borrande i träd

Här diskuterar vi olika cacher
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Re: borrande i träd

Inlägg av Royal Frodemos » sön dec 08, 2013 1:08

satrams skrev:Ta en titt på "Treehouse Masters" då kommer ni inte kunna sova......
Kul att om man söker på det på Dutuben så får man detta:
"Den här kanalen är inte tillgänglig i ditt land"
Tack för att jag är skyddad, får man väl säga.
Annars så är jag personligen tveksam till användandet av trädgömmor. Mitt lilla besök lämnar spår efter sig och jag kan se spår efter tidigare besökare, en tanke infinner sig såklart kring hur det kommer att se ut efter 15-20 besökare till...
Tror att det här är ett tecken på att vi bör börja fundera lite kring om vi ska hålla på med såna här gömmor. Även om du skriver i din cache-beskrivning att du kräver att loggning skall ske med cambium saver, så är verkligheten ganska brutal. Eller?
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön dec 08, 2013 10:10

Jämför med en oskyldig fastspikad fågelholk. Den får bara mänskligt besök någon gång per år med litet slitage på trädet. En cache innebär betydligt mer slitage då den har många fler besökare. Det är kanske inte själva spiken eller skruven som är värst för trädet utan den stora boven är alla besök. Knäckta grenar, avskavd bark..
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » lör dec 28, 2013 21:35

Hej!
Jag är själv rätt svår på att borra i allehanda material men det är då stubbar, gärna högstubbar (rest från avbrutet träd). I mina första utlagda cacher har jag förvisso använt metallskruv men senare bytt ut några mot s.k. "Trädspik" som jag köpt från Eld-trä. Det finns en gammal tråd om detta.
Fågelholkar brukar fästas med ett fjädrande band har jag sett.

Häftklammer 6-8 mm långa tror jag inte tränger in i själva veden på t.ex. stora granar, men däremot på björkar.

Jag vet en cache som har ett inborrat rör i en stor grenklyka i en präktig fura. Tyvärr en arbetskamrat till mig som gjort detta.

Bästa hälsn. // Ingvar
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » lör dec 28, 2013 23:28

TåT skrev:Som så kallade "skogligt kunnig" kan jag säga att det inte är en bra idé att borra i levande träd, håll er till de döda.
Mycket bra inlägg, tack för det.
En fråga till dig. I tråden "Reflexer som tål att sitta ute" så diskuteras det i det lämpliga att använda häftklamrar när man fäster reflexer i träd. Vad säger du om det? Försvinner häftklamrarna i avbarkningen?

// Fredrik W
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » sön dec 29, 2013 21:27

Borrande i träd har diskuterats även på geocaching.com -forumet.

Keystone skrev så här på forumet..
the screws in the tree earn a "needs archived" log
(http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... &p=5332545)

..och i en logg:
Placing a screw hook in a live tree is a listing guidelines violation.
Bild
Skriv svar