Reflexspray till nattcache

Här diskuterar vi olika cacher
M-Nilsson
Geocachare
Reflexspray till nattcache

Inlägg av M-Nilsson » ons apr 10, 2013 14:01

Jag har precis beställt reflex i sprayform. Det är första gången jag själv använder det, men har testat gått en runda när detta användas..vilket funkade suveränt. Detta blev vad jag beställde: http://www.smartasaker.se/reflexfarg-permanent.html
Har några frågor gällande detta sprayer om någon vet:

1. Vid öppet område, hur långt kan det ses med någorlunda bra ficklampa? Vilket max avstånd är rekommenderat att hålla sig till, om vi tar hänsyn till att sikten är fri.

2. Ni som använt detta sprayer, räcker det länge? Svår fråga beroende på hur lång runda m.m. men ungefär? Jag hade tänkt mig en nattcache på dryga 1 km (fram/tillbaka), hyffsat öppen skog +1 kalhygge, så då borde de väl räcka å bli över :)

Alla övriga tips kring detta är jag tacksam om, håller för övrigt på planerar cachen till våren.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Re: Reflexspray till nattcache

Inlägg av MatsAgeby » ons apr 10, 2013 16:54

Känns som ett ganska dyrt alternativ då burken kostar 249 Kr (+ ev. transportkostnad).

Jag har använt denna typ av reflextejp.
http://www.jula.se/search-result/?q=reflextejp
Samma modell av tejp finns även hos andra som ex Clas Ohlson.

Jag skulle nog se ReflexSpray som en lösning då annat kanske inte fungerar så bra.

.
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » ons apr 10, 2013 17:33

MatsAgeby skrev:Känns som ett ganska dyrt alternativ då burken kostar 249 Kr (+ ev. transportkostnad).

Jag har använt denna typ av reflextejp.
http://www.jula.se/search-result/?q=reflextejp
Samma modell av tejp finns även hos andra som ex Clas Ohlson.

Jag skulle nog se ReflexSpray som en lösning då annat kanske inte fungerar så bra.

.
Jag har stött på reflex som spray och den är bra på det viset att den syns inte när det är ljust ute MEN den verkar inte hålla så bra över tiden
Bild
Användarvisningsbild
skrattjakt
Föreningsmedlem

Re: Sv: Reflexspray till nattcache

Inlägg av skrattjakt » ons apr 10, 2013 18:10

Kolla med OrjanC. Han har de nattcacherna med reflexspray som finns norr om Karlshamn. De är utlagda sent sommarn 2011 tror jag.
M-Nilsson
Geocachare

Inlägg av M-Nilsson » ons apr 10, 2013 20:34

skrattjakt skrev:Kolla med OrjanC. Han har de nattcacherna med reflexspray som finns norr om Karlshamn. De är utlagda sent sommarn 2011 tror jag.
Exakt, jag tror det är hans jag själv loggat, det var efter det jag funderade på testa spray...

En gång blev mina reflexer mugglade men nu slipps detta problem...Dessutom går de göra rätt coola schabloner, ledtrådar med spray.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons apr 10, 2013 20:59

M-Nilsson skrev:Dessutom går de göra rätt coola schabloner, ledtrådar med spray.
Now we talking...
Det är till sådana där saker som reflextejp inte gör sig lika bra, som det är värt att investera i ReflexSpray.

.
lond
Geocachare

Inlägg av lond » ons apr 10, 2013 21:27

Och med tex en skärlaser eller en vinylskärare kan man göra trevliga schabloner.

/// Marcus

Skickat från min MT27i via Tapatalk 2
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » ons apr 10, 2013 21:58

lond skrev:Och med tex en skärlaser eller en vinylskärare kan man göra trevliga schabloner.
Är det något som du har tillgång till...?
Kanske man då kan beställa och (billigt) få schabloner gjorda.

Nu blev det en aning OffTopic, men å andra sidan så ligger schabloner nära till hands då man pratar sprayer... ;-)

.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons apr 10, 2013 22:50

Jag har ett par rundor med den sprayen du beställt. På bar metall försvinner det efter ett tag, antagligen för att lyktstolpar är så grymt skitiga. Gör man rent innan funkar det nog bättre. På bark och trästolpar är det nästan lika bra som när det var nytt för över ett år sen. Inte lika mycket sot och grejer i skogen heller.

Hur bra det reflekterar beror helt på mängden och kanske hur väl burken skakas innan. Jag har haft svårt att få det lika jämnt på alla punkter. Gör du heltäckande blir det mycket reflektivt, särskilt med schabloner.

Sen är det lite skillnad mot reflexer som skiner tillbaka i en ganska bred vinkel. Sprayen måste man lysa nästan ifrån ögat för att det ska synas väl. Det beror på att sprayen består av små glaskulor som reflekterar nästan allt ljus i motsatt riktning som de träffades.

Burken räcker längre än man tror. Jag har gjort två ganska långa slingor, en med schablon och en med prickar. Skulle säga att jag har ungefär halva kvar.

Lycka till med din investering :)
Bild
lond
Geocachare

Inlägg av lond » tor apr 11, 2013 8:20

MatsAgeby skrev: Är det något som du har tillgång till...?
Kanske man då kan beställa och (billigt) få schabloner gjorda.
Min största laserpekare är på 40W och äter med lätthet igenom papper, plast och oftast trä ;)

/// Marcus

Skickat från min MT27i via Tapatalk 2
M-Nilsson
Geocachare

Inlägg av M-Nilsson » tor apr 18, 2013 0:04

Nu har jag sedan någon dag hunnit testa mitt reflexspray, funkar kanon. :mrgreen:
Gjorde ett första test i trädgården på 40 m avstånd..inga konstigheter alls. Nu ikväll testade jag 130 meter och även då(med bra ficklampa) såg man reflexen tydligt!

Så nu blir det att spara på burken och planera min nattcache ytterligare, som jag enligt planen har att få ut i början av maj :wink:
Skriv svar