Logga hittade cachar

Här diskuterar vi olika cacher
sveizaren
Ny i forumet
Efternamn: Lechleitner
Förnamn: Albert

Logga hittade cachar

Inlägg av sveizaren » ons mar 27, 2013 11:29

Hej alla,
Jag är relativt ny och försökt hitta något ang. detta i forum etc men inte hittat ngt

Hur snart efter en hittad cach (självklart loggar man på papperet på plats) kan man logga denna på virituellt så att säga??
Själv försöker jag logga virituellt i anslutning till den cash man just hittat eller ganska snart därefter, max någon dag efter

Det jag märkt är att jag funnit en del märkliga loggar emellanåt där medlemmen har loggat i stil med "hittat för länge sedan, men loggar denna nu" spontant tycker jag att detta känns det lite märkligt, vad tycker ni som varit med ett tag??

mvh Sveizaren
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Logga hittade cachar

Inlägg av team@ » ons mar 27, 2013 11:57

Självklart loggar man så snart man kan.
Men det finns inget tvång på hur fort man måste göra det.

Man kan glömma bort, vara sjuk, ha trasig dator eller tusen andra skäl till att inte få det gjort. Det är kul när loggen väl kommer.
Bild
sveizaren
Ny i forumet

Inlägg av sveizaren » ons mar 27, 2013 12:21

jo det är klar att saker och ting kan gå fel och så, men fick bara en märklig känsla av en som ville få upp sin statistik att logga väldigt många under en och samma tillfälle, men det behöver inte alls vara så. utan som du beskriver det en trasig dator eller dylikt
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » ons mar 27, 2013 12:40

Jag är rätt säker på att jag sett samma loggningar som Sveizaren och loggningarna som sådana är säkerligen korrekta, men om man kollar lite mer noga så är en hel jäkla drös cacher loggade på samma datum (för någon dag) och i texten står det att cachen loggades för längesedan men att den loggas nu på webben.

Synd att inte personen åtminstonde försöker logga cacherna på det korrekta datumet, personen har kanske loggat tillsammans med någon eller kanske har en viss känsla för om det var på sommaren/hösten/våren/vintern eller kanske ännu mer exakt vilken månad, om man nu inte har koll på den exakta dagen.

Nu har personen loggat massor med cacher på samma dag och det "förstör" en del annan statistik för dem som är intresserad av sådant och då framförallt vad andra har lyckats med.
För den enskilda personen har kanske inget intresse av statistik som exempelvis "Loggade cacher under en kalenderdag" eller liknande.

Jag ser det som så att de som "fuskar" får göra hur de vill då det endast är de själva som förlorar på det.

Visst kan man påpeka det olämpliga men mycket mer än så är svårt att göra.

.
sveizaren
Ny i forumet

Inlägg av sveizaren » ons mar 27, 2013 12:50

Ok tack för svar för då är vi inne på samma tankebanor Mats
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons mar 27, 2013 14:21

Jag brukar logga när jag kommit hem efter en cachingrunda efter att man har varvat ner i soffan. Underhållsloggar brukar jag göra direkt ute i fält så att andra får reda på att det finns problem.
I de trakter där vi bor så har vi kanske ett udda förfarande när det gäller FTF-loggar, vi brukar vänta med dessa loggar några timmar extra. Anledningen till detta är att några cachare älskar att jaga FTF och vill inte blåsa av den adrenalinstinna jakten i förtid pga en nätlogg som plingar till i telefonen. De möts hellre av en fullklottrad loggbok än av ett pling en kilometer från målet.
BildBild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » ons mar 27, 2013 14:24

The Forslunds skrev:Jag brukar logga när jag kommit hem efter en cachingrunda efter att man har varvat ner i soffan. Underhållsloggar brukar jag göra direkt ute i fält så att andra får reda på att det finns problem.
I de trakter där vi bor så har vi kanske ett udda förfarande när det gäller FTF-loggar, vi brukar vänta med dessa loggar några timmar extra. Anledningen till detta är att några cachare älskar att jaga FTF och vill inte blåsa av den adrenalinstinna jakten i förtid pga en nätlogg som plingar till i telefonen. De möts hellre av en fullklottrad loggbok än av ett pling en kilometer från målet.
Det låter sannerligen som en udda lokal tradition! :lol:
Men om ni trivs med det så är det upp till er.! Kör på bara.

I andra delar av landet blir man i det närmaste lynchad om man tjuvhåller på FTF-loggar..
Kul att vi är olika.
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » ons mar 27, 2013 15:53

team@ skrev:
The Forslunds skrev:Jag brukar logga när jag kommit hem efter en cachingrunda efter att man har varvat ner i soffan. Underhållsloggar brukar jag göra direkt ute i fält så att andra får reda på att det finns problem.

I andra delar av landet blir man i det närmaste lynchad om man tjuvhåller på FTF-loggar..
Kul att vi är olika.
Lynchning blir det nog i Halmstad med om man dröjer för länge, så därför blir det en snabb nätlogg direkt på plats vid de lyckliga tillfällen man är först :mrgreen:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons mar 27, 2013 16:30

Stackars de satar som bara har en frilufts-GPS och en dumphone... :lol:
Det där med snabba loggar vid FTF och skriva mera senare gillar inte jag, då får man inget meddelande när det är editerat om inte de raderar gamla loggen innan. Men i större städer med kanske 5-10 loggar första dygnet på en ny cache så skapar det kanske mera irritation än en cache som får 2 loggar första veckan här i glesbygden.

När folk som är bosatta i närheten drar ut på loggningen medvetet mer än 24 timmar och gärna flera timmar efter efterföljande cachare har loggat så kan jag tycka det har gått lite överstyr.

Men det råder ju full frihet att logga när det passar, det är ju en hobby och så länge man inte gör något uppenbart fel så ska man ju få fortsätta att glädjas och har roligt när man cachar utan att få skit om man loggar när man har tid, finns ju annat än att skriva loggar... FTF-kaffe, FTF-glass etc. allt har ju sin tid :D
BildBild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » ons mar 27, 2013 16:40

The Forslunds skrev: FTF-kaffe, FTF-glass etc. allt har ju sin tid :D
FTF-fika med kanelbullar har självklart prioritet!
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » ons mar 27, 2013 21:45

Urzuz skrev:
team@ skrev:

Kul att vi är olika.
Lynchning blir det nog i Halmstad med om man dröjer för länge, så därför blir det en snabb nätlogg direkt på plats vid de lyckliga tillfällen man är först :mrgreen:
Ja inte är det ofta längre men tyvärr är det allt för ofta det dröjer med nätlogg :mrgreen:
Bild

Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Sv: Logga hittade cachar

Inlägg av sydman » ons mar 27, 2013 21:51

danne100 skrev:
Urzuz skrev:
team@ skrev: Det låter sannerligen som en udda lokal tradition! :lol:

Kul att vi är olika.
Ja inte är det ofta längre men tyvärr är det allt för ofta det dröjer med nätlogg :mrgreen:

Jo..... Det kan ju gå så långt att stf ngn dag efter inser att FTF håller på sin logg för att jävlas..... Och att det slår slint
Bild
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » ons mar 27, 2013 23:11

Kul att vi är olika.

I måndags fick jag panik... Tog Nio FTF och kunde inte logga på telefonen. Den funkar ibland... en BlackBerry som är bra för e-mail, men går inte bra att använda på internet, samt mer eller mindre totalt värdelös som telefon. E-mail som en klocka, men ring ingen med en BB. Du kan bara prata en minut innan det bryts, om du har lite tur så blir det två minuter.

Fick panik och ville förmedla att dessa var FTFade. Ringde Swerker och skulle be honom lägga en note att alla var tagna. Han jobbade och det var ju inget alternativ från min sidan att belasta Swerker med detta, Mailade CO och bad honom lägga en note att alla var hittade. Neb CO sov ju till lunch, och jag hade ett möte.
Det blev att stanna vid en McD (lite senare, efter första mötet) fast jag inte hade tid... Bara logga Mer kommer...
Och jag kände mig som en bandit,,, som att ha tagit godis från barn. Nu var det bara torado som kom efter, och han var ju ganska nöjd i alla fall. En hittad för honom., då han inte hitta så många blev han säkert glad i alla fall:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 39a08299f7

Så jag säger så här, logga så fort du kan. Om det är en minut eller 48 timmar det spelar ingen roll. Bara så fort du kan så känns bra för mig!
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Bubbelfia
Geocachare
Efternamn: Henriksson
Förnamn: Sofia

Inlägg av Bubbelfia » fre mar 29, 2013 18:26

The Smokestoners skrev: Så jag säger så här, logga så fort du kan. Om det är en minut eller 48 timmar det spelar ingen roll. Bara så fort du kan så känns bra för mig!
Det var nog det bästa hittills!

Jag skulle nog även vilja tillägga "på det sätt som passar dig bäst".
Jag är absolut inget fan av "in field"-loggar. Personligen vägrar jag använda telefonen för loggning - det är bökigt och knöligt och dessutom oerhört opraktiskt för en sån som jag som skriver hyfsat långa loggar (och som språknörd retar jag mig på att jag är ouppmärksam och inte alltid kollar autocorrectningens påhitt...) . Dessutom kan det var skönt med några extra minuter att fundera över innehåll, formuleringar och dylikt. Eftertänksamhetens kranka blekhet i loggskrivning, helt enkelt ;)

Kanske har jag tagit en cache på natten, är trött och behöver min skönhetssömn innan jag ska upp och jobba... Hur "kul" blir loggen om jag skriver den då, oinspirerad och trött? Hur kul är det för CO att läsa en sån logg? Kanske har jag varit på resande fot i 3 veckor utan tillgång till dator och dessutom loggat 300 cacher... Samma sak där, det får ta den tid det tar, för jag vill ändå skriva vettiga loggar med mer än bara "tftc" för att logga bort allting fort.

Man behöver inte dra ut på online-loggandet mer än nödvändigt, men jag tycker inte heller att man ska känna stress.
sveizaren
Ny i forumet

Inlägg av sveizaren » fre mar 29, 2013 18:45

Jag förstår vad du menar bubbelfia hellre ett kreativt och genomtänkt loggande än ett bara tftc vilket inte heller är helt fel heller då har man iaf tackat för sig, det jag närmast tänkte när jag startade tråden var att såg ett inlägg på en cach som är lite inaktiv sedan en tid tillbaka troligen för snömassorna hade skrivit på ett ungefär "hittad för längesedan men loggar nu" det är ju inte kreativt för fem öre snarare en skymf då hade jag hellre tagit ett tftc i samband med loggandet om det nu loggats manuellt, det var måånga loggar som denne skrivit på liknande sätt, skulle kunna fortsätta men jag tror ni fattar

Mvh Sveizaren
Skriv svar