Rädda sveriges kvarvarande UE-äventyr!

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
BUMBA
Geocachare
Efternamn: lindblad
Förnamn: göran

Rädda sveriges kvarvarande UE-äventyr!

Inlägg av BUMBA » sön nov 04, 2012 19:09

Bild
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Rädda sveriges kvarvarande UE-äventyr!

Inlägg av Falkz » sön nov 04, 2012 19:18

Trist :(
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » sön nov 04, 2012 20:29

Inga goda nyheter, men inte oväntade heller. Ni hade ju ett steg från början som hade hindrat mycket av uppmärksamheten, synd att det inte fick vara kvar. Helt ärligt är jag förvånad att den klarat sig så länge med loggar nästan varje helg och aktivitet på området.

Det är väl så med det ständigt ökande trycket att det inte blir så långvariga cacher av denna sorten. UE även utanför cachingen verkar ha ett så pass högt tryck att det väcker uppmärksamhet gång på gång.

Tänk då grupper av svenssons som blivit med gps och vill prova nåt riktigt häftigt. Många UE-burkar har nån form av intelligenstest i att man ska lösa nåt halvsvårt innan man får rätt plats. Man får nog komplettera det med en burk på platsen med tydliga instruktioner för att alla ska ta till sig infon.
Bild
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » sön nov 04, 2012 21:56

Vad betyder UE?

// Fredrik W
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » sön nov 04, 2012 22:04

Urban exploration (Urbex eller UE) är en subkultur där utövarna vill utforska ofta låsta eller på annat sätt stängda delar av byggnader, byggnadskomplex eller underjordiska system. 1986 grundade tre tonåringar i Melbourne i Australien gruppen The Cave Clan, som bland annat grundligt har utforskat stadens kloaker. Termen ("Urban Exploration") myntades dock först 1996 av kanadensaren Jeff Chapman, mer känd undeer pseudonymen Ninjalicious (död i cancer 2005)
Bild Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » sön mar 10, 2013 19:44

Jag tar och skrämmer liv i den här tråden igen - tyvärr :cry:

Inför helgens storevent i Tyfors var jag en smula oroad vad gäller mina egna cacher Fredriksberg klockan 18.30 respektive Bomber & Granater. Ingen av dessa är cacher som lämpar sig för en anstprming av 100-150 cachare under samma helg eller t.o.m. dag. Tyvärr skulle det visa sig att farhågorna var befogade.

För att försöka mota Olle i grind satte jag upp ett bokningsschema och informerade om detta både på cachernas sidor och på eventet. Eventarrangörerna hjälpte även till med ett announcement om detta.

Trots detta dök ett större antal cachare upp vid minst en av cacherna utan att ha brytt sig om instruktionerna. De uppträdde dessutom otrevligt mot de skötsamma cachare som redan befann sig på platsen och påtalade vad som gällde. Det är tydligt att många skiter helt i andra, bara de får sin logg.

Tyvärr var det även många av de som hade bokat in sig som struntade i att använda sunt förnuft. Jag hade bl.a. bett folk att inte i onödan uppehålla sig på öppna platser eller i största allmänhet dra uppmärksamhet till sig. När jag anlände till Fredriksberg Klockan 18.30 såg det ut som Kiviks marknad på platsen. Massor av bilar, mitt på vändplanen uppehöll sig minst 15 personer som glatt tjoade och tjimmade, fikade m.m. Jag vände och åkte därifrån. Hade jag gått ur bilen hade jag bara sagt ngt jag fått ångra.

När jag vid ett senare tillfälle körde förbi igen pågick återigen ngt slags friluftspicknick. Detta gäng hade dessutom lastat av allsköns stegar och annat, helt obekymrade om att det fanns lokala mugglare som misstänksamt stirrade på vad de sysslade med.

Klarar man inte att bete sig som folk i samband med Urban Exploration, caching inblandat eller ej. ska man låta bli det och logga filmburkar i vägskyltar istället.

En stor eloge till alla de som verkligen visade att de uppskattar unika miljöer och vill bidra till att vi får behålla dessa så länge som möjligt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
E-skil
Geocachare
Efternamn: F
Förnamn: Eskil

Inlägg av E-skil » sön mar 10, 2013 21:27

Motorcycledude skrev:Jag tar och skrämmer liv i den här tråden igen - tyvärr :cry:

Inför helgens storevent i Tyfors var jag en smula oroad vad gäller mina egna cacher Fredriksberg klockan 18.30 respektive Bomber & Granater. Ingen av dessa är cacher som lämpar sig för en anstprming av 100-150 cachare under samma helg eller t.o.m. dag. Tyvärr skulle det visa sig att farhågorna var befogade.

För att försöka mota Olle i grind satte jag upp ett bokningsschema och informerade om detta både på cachernas sidor och på eventet. Eventarrangörerna hjälpte även till med ett announcement om detta.

Trots detta dök ett större antal cachare upp vid minst en av cacherna utan att ha brytt sig om instruktionerna. De uppträdde dessutom otrevligt mot de skötsamma cachare som redan befann sig på platsen och påtalade vad som gällde. Det är tydligt att många skiter helt i andra, bara de får sin logg.

Tyvärr var det även många av de som hade bokat in sig som struntade i att använda sunt förnuft. Jag hade bl.a. bett folk att inte i onödan uppehålla sig på öppna platser eller i största allmänhet dra uppmärksamhet till sig. När jag anlände till Fredriksberg Klockan 18.30 såg det ut som Kiviks marknad på platsen. Massor av bilar, mitt på vändplanen uppehöll sig minst 15 personer som glatt tjoade och tjimmade, fikade m.m. Jag vände och åkte därifrån. Hade jag gått ur bilen hade jag bara sagt ngt jag fått ångra.

När jag vid ett senare tillfälle körde förbi igen pågick återigen ngt slags friluftspicknick. Detta gäng hade dessutom lastat av allsköns stegar och annat, helt obekymrade om att det fanns lokala mugglare som misstänksamt stirrade på vad de sysslade med.

Klarar man inte att bete sig som folk i samband med Urban Exploration, caching inblandat eller ej. ska man låta bli det och logga filmburkar i vägskyltar istället.

En stor eloge till alla de som verkligen visade att de uppskattar unika miljöer och vill bidra till att vi får behålla dessa så länge som möjligt.
Synd.
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » mån mar 11, 2013 1:06

Den enda UE-cachen jag varit på med klara och tydliga instruktioner om parkering har varit Bomber & Granater 2.
Nu vet inte jag vad McDude gått ut med för instruktioner inför helgen men den stora planen (vid stängslet intill D) intill Fredriksberg är det naturliga parkeringsområdet och det var där vi ställde oss när vi var där i Oktober.
Sen är det kanske inte så smart att föra en massa liv omkring sig när man kör sådana här cachar.

Har för mig att parkeringsfrågan var uppe angående The Factory oxå och tror inte många tänker på hur dom parkerar även om dom utför själva cacheletandet med låg profil.
Är den naturliga platsen att parkera på en ganska synlig plats kanske co bör ta med en koordinat för ett bättre ställe.
Sen finns det ju dom som skiter i allt iaf bara för att behöva slippa gå 300m men det är ett annat problem som jag även sett själv på en cache.
Bild
Bild
Bengiz
Ny i forumet

Inlägg av Bengiz » mån mar 11, 2013 2:34

Ja, och bl.a. labbet i Tyfors 2 kommer för alltid vara söndertrampat efter senaste årets masstillströmning av burkletare som rotar runt efter ledtrådar. Fram tills i fjol kunde man strosa runt och njuta av t.ex de bevarade skåpen med glasluckor fyllda med utrustning, av dem är det mest flis nu. Och allt kommer stängas för alla.
På UE-forum publiceras i regel inte koordinater eller platsangivelser. Är man intresserad nog forskar och klurar man själv ut vart platsen ligger. Med cachingen bjuds man ju in offentligt. Då blir det så här
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Inlägg av Yngve Myrslok » mån mar 11, 2013 8:06

Riktigt trist läsning måste jag säga.

Att andra som inte vet vad vi pysslar med förstör och inte begriper bättre kan jag väl leva med. Men när det är andra cachare som verkligen sparkar undan fötterna för oss andra då blir jag riktigt besviken och förbannad.

Tycker det var ett bra initiativ av Motorcykledude som gjort upp en lista på vem som skulle vara när och vart.
Nu hade jag blivit tilldelad första tiden på Fredriksberg och andra tiden på BoG #1 så dom vi mötte på de olika platserna skötte sig bra. Inget onödigt spring eller liv. Det var faktiskt som så att vi var där lite före utsatt tid och vi hade inte ens märkt att det var en annan grupp inne samtidigt som oss.

Efter ett sådant inlägg skall det bli intressant att se vem som loggar de olika ställena _utan_ att ha varit uppsatta på listan.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån mar 11, 2013 9:27

Bengiz skrev:Ja, och bl.a. labbet i Tyfors 2 kommer för alltid vara söndertrampat efter senaste årets masstillströmning av burkletare som rotar runt efter ledtrådar. Fram tills i fjol kunde man strosa runt och njuta av t.ex de bevarade skåpen med glasluckor fyllda med utrustning, av dem är det mest flis nu. Och allt kommer stängas för alla.
På UE-forum publiceras i regel inte koordinater eller platsangivelser. Är man intresserad nog forskar och klurar man själv ut vart platsen ligger. Med cachingen bjuds man ju in offentligt. Då blir det så här
Finns säkert bra o dåliga UE-sidor
Jag har läst nån där det stod exakt var platserna finns.

Finns flera UE-trådar på forum tex flashback
Läste en tråd där dom skröt om hur dom hade förstört att i ett skyddsrum.

Så det är nog inte bara cacheare även om det också förekommer tyvärr
Bengiz
Ny i forumet

Inlägg av Bengiz » mån mar 11, 2013 18:51

-Så det är nog inte bara cacheare även om det också förekommer tyvärr-

Nej, jag menar inte att cacharna förstört med flit, det får vi verkligen hoppas... och visst finns puckon/troll på alla forum.

Problemet med cacher i ömtåliga miljöer är att utövarna rotar runt i jakt på ledtrådar. Många kanske inte tänker på att föremålen inte tål beröring av 150+ pers. Då går de sönder. Sen kommer fler och trampar oavsiktligt på föremål på marken. Resultatet blir komposthögen inne i labbet t.ex.
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » mån mar 11, 2013 19:13

Bengiz skrev:-Så det är nog inte bara cacheare även om det också förekommer tyvärr-

Nej, jag menar inte att cacharna förstört med flit, det får vi verkligen hoppas... och visst finns puckon/troll på alla forum.

Problemet med cacher i ömtåliga miljöer är att utövarna rotar runt i jakt på ledtrådar. Många kanske inte tänker på att föremålen inte tål beröring av 150+ pers. Då går de sönder. Sen kommer fler och trampar oavsiktligt på föremål på marken. Resultatet blir komposthögen inne i labbet t.ex.
Nu vet jag inte hur det ser ut inne i labbet nu för tiden, men vi besökte B&G 2 i början av dess existens och vad jag kommer ihåg så var det inte så mycket som var helt i labbet från början, var en stor hög av skrot i mitten, så tror inte all förstörelse där beror på tillströmmningen av folk, hoppas jag iaf, men helt klart har väl allt folk inte hjälp till. Jag kan tänka på fel rum också kom jag på nu.

Vi tänkte göra ett återbesök snart till just B&G 2 för att bara titta ytterligare än gång, hoppas jag inte behöver bli ledsen över hur det ser ut nu jämfört med när vi var där.
Vi fick bevittna hur oförsiktiga vissa kunde vara när vi loggade cachen, vi fick oväntat besök och fick bevittna hur iaf en person ryckte och rev runt rejält för att hitta en ledtråd, så pass så att man kände sig manad att säga att det vore bra om saker fick vara kvar i samma skick även i fortsättningen, kan helt klart tänka mig hur det ser ut efter 100 till såna slit och ryck sökningar.

Jag läste i en logg på eventet att det syns tydliga spår av alla som har hittat cacher där och det gör mig lite ledsen, hoppas det inte är för mycket bara.

Jag var lite orolig inför det här eventet pga den stora anstormingen av folk till en så pass känslig plats, det är ju tråkigt att folk inte kan ta det lugnt när man besöker såna här platser.

Jag har haft en tanke på sistone att såna här cacher kanske jämt borde ha sina koordinater dolda bakom en svårare myst för att undvika onödigt slitage.

Eller att vissa såna här cacher kanske borde arkiveras för att rädda platserna, tänker då inte att burkarna måste plockas in, utan bara ta bort dom från hemsidan, då blir det svårare att hitta cachesidorna och då borde besöken minska över tiden. De som loggar torde då bestå mer av folk som är genuint intresserade och kanske har lite mer vett att vara varsamma, kanske blir av med många som bara är ute efter en till logg iaf.

/Johan i J-Elin
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » mån mar 11, 2013 19:22

J-Elin skrev: Eller att vissa såna här cacher kanske borde arkiveras för att rädda platserna, tänker då inte att burkarna måste plockas in, utan bara ta bort dom från hemsidan, då blir det svårare att hitta cachesidorna och då borde besöken minska över tiden. De som loggar torde då bestå mer av folk som är genuint intresserade och kanske har lite mer vett att vara varsamma, kanske blir av med många som bara är ute efter en till logg iaf.

/Johan i J-Elin
Tyvärr så hjälper det inte att ta bort dem helt från GC .. mycket av det förstörandet sker ändå och ökar desto närmre civilisationen man kommer , jag vet platser som legat orörda länge och som blivit totalt massakrerade på kort tid och det utan en endaste cache i närheten
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 11, 2013 20:20

Minst lika viktigt som att inte förstöra är dock att vara diskret och respektera instruktioner.
Bild
Bild
Skriv svar