Adoptera arkiverad?

Här diskuterar vi olika cacher
Koltorp
Geocachare
Efternamn: Kruse
Förnamn: Peter

Adoptera arkiverad?

Inlägg av Koltorp » tis jul 02, 2013 22:44

Jag tycker det känns onödigt att registrera ny cache på samma plats bara på grund av att den gamla blivit arkiverad. Så jag pratade med CO om adoption och det var ok. Men det går tydligen inte när den är arkiverad? Voffor då då?
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Adoptera arkiverad?

Inlägg av The Forslunds » tis jul 02, 2013 23:10

Koltorp skrev:Jag tycker det känns onödigt att registrera ny cache på samma plats bara på grund av att den gamla blivit arkiverad. Så jag pratade med CO om adoption och det var ok. Men det går tydligen inte när den är arkiverad? Voffor då då?
Jag har råkat ut för samma, tänkte adoptera några av Tigerns gömmor. Pratade med en reviewer som jag råkade på vid ett event och fick förklarat för mig att det gick inte, var den arkiverad så var den inte adopterbar, att aktivera cachen och för att adoptera bort den gillades inte heller. Om nuvarande CO aktiverar cachen och sedan adopterar bort den efter ett antal månader så borde det gå, då är den ju inte aktiverad med avsikt att adoptera bort den.

Men exakta anledningen till att man inte får adoptera en arkiverad cache vet jag inte.
BildBild
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tis jul 02, 2013 23:47

Riktlinjerna säger:
Grandfathered cache types cannot be transferred to a new owner. Neither the adoption tool on the website nor Groundspeak will be able to make the transfer for Virtual, Webcam or Locationless caches. Archived caches cannot be transferred, and rarely will archived caches be unarchived for the purpose of adoption.

Den faktiska anledningen vågar jag inte svara på, lika lite som jag vågar svara på varför det är just 0,1 mile och inte 0,05 (0,2 el 1) när det gäller avståndsregeln.
Bild
Bild
Koltorp
Geocachare
Efternamn: Kruse
Förnamn: Peter

Inlägg av Koltorp » ons jul 03, 2013 0:00

Stod ju ändå rarely. Så det finns kanske en lite chans ändå. Men jag ska inte ödsla deras tid med att tjata om det. Vore i och för sig kul att höra anledningen och om den går att förändra.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons jul 03, 2013 0:00

vet att det hänt via rewiver som aktiverat och sedan har den blivit adopterad
Bild
Loggwolf
Geocachare
Efternamn: andersson
Förnamn: jonas

Inlägg av Loggwolf » ons jul 03, 2013 22:35

Att skapa en ny på samma ställe är bra för statistiken både för cacharna och groundspeak.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » ons jul 03, 2013 23:32

Loggwolf skrev:Att skapa en ny på samma ställe är bra för statistiken både för cacharna och groundspeak.
Ibland kan det finnas mycket "viktigare" orsaker till att en viss Cache bör få leva vidare.
Att "gynna" GroundSpeak och alla andra GeoCachare med att placera ut ytterligare en Cache är betydligt lättare än att försöka kämpa sig till att få adoptera en redan arkiverad Cache. Vill man adoptera så finns det givetvis skäl till det.

Det kan vara så att Cachen är publicerad på ett specifikt datum (månad / år) som gör Cachen "mycket mer värdefull" än en "vanlig" Cache, som bara ger en pinne i statistikens numerär.

Det finns vissa Cacher dit GeoCachare från stor del av världen "valfärdar" till för att få logga, bara för att just den Cachen ger betydligt mer än bara en pinne i numerär-statistiken.

Nu vet vi inte vad det är som gör denna Cache speciell, det kan ju finnas en massa andra "skumma" orsaker till varför en person önskar adoptera en Cache.
Skulle kunna vara så att den som vill adoptera Cachen loggade den som sin allra första Cache, då har Cachen ett större värde för personen än för alla övriga GeoCachare...

Tips...
Vill man att en arkiverad cache ska "leva vidare" så kan man alltid se till så att det finns burk och loggremsa som hör till den arkiverade.
Om det sedan finns möjlighet så kan man skapa en Cache i närheten och att i den beskrivningen även tipsa om att den arkiverade går att logga och att lägga in en Waypoint eller länk till den arkiverade.

.
Skriv svar