 21:10

En hint är en vägledning men jag har sett att det finns lokala skillnader 8)
Bild
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » fre aug 31, 2012 16:37

För min del är det inga som helst problem med långa hints. Läser dem på datorn hemma eller mobilt på min netbook i samband med att jag väljer ut cachar att försöka hitta och letar fram på kartan var de finns.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » fre aug 31, 2012 16:57

Tror inte det är många som avkodar med papper o penna utan de flesta har nog automagisk avkodning som standard :wink:
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre aug 31, 2012 18:40

Old school på en av mina mysterys skulle bli jobbigt http://coord.info/GC3H9TF
BildBild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » mån sep 03, 2012 17:16

Hur jag gör är olika. Är jag ute på en seriös runda så kör jag med en gammal GPS som inte har någon uppkoppling, men där själva gps-delen är väldigt bra. Ibland använder jag telefonen och då är det ju bara att klicka. Nu har jag inte cacheat så mycket utomlands, annat än i gränstrakterna till Norge, men gör man det så är det oftast ingen bra idé att slå på Data Roaming för att kunna surfa och då är ju papper väldigt praktiskt.

Det jag tycker är lite synd är att så många inte utnyttjar möjligheten att bara kryptera delar av hinten, med hjälp av fyrkantsparenteser. Då kan man ju skriva t.ex. "[Den här cachen hänger inte i en gren, den ligger] under en sten", så krypteras enbart de ord som är kritiska och man kan ägna sig åt julklappspoesi hur mycket man vill. :wink:
Användarvisningsbild
Lysfisken
Geocachare
Efternamn: Hayling
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Lysfisken » tis sep 04, 2012 23:04

Uppfinnarjocke skrev:
Det jag tycker är lite synd är att så många inte utnyttjar möjligheten att bara kryptera delar av hinten, med hjälp av fyrkantsparenteser. Då kan man ju skriva t.ex. "[Den här cachen hänger inte i en gren, den ligger] under en sten", så krypteras enbart de ord som är kritiska och man kan ägna sig åt julklappspoesi hur mycket man vill. :wink:

Fungerar det att göra så?
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis sep 04, 2012 23:30

Jodå, det fungerar att göra så med klamrar.

Tog en utav mina egna gömmor där jag har lagt in klamrar och i mitt fall är det för att skilja på språken Swe / Eng men vad som ska stå inom / utanför klamrarna bestämmer du och kan göra så som exemplet ovan.

Gömman med klamrar i ledtråden heter "Farsta - Hus med utsikt" http://coord.info/GC3K4QY
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tor sep 06, 2012 14:04

Lysfisken skrev:Fungerar det att göra så?
Jajjemän. Det vanligaste är som sagt att folk använder det för att ange vilket språk hinten är på, men det är inget som säger att du inte får använda den på annat sätt, till exempel för att låta folk slippa avkoda textmassor som inte är kritiska för hinten. Jag har använt det en del, för att slippa känna att jag måste hålla hinten så kort som möjligt. Väldigt bra om man vill skriva en ledtråd som inte är helt uppbenbar utan där man måste tänka lite...
Skriv svar