Trött på slöa cacheägare

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Trött på slöa cacheägare

Inlägg av Justis » mån jan 07, 2013 12:14

Ibland kan man bli lite trött på slöa cacheägare, som lägger ut en burk och sedan inte vårdar den.
Kommer det flera didn´t find eller något önskemål om Mainenance, ska man väl se till att göra något.
Och har man tröttnat på geocaching eller har andra skäl, får man väl skriva det, arkivera burken eller se till att få någon som adopterar den.
Ett exempel är den här cachen som har en rad didn´t find och där cacheägaren själv inte tagit någon burk på länge och inte svarar på mejl.
Det är i det här fallet en väl genomarbetad cachebeskrivning så det är synd att bara skriva till Reviewern och be att få den arkiverad.
Någon som känner cacheägaren och kan tipsa honom?
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Re: Trött på slöa cacheägare

Inlägg av RDun_Swe » mån jan 07, 2013 16:17

Liten kontrollfråga.

* Har du själv kontaktat cacheägaren ?
* Har du funderat i banor att ha med dig ett par tomma enkla loggböcker och några pennor och kanske till och med en burk för att hjälpa någon cacheägare med sitt underhåll ? (Funkar förvisso inte på DNF:er)
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » mån jan 07, 2013 16:43

Jag har mejlat, som jag skrev.
Jag loggade ju dnf, men gillar inte att då lägga ut ny burk, man kan ju inte vara riktigt säker. Ny burk har jag aldrig lagt ut utan att CO varit med på det.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån jan 07, 2013 20:09

cacher och cacheägare kommer och går, en dåligt skött cache försvinner men ger samtidigt möjlighet för att någon kan placera en ny i området, Den nya cachen är kanske lika bra och dessutom har någon som sköter om den och då kommer det ju bara något gott ur den förändringen.
det är så oerhört tråkigt att leta för att senare inse att CO antagligen inte bryr sig om sin gömma längre.
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » mån jan 07, 2013 20:50

Skulle nog behöva repeteras att "vi alla GeoCachare" har ett ansvar för att se till så att Cacherna håller god kvalité.

Var inte rädda för att logga en DNF eller Kommentar när ni har sökt och inte funnit...
Det signalerar både till ägaren och andra sökare att Cachen är antingen svårfunnen eller har försvunnit.

I detta fall så publicerades Cachen i början av september (2012) och har haft ca 30 Found-Logar (en om dagen i snitt) under september, sedan "händer något" och antalet Found-Loggar upphör...
Redan här "borde" Cache-Ägaren ana oro och då personen "endast" har två cacher utlagda så lär det inte drälla in Found-Loggar i mailkorgen.

Men...
Vad händer här med alla de "seriösa" GeoCachare som besöker gömman under i princip SEX veckor (30 sep till 11 nov = ca 40 dagar) och INGEN utav dem loggar någon DNF. Om frekvensen besökare är endast hälften av första månaden så är det ändå dryga 20 st GeoCachare som helt enkelt struntar i att signalera att något inte är som det borde vara.

GeoCacharen "Mr_Finder" lägger första DNF-Loggen den 11 nov och sedan droppar ytterligare 3 st DNF-Loggar innan året är slut.

5 jan lägger GeoCacharen "Flanker27000" en Needs Maintenance-Logg, vilket just nu endast är två dagar sedan.
Detta på en Cache som troligen har varit borta sedan i månadsskiftet sep/okt = nästan 100 dagar.

Vi GeoCachare som springer runt och letar tycker jag ska ta ett större ansvar och signalera tidigare och oftare på Cacher som inte håller kvalitén. Det kan vara så enkla saker som att man signalerar att burken inte håller tätt, loggremsan har endast en halv sida kvar eller något liknande. De signalerna finns det möjlighet för Cache-Ägaren att fånga upp.
Dessutom vet kommande besökare (om de har läst tidigare loggar) att man kanske ska ta med sig en extra loggremsa eller kanske även kan bjuda på en ny burk...

Om vi alla hjälps åt att underhålla med enkla medel (loggremsor) så hjälper vi dels till med att hålla kvalitén hög på Cacherna samt att vi hjälper Cache-Ägarna ( det kan bli ganska tungt arbete med underhållet om ägaren har mycket burk ).
Dessutom spar vi lite på miljön om en "naturlig besökare" gör ett enkelt underhåll och Cache-Ägare slipper åka i "onödan".

Var observanta på Cacher som börjar bli dåliga och signalera att underhåll kan behövas redan i din Found-Logg INNAN Cachen faktiskt är i AKUT behov av underhåll. Och hjälp till med underhåll i form av nya Loggremsor.

Alla kan vi bidra till högre kvalité på Cacherna

.
Einarsson
Geocachare
Efternamn: Einarsson
Förnamn: Marina

Inlägg av Einarsson » tis jan 08, 2013 11:25

Om man byter en loggremsa, ska man då ta med sig den gamla och vad ska man göra med den?
/Familjen Einarsson består av Herr, Fru, storebror och lillebror

Bild
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tis jan 08, 2013 11:33

Om den gamla loggen kan ligga kvar utan att förstöra den nya loggen skulle jag lämna kvar den. Om det inte finns plats för den gamla loggremsan i burken så tar jag hem den och skriver i min logg att jag har bytt och att ägaren kan kontakta mig om den vill ha tillbaka den gamla loggen. (De gånger jag har gjort så har inget intresse funnits, men man vet ju aldrig.)
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » tis jan 08, 2013 19:41

Håller med om att det finns alldeles för många cacher som är i ett bedrövligt skick. På nästan alla sådana jag hittills hittat har detta berott på undermåliga och olämpliga burkar.

Ett litet förslag: Här på geocaching.se skulle finnas en sida med exempel på olika burkar och omdömen kring hur de kan förväntas fungera.

Kanske lite information om vad som är bra och vad som är dåligt kan minska antalet filmburkar, floristtillbehör, puderdosor, otäta PET-korkar, glassbyttor och annat undermåligt som läggs ut. Visst är det även en kostnadsfråga, men då är det IMHO bättre att tänka på ordspråket "Bättre en liten välsignad bit än ett stort förbaskat stycke". Det är ju även i utläggarens intresse att minimera underhållet. Då kommer tiden att räcka bättre för att undrhålla sina gömmor och de färre milen betalar snabbt merkostnaden för en bra burk.
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » tis jan 08, 2013 19:46

Fast jag har loggat både filmburkar och glassburkar som har legat ute i många år utan att ha blivit blöta. många gånger beror det på att cachare tar dom tom i ösregn så det kommer in vatten i dom och att dom är så täta så dom inte släpper ut någon fukt.

det bästa vi kan göra är att logga needs maintenance eller needs archive så vi får bort dom som inte sköts och gör plats för nya aktiva cachare.
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » tis jan 08, 2013 21:53

Falkz skrev:Fast jag har loggat både filmburkar och glassburkar som har legat ute i många år utan att ha blivit blöta. många gånger beror det på att cachare tar dom tom i ösregn så det kommer in vatten i dom och att dom är så täta så dom inte släpper ut någon fukt.

det bästa vi kan göra är att logga needs maintenance eller needs archive så vi får bort dom som inte sköts och gör plats för nya aktiva cachare.
Du har en poäng här
.
Ja, eller så hjälper vi varandra och höjer nivån lite på när vi öppnar andras burkar i regn eller inte försluter dom bra nog så det regnar in i dem till förtret för alla efterkommande.
Inte alltför sällan börjar det bli många som har loggat ett par tusen cacher men inte lagt nästan någon själv...!? Det är alltså någon annan som skall göra grovjobbet för att dom skall cacha. Själva bidrar dom inte ens till en ny loggbok när det behövs, för det hinner dom inte på jakt efter nästa cache. Det är känslan jag fått över tiden att den blir tyvärr lite vanligare nu än förr.
Fan, vad mycket bättre det var förr....... :D :D :D ... :roll:

Skämt å sido.
Det är väl enklare att ha med en ny egen loggbok att lämna eftersig än att klaga på owner att hans logg är full. (och liknande).
Det är ju de som loggar som sliter på cachen. Lämna cachen så som du vill finna den, helt enkelt. Var glada att Owner har visat er en fin plats eller knåpat ihop en kul utmaning till er.
Skall han behöva sopa upp efter er också ? Därmed inte heller sagt att han inte skall underhålla sina cacher i lagom tempo.
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » tis jan 08, 2013 22:21

Silverqueen skrev:Håller med om att det finns alldeles för många cacher som är i ett bedrövligt skick. På nästan alla sådana jag hittills hittat har detta berott på undermåliga och olämpliga burkar.
Hur lämnade DU burkarna när du loggat ?
Silverqueen skrev:Ett litet förslag: Här på geocaching.se skulle finnas en sida med exempel på olika burkar och omdömen kring hur de kan förväntas fungera.
Du tror på en lösning att hänga ut folk.... Då är det ju OK om jag frågar jag dig här och nu hur många burkar DU bidragit med, till alla andra cachares glädje ?
Silverqueen skrev: Kanske lite information om vad som är bra och vad som är dåligt kan minska antalet filmburkar, floristtillbehör, puderdosor, otäta PET-korkar, glassbyttor och annat undermåligt som läggs ut. Visst är det även en kostnadsfråga, men då är det IMHO bättre att tänka på ordspråket "Bättre en liten välsignad bit än ett stort förbaskat stycke". Det är ju även i utläggarens intresse att minimera underhållet. Då kommer tiden att räcka bättre för att undrhålla sina gömmor och de färre milen betalar snabbt merkostnaden för en bra burk.
Så bra att du har koll på hur cacher skall byggas och skötas.
Det är bara att börja producera dessa nu då, så skall du se att alla gamla owners böjer sig i skam och tar bort sina burkar :D
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tis jan 08, 2013 22:49

RDun_Swe skrev:
Silverqueen skrev:Ett litet förslag: Här på geocaching.se skulle finnas en sida med exempel på olika burkar och omdömen kring hur de kan förväntas fungera.
Du tror på en lösning att hänga ut folk.... Då är det ju OK om jag frågar jag dig här och nu hur många burkar DU bidragit med, till alla andra cachares glädje ?
Tror Silverqueen menade burken som i Lock´n´lock eller filmburk, inte Geocachen...
BildBild
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » tis jan 08, 2013 23:10

The Forslunds skrev:
RDun_Swe skrev:
Tror Silverqueen menade burken som i Lock´n´lock eller filmburk, inte Geocachen...
Öhhh, jaha...
Men jag tror inte det påverkar hennes antal av utlagda burkar så det blir fler än en (1) i alla fall.
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » tis jan 08, 2013 23:59

Givetvis vill jag inte att någon person skall pekas ut på något sätt. Det är ren konsumentupplysning som efterfrågas så det blir lättare att göra ett välinformerat val av burk. Vissa burkar som ser jättefina ut läcker som såll. Allt som kan minska antalet sådana som läggs ut kommer, oberoende av vilket underhåll som görs, också att minska antalet surcacher och det är ju det vi alla vill. Lappa och laga på en dålig grund är ingen effektiv lösning. Ungefär som att ösa en båt istället för att sätta tillbaka bottenpluggen.

Det är knappast ovarsamma loggningar i dåligt väder som orsakar ett par centimeter vattennivå i en glassburk eller att floriströr innehåller en oformlig klump av geggamojja istället för en loggremsa. En cache där loggen blir blöt av minsta regnskur är och förblir en surcache även om alla som loggar den tar sig tid att torka loggen när dess skick medger detta.

Du har helt rätt i att antalet burkar jag kommer att placera ut inte påverkas av detta. För att få veta antalet är svaret: Vänta och se. Jag kan i varje fall lova att det blir fler än den enda jag hittills har.
Användarvisningsbild
RDun_Swe
Geocachare

Inlägg av RDun_Swe » ons jan 09, 2013 0:24

Så bra !
Ett par extra loggböcker och en filmburk i fickan löser många maintenanceklagomål. Det går ju att byta en blöt trasig glassburk mot en hel torr filmburk med ny logg. Sen kan owner få byta till en större om han vill det framöver. Det kunde varit den före dig som gjorde det och då hade du varit glad. Nu blir det näste loggare som blir glad för vad du gjorde. Alla hjälper alla.

Låt dina kommande bli enligt devisen "Bättre en liten välsignad bit än ett stort förbaskat stycke"

( märks det att jag har rent personliga synpunkter på powercacher som inte skall yppas här, men dom får ändå plats i Sverige dom också )
Skriv svar