borrande i träd

Här diskuterar vi olika cacher
Stubbjon
Geocachare

borrande i träd

Inlägg av Stubbjon » fre jun 07, 2013 19:48

jag är nyfiken på vad alla ni där ute tycker om att det borras hål i friska fullt levande träd för att gömma en cache i dom. jag kommer inte svara. vi diskuterar inte med varandra. inte ni andra heller. utan här lämnar vi bara vår personliga åsikt om detta ämne.

själv tycker jag att det är helt fel.
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Re: borrande i träd

Inlägg av the explorist » fre jun 07, 2013 19:59

Det är inte okej, det är förbjudet [-X
Jag har borrat i ett flertal träd men döda då förstås :wink:
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre jun 07, 2013 20:28

Fel att borra hål, att motivera min åsikt tycker jag är helt överflödig då den är så självklar.
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre jun 07, 2013 22:33

Enda gången det är OK är om man själv är ägare till skogen/marken och därmed träden som det borras i.
Alternativt att man har ett OK från den som är ägaren.

.
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Inlägg av J5oakim » fre jun 07, 2013 23:20

Tycker det är ...
Så jag ibland blir arg.
Det borde förklara min ståndpunkt, även om jag loggar de.
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
RagnaZ
Föreningsmedlem
Efternamn: Henriksson
Förnamn: Mona

Inlägg av RagnaZ » fre jun 07, 2013 23:53

Jag tillhör skogsägarskrået. Om jag upptäckte det skulle jag bli rätt f..d. Skulle förmodligen inte tillåta det heller om jag inte kan välja träden själv.
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » lör jun 08, 2013 9:25

Det skulle inte vara en diskussionstråd men jag har ändå två frågor som de som borrar i träd kan fundera på. (men inte svara här)
Överlever de träden?
Hur ser cachen ut med rinnande sav/Kåda?

Själv har jag endast övervägt att göra det på döda träd allt annat är fel fel och ännu mera fel.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 08, 2013 17:12

Jag har aldrig sett en Cache där det har borrats i ett levande träd.
Kan tänka mig att det skulle kunna vara gömmor som är placerade i ett tillverkat hålrum bakom en barkbit.
De "Bark-Gömmor" som jag har loggat som har varit bakom en barkbit så har det inte varit någon större åverkan på trädets "insida".

Kan ni tipsa om några cacher där den tekniken har använts, gärna exempel på cacher i 08-området (även om vi inte har så mycket träd i området). Och ni får givetvis tipsa om Cacher i andra delar av landet också... ;-)

.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » lör jun 08, 2013 17:18

Såhär tycker jag.
Borra i träd: Inte i levande träd, de ska vara döda och inte ruttna för de kan bli en dödsfälla för den som letar.
Skruva i träd: Är väl nästan lika illa eller sämre än att borra, beror lite på. I de fall jag skruvat så har jag valt så "trasiga" träd som möjligt.
BildBild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » lör jun 08, 2013 18:23

MatsAgeby skrev:Jag har aldrig sett en Cache där det har borrats i ett levande träd.
Kan tänka mig att det skulle kunna vara gömmor som är placerade i ett tillverkat hålrum bakom en barkbit.
De "Bark-Gömmor" som jag har loggat som har varit bakom en barkbit så har det inte varit någon större åverkan på trädets "insida".

Kan ni tipsa om några cacher där den tekniken har använts, gärna exempel på cacher i 08-området (även om vi inte har så mycket träd i området). Och ni får givetvis tipsa om Cacher i andra delar av landet också... ;-)

.
:shock: Känns ju som man skulle Spoila rätt mycket om man berättade vilka gömmor som har den tekniken!
/Djurets
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör jun 08, 2013 19:13

Djurets skrev:
MatsAgeby skrev:Jag har aldrig sett en Cache där det har borrats i ett levande träd.

.
:shock: Känns ju som man skulle Spoila rätt mycket om man berättade vilka gömmor som har den tekniken!
Självklart helt frivilligt, men hur ska man annars kunna kolla på en sådan gömma.

Varför skulle det vara så "farligt" att spoila...?
Nu handlar det mer om "vetenskapligt syfte"... ;-)

.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Sv: borrande i träd

Inlägg av sydman » lör jun 08, 2013 20:02

Tror jag stött på två som varit.inborrade och då i grenar, som visst de tar skada av det men... varken träd eller gren dör av det, och tror att klättrande för att ta sig till den aktuella grenen skadar mer än burken

Från Mobil som stavar illa
Bild
TåT
Geocachare
Efternamn: Tomas
Förnamn: Tanja

Inlägg av TåT » fre dec 06, 2013 19:58

Som så kallade "skogligt kunnig" kan jag säga att det inte är en bra idé att borra i levande träd, håll er till de döda. Samma sak gäller att skruva med metallskruv.

Som skogsägare skulle jag bli mycket upprörd om någon utan att först fråga om lov borrade ett hål i något av mina levande träd, men skulle gärna vid förfrågan anvisa lämpligt träd.

Trädet kommer att överleva. Virkesvärdet kan påverkas beroende på hålets storlek. En Gran kommer troligen att drabbas av röta, gäller flera trädslag inklusive lövträden, men Granen är känsligast och av störst ekonomisk betydelse då det kan vara inkörsporten för ett rötangrepp även på närstående träd.

De döda träden har naturvärde men inget virkesvärde, de kommer att stå kvar om ingen vedhuggare ger sig på dem, i friska träd riskerar du tappa gömman vid skogsskötsel. de döda träden varken savar eller kådar ner gömman.

Metallskruvar eller spikar bör undvikas. Om den upptäcks i sågverkets metalldetektorer kommer stocken att vrakas (leverantören/skogsägaren får inte betalt för den). Om den inte upptäcks kan den leda till skadad sågutrustning med driftstopp och dyra kostnader till följd för sågverket. Mer eller mindre lika illa i fallet med massaved (klenare stammar/stamdelar), föroreningar av metall eller plast får ej förekomma.
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » fre dec 06, 2013 23:27

Alltså, oftast är internet att likna vid en virtuell bakteriehärd, men det finns undantag. Inlägget före mitt är ett sådant. Content is king!

Mycket klargörande, pedagogiskt och informativt - tack! =D>
Bild
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » lör dec 07, 2013 3:01

Ta en titt på "Treehouse Masters" då kommer ni inte kunna sova......
Skriv svar