Sista året som "barn"!

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Sista året som "barn"!

Inlägg av Gavia-SGCD » ons apr 03, 2013 12:45

"Americana Cache" (GC602), Sveriges äldsta cache (sett till levnadsår) fyller i dag ett dussin år =D> och mår alldeles utmärkt, trots besök av minst 1 991 cachare. :wink:

Lite kuriosa om cachen är att den var den allra första cachen som min bror "jasy" hittade, den 8 april 2001, när cachen legat ute fem dagar. För övrigt var "Americana Cache" också min första hittade cache, den 24 januari 2003!

När jag adopterade cachen, den 30 oktober 2007, var jag tvungen att meddela den stastistikansvarige att jag numer är ägare, och har trots det rätten att slippa nesan att stå på "Oj-listan" för att ha loggat min egen cache!

Nästa år blir "Americana Cache" tonåring!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Sista året som "barn"!

Inlägg av MatsAgeby » ons apr 03, 2013 16:58

Gavia-SGCD skrev:"Americana Cache" (GC602), Sveriges äldsta cache (sett till levnadsår) fyller i dag ett dussin år =D> och mår alldeles utmärkt, trots besök av minst 1 991 cachare. :wink:

Lite kuriosa om cachen är att den var den allra första cachen som min bror "jasy" hittade, den 8 april 2001, när cachen legat ute fem dagar. För övrigt var "Americana Cache" också min första hittade cache, den 24 januari 2003!

När jag adopterade cachen, den 30 oktober 2007, var jag tvungen att meddela den stastistikansvarige att jag numer är ägare, och har trots det rätten att slippa nesan att stå på "Oj-listan" för att ha loggat min egen cache!

Nästa år blir "Americana Cache" tonåring!
Jag vill inte på något sätt förringa den cachen som du nämner.

Sveriges äldsta NU loggningsbara Cache är "Match Stash" http://coord.info/GC4D och är utlagd av samma person (Tobias Radeskog) http://www.geocaching.com/profile/?guid ... 83561&ds=2 som lade ut den allra första Cachen i Sverige "Noodle Stash" http://coord.info/GC4C . Match Stash finns i Södra Stockholm i skogen runt Bredäng/Sätra.

Cachen "Match Stash" fyller 13 år den 11 aug ( detta år ).

.
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall
Förnamn: Richard

Inlägg av 1337v411 » ons apr 03, 2013 17:29

MatsAgeby skrev:Sveriges äldsta NU loggningsbara Cache är "Match Stash"
Ja, som väcktes till liv efter att ha legat arkiverad i 10 år...
Det Gavia menar med "Sveriges äldsta cache (sett till levnadsår)" är att Americana Cache varit aktiv under (i stor sett) hela sin period av 12 år.
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons apr 03, 2013 17:54

OK Luels...

Jag förstår precis hur det var skrivit tidigare.

Vilken är då Sveriges äldsta loggningsbara Cache...?

.
flopflex
Geocachare
Efternamn: F
Förnamn: Flopflex

Inlägg av flopflex » ons apr 03, 2013 17:56

Stockholmare ska alltid argumentera för sin sak :wink: :wink: :D :D :D
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons apr 03, 2013 18:37

Som "utomstående" neocachare (nåja, efter två år) så skulle jag säga att Americana har mest rätt till titeln "Sverige äldsta cache".

Americana har varit aktiv större delen av sin tid, en kortare nedtid på ett par dagar. Helt otroligt häftigt.

Match var aktiv i sex månader och togs sedan fram ur den virtuella malpåsen efter tio år helt omgjord.

Match kan få vara den första.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons apr 03, 2013 21:25

Jag tycker att den som varit loggbar längst tid borde räknas som äldst, en cache som avarkiverats efter 10 år är ju en "ny" cache med gammal GC-kod...
BildBild
Loranga
Geocachare
Efternamn: Boestad
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Loranga » ons apr 03, 2013 22:08

Tycker att publiceringsdatumet skall gälla. Således är Match Stash äldst. :D
Bild
Användarvisningsbild
1337v411
Geocachare
Efternamn: Lithvall

Inlägg av 1337v411 » ons apr 03, 2013 22:11

Jag har loggat båda cacherna och båda är aktningsvärda, fast på lite olika grunder.
Amerikana är cool för att den har varit aktiv så länge men imponansfaktorn dras ner lite av att den inte har samma ägare som när den publicerades (no offense Gavia, kudos för att du tagit så väl hand om den). Match Stash är cool för att den, trots att den legat i dvala i 10 år, visar besökaren till samma plats som ursprungscachen och för att den återaktiverades inför 10-årsjubileet (vilket ju väl får ses som en trevlig hyllning till geocaching).

Så vilken är då Sveriges äldsta loggningsbara cache? Tja, inte f*n vet jag #-o
Jag ville bara försöka förtydliga vad Gavia menade med "äldsta, sett till levnadsår" och nyansera saken lite.
Bild
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem
Efternamn: Bäcklund
Förnamn: Gustav

Re: Sv: Sista året som "barn"!

Inlägg av skrattjakt » ons apr 03, 2013 22:32

Luels skrev:
MatsAgeby skrev:Sveriges äldsta NU loggningsbara Cache är "Match Stash"
Ja, som väcktes till liv efter att ha legat arkiverad i 10 år...
Det Gavia menar med "Sveriges äldsta cache (sett till levnadsår)" är att Americana Cache varit aktiv under (i stor sett) hela sin period av 12 år.
Då fick man en förklaring till varför denna fråga brukar leda till diskussion. Det tackar man för!
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson

Inlägg av linsrille » ons apr 03, 2013 22:48

Grattis till ägandet av Sveriges äldsta cache! En beaktningsvärd ålder på en cache, iallafall det närmsta året, men ingen annan lär hinna ikapp :)

Att väcka match stash efter tio år genom att lägga ut en ny burk på ungefär samma plats måste väl ändå vara bedrägligt beteende? En hyllningscache hade varit trevligt och framförallt ärligare..
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons apr 03, 2013 22:57

linsrille skrev:En hyllningscache hade varit trevligt och framförallt ärligare..
Det finns en ganska nypublicerad (sedan ca 5 månader) Multi som är utlagd av Tobias och som heter "Sweden's First Memorial" http://coord.info/GC4117H och är just en "hyllningscache" för den allra första utlagda cachen i Sverige.

Undra vem som FTFade den... ;-)
Och hittills är Multin endast Found-Loggad av fem personer, vilket troligen beror på den långa perioden av snötäcke.

.
The Smokestoners
Geocachare
Efternamn: nn
Förnamn: nn

Inlägg av The Smokestoners » tor apr 04, 2013 0:07

linsrille skrev:Grattis till ägandet av Sveriges äldsta cache! En beaktningsvärd ålder på en cache, iallafall det närmsta året, men ingen annan lär hinna ikapp :)

Att väcka match stash efter tio år genom att lägga ut en ny burk på ungefär samma plats måste väl ändå vara bedrägligt beteende? En hyllningscache hade varit trevligt och framförallt ärligare..
Jag hänger med på Linsrille! Som ovan.
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » tor apr 04, 2013 11:05

Luels skrev:Det Gavia menar med "Sveriges äldsta cache (sett till levnadsår)" är att Americana Cache varit aktiv under (i stor sett) hela sin period av 12 år.
"I stort sett" i det här fallet är lika den vecka cachen var borta!
Det var denna händelse som var incitamentet till att jag fick adoptera "Americana Cache". Både ägaren och jag tyckte det var för krångligt med e-brevdialogerna mellan USA och Sverige i samband med underhåll m.m.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
tr_s
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av tr_s » ons maj 08, 2013 9:32

linsrille skrev: Att väcka match stash efter tio år genom att lägga ut en ny burk på ungefär samma plats måste väl ändå vara bedrägligt beteende? En hyllningscache hade varit trevligt och framförallt ärligare..
Skyll isåfall på reviewern som godkände det. Jag blev också förvånad av svaret som var ungefär: Jovisst, den kan avarkiveras, och det är även som princip okej att flytta den till maldiverna om du känner för det och ändå behålla samma gc-kod...

Så givetvis utnyttjar jag detta av nostalgiska skäl.

Men jag hävdar ingenstans att det skulle vara Sveriges äldsta aktiva Cache. Det är dock Sveriges äldsta aktiva cacheplats.
Jag tycker också att jag skrivit i beskrivningen att det är frågan om en resurrection.

Not att jag numera också gjort en multi-cache till minnet av sveriges första cacheplats ( GC4117H ).
Skriv svar