Roligare att skapa cacher än att logga?

Här diskuterar vi olika cacher

Vad är roligast: logga eller lägga ut cacher?

Logga!
10
16%
Skapa!
13
20%
Allt är svinkul!
40
63%
Ingen kommentar.
1
2%

Antal röster: 64
Loggwolf
Geocachare
Efternamn: andersson
Förnamn: jonas

Roligare att skapa cacher än att logga?

Inlägg av Loggwolf » sön sep 02, 2012 14:02

Hej jag skäms för att behöva säga det men jag tycker nästan det är roligare att skapa egna cacher än att logga andras :oops:. Jag ägnar nog mest tankeverksamhet åt att fundera kring eventuellt nya cacher och hur de ska vara etc. än att själv logga cacher. Visst håller jag så smått på att logga cacher men det går sakta. Det är ju kanon för att få inspiration till sina egna. I nuläget har jag 12 egna cacher och har hittat 13 så jag ligger på plus åtminstone :mrgreen:. Majoriteten av mina cacher har fokus på platsen och består därför av en filmburk eller en större låda vilket nu börjar kännas lite enformigt. Svårighetsgraderna är 1-2.5 i D och samma i T.

Det känns ju oartigt detta men jag jobbar som sagt på att logga andras cacher. Jag menar om alla tyckte det var roligast att göra egna cacher skulle ju geocaching dö ut ganska fort?
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Re: Roligare att skapa cacher än att logga?

Inlägg av rogge88 » sön sep 02, 2012 15:20

Jag tycker det går upp i ner om vad som är roligast för tillfället :D
Användarvisningsbild
jansson.sura
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Krister

Inlägg av jansson.sura » sön sep 02, 2012 16:32

Är lite av en nybörjare så jag har inte lagt ut nån egen cach än. Därav blir svaret att det är roligast att leta efter andras.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön sep 02, 2012 16:46

Svår fråga att besvara, det ger tillfredsställelse på olika sätt....
BildBild
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » sön sep 02, 2012 19:22

Att skapa cacher har sina poänger. Men tyvärr så måste de underhållas och efter att de är ett år gamla behöver de säkerligen en del underhåll. Var senast idag ute och klafsade på en mosse (nja - det finns en gångväg man kan hålla sig på) för att kontrollera en flerstegs "tipspromenad-cache". Dessutom bytte loggblad i en vattenskadad.

Men generellt så är det för det mesta roligt därför svarade jag som majoriteten.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » sön sep 02, 2012 21:08

Jag är nog böjd att hålla mig dig, jag spenderar väldigt mycket mer tid på att fundera på cacher, på burkar, på kul varianter etc. Helst tycker jag det är kul om det går att få till något som är som det inte brukar vara, så den som loggar får något nytt. Så jag tycker det var härligt att höra en frände :D
Sen tycker jag inte alls du behöver be om ursäkt, att du jobbar och lägger ut cacher så att andra har kul är väl absolut inget som man ska be om ursäkt för, tvärtom!!!
Själv ligger jag på faktor 1:10, 1 gömd per 10 funna ungefär.

Sen tycker jag de finns två argument kring att ha många utlagda jämfört i relation tll loggade.
Ett argument för kan vara att man blir mindre hämmad, man tänker inte "jo det fanns ju som var lite lik fast uppe i ett träd och med en nyckel istället för gem och med annan T-rating i Småland förra sommaren" utan kör på utan att vara "fördärvad" efter andras cacher.
Emot är att det kan vara bra att bli varm i kläderna och kolla runt en del så man inte begår enkla dumheter, typ burk ikyrkomur, vanliga glassburkar istället för bra burkar som står emot fukt, lägger en cache på tok för nära en annan så reviewern får kolla och returnera pga 161-m gränsen i onödan 8vilket jag själv tyvärr har gjort mer än en gång).
Loggwolf
Geocachare
Efternamn: andersson
Förnamn: jonas

Inlägg av Loggwolf » sön sep 02, 2012 22:08

Stadskasheuren skrev:Emot är att det kan vara bra att bli varm i kläderna och kolla runt en del så man inte begår enkla dumheter, typ burk ikyrkomur, vanliga glassburkar istället för bra burkar som står emot fukt, lägger en cache på tok för nära en annan så reviewern får kolla och returnera pga 161-m gränsen i onödan 8vilket jag själv tyvärr har gjort mer än en gång).
Håller med om att man bör göra sina efterforskningar före. Jag har kollat på några filmer på youtube och läst några bloggar om geocaching. Den cache jag och reviewern hade mest att göra med var en mystery photo-cache innan jag hade förstått mig på alla de dolda sakerna som ändå måste fyllas i på sidan hehe.

Nej men mitt mål är nu att fortfarande ha platsen för cachen i fokus men göra själva cachebehållaren till något extra så även cachens egenvärde blir värd att besöka. Men det är ju inte så enkelt, har några olika planer men det är lite jobb att få till de i verkligheten...
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare
Efternamn: Lars-L
Förnamn: Larsson

Inlägg av L L L » sön sep 02, 2012 22:12

:mrgreen:
Det är väl 50/50 här åxå

Ibland tar "eventuellrolig/jävlig/taskigburk tänket över :D
TEX
hittade på en loppis övningsminor som laddades med knallpulver
(inte till salu :cry: ) hade blivit intressant som burk med hint: don´t step on me :lol:
F-N nu glömde jag köpa fjädrar på Feltema igen :roll:

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Burkjakt Är Livet - Livet Är Burkjakt
Bild
Larander
Geocachare

Inlägg av Larander » mån sep 03, 2012 8:03

Kul att du tycker om att planera och tänka igenom dina burkar.
Det finns alldeles för många som verkar mer sugna på att lägga ut än att hitta intressanta platser, och slänger ut en filmburkar bakom första bästa elskåp och sedan ger cachen det fantastiska namnet 'Korsningen' eller något annat lika spännande.

Sedan blir det ju inte bättre av att de ofta ärliga nog att i cachebeskrivningen skriva: Det är inget speciellt med denna plats, men jag kände bara för att lägga ut en burk.
/LarsA
Användarvisningsbild
L L L
Geocachare
Efternamn: Lars-L
Förnamn: Larsson

Inlägg av L L L » mån sep 03, 2012 9:26

Larander skrev:Kul att du tycker om att planera och tänka igenom dina burkar.
Det finns alldeles för många som verkar mer sugna på att lägga ut än att hitta intressanta platser, och slänger ut en filmburkar bakom första bästa elskåp och sedan ger cachen det fantastiska namnet 'Korsningen' eller något annat lika spännande.

Sedan blir det ju inte bättre av att de ofta ärliga nog att i cachebeskrivningen skriva: Det är inget speciellt med denna plats, men jag kände bara för att lägga ut en burk.
Har en som är tvärtom!
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån sep 03, 2012 10:08

Jag till skillnad från huvuddelen av er andra gillar mer att kunna logga, i det räknar jag även med att lösa problmet på mysten. Jag loggar inte så mycket andra då allt för många av dem lär en liten burk under liten sten i stora skogen där det inte visas upp något annat än just skogen. Inget fel att visa intressanta platser i skogen men det ska gärna vara något mer än bara skogen.

Däremot fins det massor av duktiga utläggare som visar att de är stolta över sina cacher. Tänkte lyfta en serie som publicerades i går Parker i Enköping #1 - Blombergs park http://coord.info/GC344BF . Här är ett exempel på en bra cache, tydlig bra beskrivning med bra koordinater där man vill visa upp något.

Tack till er som lägger ut en massa bra burkar! =D> =D> =D>
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » tis sep 04, 2012 11:19

Jag har definitivt lagt ner mest energi på att placera ut cacher - har totalt placerat ut fyra (varav två arkiverats) och hittat knappt 90. Men frågan är lite som att jämföra glass och korv - båda är goda, fast på olika sätt, och man vill inte avvara någondera.

Man blir ju glad av att hitta en cache där utläggaren tänkt lite som man själv - både en intressant plats och en bra gömma. Jag har haft en princip att inte placera några mindre gömmor än Regular, delvis på grund av att det finns så väldigt många filmburksgömmor, som egentligen inte skulle behöva vara så små, utan där man med lite finurlighet mycket väl skulle kunna gömma en större. Att hitta uppfinningsrika gömmor, där man lyckats gömma lådan på ett sätt som gör att den inte syns, trots att den är ganska stor, särskilt i trafikerade miljöer, typ i en stad, kan ge hela stadslandskapet en ny dimension: man ser annorlunda på hus, prång och anonyma anläggningar man aldrig tänker på annars, när man vet att vissa kan innehålla en gömma som är dold, inte bara för att den är liten, utan för att någon verkligen ansträngt sig för att skapa ett hemligt utrymme någonstans.

Samma sak är det ute i skog och mark, men där är det ju oftast så lätt att gömma stora burkar att det egentligen inte finns någon som helst anledning att ha small- eller microgömmor.
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » tis sep 04, 2012 14:36

Jag har definitivt lagt ner mest energi på att placera ut cacher - har totalt placerat ut fyra (varav två arkiverats) och hittat knappt 90. Men frågan är lite som att jämföra glass och korv - båda är goda, fast på olika sätt, och man vill inte avvara någondera.

Man blir ju glad av att hitta en cache där utläggaren tänkt lite som man själv - både en intressant plats och en bra gömma. Jag har haft en princip att inte placera några mindre gömmor än Regular, delvis på grund av att det finns så väldigt många filmburksgömmor, som egentligen inte skulle behöva vara så små, utan där man med lite finurlighet mycket väl skulle kunna gömma en större. Att hitta uppfinningsrika gömmor, där man lyckats gömma lådan på ett sätt som gör att den inte syns, trots att den är ganska stor, särskilt i trafikerade miljöer, typ i en stad, kan ge hela stadslandskapet en ny dimension: man ser annorlunda på hus, prång och anonyma anläggningar man aldrig tänker på annars, när man vet att vissa kan innehålla en gömma som är dold, inte bara för att den är liten, utan för att någon verkligen ansträngt sig för att skapa ett hemligt utrymme någonstans.
Uppfinnarjocke skrev:Samma sak är det ute i skog och mark, men där är det ju oftast så lätt att gömma stora burkar att det egentligen inte finns någon som helst anledning att ha small- eller microgömmor.
Inte helt lätt att gömma större burkar än small och regular i skogen heller om man vill gömma dom någorlunda för mugglare.
Pipetta
Geocachare
Efternamn: B
Förnamn: L

Inlägg av Pipetta » tor sep 06, 2012 20:09

Jag har nyss börjat med geocaching men har redan börjat planera för alla lådor jag ska lägga ut :D

Jag gillar lådor där det finns prylar i, så det är såna jag kommer fixa.
Läste nånstans att man bör hitta minst 10 innan man börjar lägga ut egna.
Jag har hittat 12 nu... får jag börja då [-o<

Fast jag måste läsa lite mer om hur man gör det och leta rätt på bra platser först.
Skriv svar