Wherigo, nu vaknar det till liv fast inte hos Groundspeak!!!

Här diskuterar vi olika cacher
j-annie
Geocachare
Efternamn: Cardell
Förnamn: Jan

Wherigo, nu vaknar det till liv fast inte hos Groundspeak!!!

Inlägg av j-annie » tis jul 30, 2013 14:42

Jag har bombarderat Groundspeaks grundare som jag fick kontakt med på FAD 2011 och de lovade att de hade aktion på det och att det skulle komma sommaren, slutet av 2012 sedan 2013 men nu fick jag mail igår att de fortfarande inte hade några nyheter. jag informerade om detta på WherIgo forum http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... try5280946 och plötsligt så fick jag info om en ett litet webbasetat verktyg som Ranger Fox en Wherigo profil/moderator tagit fram om ni följer mina kommentarer på slutet så ser ni att han har fått fram ett basverktyg vilket gör att vem som helst kan producera en liten enkel wherigo. Baserat på ett kartverktyg som fungerar på svenska bokstäver är man visserligen i denna första version begränsad till att gå från zon till zon och zonen är bara 5 m men jag omarbetade Kungsbacka citycache väldigt enkelt och gick ut och provade och det fungerade klockrent på min iphone.
Gå in på http://wherigo.rangerfox.com/rangerfox/ ... fault.aspx och kolla ,( logga in så kan du spara era alster). Det finns massa publicerade exempel som man kan kolla på. Om man bara skall göra en rundvandring mellan olika platser och samla in info tex siffror så kan vem som helst ta fram en spelfil redan nu..
Alla ni som har lust tycker jag skall titta på verktyget och prova att göra en liten Wherigo.
Dra er på kartan , zooma in , högerklicka så kommer zoninfo upp, skriv in namn på zonen , välj bild genom att dubbelknäppa på bildrutan och ta in en bild (ca 300*300 jpg) Skriv in vad zonen handlar om, under fliken actions skriver man texten /bild vad som skall hända i zonen. Sedan är det bara att peka på kartan,högerklicka så placerar man nästa zon. Man kan sedan dra zonerna i kartan. Alla som trasslat med de andra verktygen borde prova. Jag har ju en droppbox kurs baserat på groundspekas editor. Kanske läge att göra en ny kurs med denna editor men det är så lätt så det behövs ingen kurs. Ranger fox skrev på forumet" I intend to make a public announcement on the forum. I want this to be in late August, but I will push the announcement back based on progress to this milestone".
prova och hör av er på denna länk!!
j-annie
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Re: Wherigo, nu vaknar det till liv fast inte hos Groundspeak!!!

Inlägg av Falkz » tis jul 30, 2013 15:28

Har lekt med den ett tag och den är rätt trevlig :) en rätt stor nackdel är att man inte kan göra zonerna större och dom är rätt små... samt att man inte blir "straffad" om man har frågor och man väljer fel svar...

Dock verkar han ha något större i görning som vi nog kommer att få se i höst :D
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » tis jul 30, 2013 17:09

Den fungerar bra med denna lilla zon bara man lägger den på en öppen plats så man inte missar den, kanske jobbigt på en bro och den ligger några meter ut i vattnet. Jag gjorde 4 zoner på min Kungsbacka citycache och alla kom upp snällt. Jag fick just ett mail från Ranger Fox och han skriver
" I can't wait until I can make that announcement and let everyone see
what's in the works. It's huge and it will make a very large impact. I'm
working with several others in a group I put together. We have our
separate projects and we'll bring them together for this first version, so
it won't look pretty at first. But the idea is to show the community what
we're working on and let them help us test it.

I created Wherigo\\kit during Christmas 2011 due to a phone
conversation I had with Bryan. I said I came up with a way to almost
remove the steep learning curve needed to create Wherigo cartridges. I
worked intensely on Kit over a two week span, more as a proof of concept
than anything else. It worked well and was helpful to people, so I opened
it to the community. I still intend on adding more kits, but this other
project needs all my time.

At the moment, doing Wherigo has become a part-time job. I only wish
I could get paid for some of my work. Once this new project launches, I
will be paying to support Wherigo.

--\/- Ranger Fox

Det verkar vara ett gäng som jobbar med det och det verkar ju ha värkt fram ungefär som open source. Det finns massa öppna spel som man kan kolla på. Hälften av alla som planerar ett spel kan klara sig med denna basfunktion. Dvs gå till ett antal zoner efter varandra samla information eller hintar till slutcachen. tex gå till ett antal kända människors gravar på en kyrkogård och samla siffror till slutkoordinaterna. När jag gör en svårare wherigo tex. Gothenburg Mystery eller Tolöholm Mystery så får jag så mycket frågor eftersom man inte är så van vid detta med Wherigo.
Nu kanske jag inte blir så ensam med Wherigo och det är ju både tråkigt och kul.
j-annie
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tis jul 30, 2013 18:04

Äntligen rör det på sig! Jag har till och från funderat på detta med wherigo men avstått då jag har alldeles tillräcklig med tid fram datorn med strulande dataprogram i gruvan, och från vad jag hört om Groundspeaks verktyg så var det strul jag såg framför mig.
Så detta verkar bra. Men om vi lämnar det tekniska och de nya verktygen lite åt sidan så hur förhåller sig groundspeak till detta initiativ? Hittar inget om det på hans hemsida. Det groundspeak har är ju kanalen till användarna (dvs www.geocaching.com) och det vore bra att få ett kvitto på att groundspeak inte ser detta som en konkurrent och stoppar publicering på Geocaching.com eller ostödjer på något annat sätt. Har vi hört något om Groundspeaks tankar kring detta?
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » tis jul 30, 2013 18:08

Frågade just om detta
I have had contact with Bryan since a mega event in Gothenburg 2011. He was here and I gave him the question in an forum discussion about project and actionplans i Groundspeak. He said that wherigo was on place 16 on the 30 top. But than he always postponed it since they had all these problems with maps. The nice thing about your version for us is that we can work with the map and our funny letters with dots. åäö. we all speak and read english so there is no need for translations into Swedish. Will GS accept is and push for it as there solution?
Will you relese all at once or do you have an action plan with function by function
jan
j-annie
Royal Frodemos
Geocachare
Efternamn: Frodemo
Förnamn: Peter o Nina

Inlägg av Royal Frodemos » tis jul 30, 2013 23:33

Har just provat lite och det verkar fungera alldeles utmärkt. Nu har jag inte provat varianten med frågor och andra klurigheter, bara en ren guide-vandring och det är väldigt användarvänligt (speciellt för en lat korkskalle som jag som haft stora problem att sätta mig in i de andra byggprogrammen).
Nu har jag en första version av "Slaget vid Poltava" färdig för att provgå och är väldigt förväntansfull.
Allt ser bra ut och det är bara att hoppas på att pengacirkusens herrar kan komma överens :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » ons jul 31, 2013 12:50

Underbart.

Har tittat på och funderat på en Wherigo förut, men inte ens med j-annies dropboxkurs så har jag orkat.
Det har varit för krångligt helt enkelt.

Men nu ska det nog kunna bli av, så det är dags att börja läsa på sig om en gammal idé jag haft.

Ett tips som jag upptäckte när jag sniffade på programmet: SPARA, det kan ju hända något (fast det inte är som med den andra där man förväntar sig att det ska gå snett) och då tappar man allt.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » ons jul 31, 2013 13:02

Det enklaste är att göra en liten provrunda (jag har en hundpromenad) utanför dörren och runt kvarteret och prova hur du upplever en zon och hur du skall göra frågorna. Dvs bra att göra ett manus för den riktiga rundan och formatera bilderna så blir det bara att köra cut and past. Sussesivt kommer det nog mer finesser och om ni hänger med i nyhetstrådarna så ser ni vad ni sedan kan lägga in i grundversionen som ni gjort. jag har ju använt ett foto av en skylt eller något med siffror på och i actionrutan/message visa bilden och fråga efter en speciell siffra. Fotot har naturligtvis denna siffra övermålad så att man måste stå i zonen för att kunna säga vilken siffra det är. man kan även ta bokstäver och köra med A=1 osv. Just nu ser man bara en zon i taget men man kan ju ta en bild av kartan i Editorn och ha som startbild så ser man hur banan går
janne
j-annie
Royal Frodemos
Geocachare

Inlägg av Royal Frodemos » ons jul 31, 2013 19:17

Testade den nygjorda idag på en Oregon 450t. Svenska bokstäver gillades inte där och sen gick jag på pumpen när jag skulle få den %#YU¤ surfplattan med Whereyougo att hitta filen. Har en dålig elektronik-vecka så jag vilar ett tag, men all heder åt den nya, enkla, byggaren :D
Bild
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » ons jul 31, 2013 21:10

Jag har fått lite kommentarer att man kan förlora det som man inte sparat ibland pga time out. Editorn är ju inte släppt än men om man sparar mellan varje zon man gör i huvudmenyn så fungerar det för mig , Jag har gjort en 9 stegs svensk version av Min Kungsbacka citycache. Sedan hade någon problem med att åäö inte fungerade på en android men på iphone fungerar det. Kanske lika bra att köra på engelska då kan man senare öppna filen i andra editorer. Återkommer!
j-annie
Royal Frodemos
Geocachare

Inlägg av Royal Frodemos » tor aug 01, 2013 13:06

Missade också det där med sparandet, men det är som alltid när man råkat ut för det första gången jobbandes med datorn. Sparar maniskt och då funkar det bra.
Fick igång surfplattan också med WhereYouGo-spelaren, men varken den eller spelaren i vår Oregon 450t ville kännas vid svenska bokstäver. Hoppas det kommer snart, väldigt snart, det här är ju skitroligt :D
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » tor aug 01, 2013 15:00

Nu har jag gjort en svensk version och lagt in den
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 03b69a8a73
Svenska tecken fungerar på iphonen på hela spelet frånsett startbilden. I en Oregon blev alla äåö konstiga.
Är det någon som har en androidtelefon och har vägarna förbi kungsbacka så prova gärna och ge mig återmatning.
janne
j-annie
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » sön aug 04, 2013 10:06

j-annie
Användarvisningsbild
0250
Geocachare
Efternamn: Johan
Förnamn: Rosenson

Inlägg av 0250 » sön aug 04, 2013 11:14

Jag vill gärna bli inbjuden till den här dropbox-kursen som ska finnas, är det din j-annie?

Har mailat tidigare men det kanske försvann på vägen.

Edit: tog bort mailadressen, har fått inbjudan nu :)
svekke
Geocachare

Inlägg av svekke » ons aug 21, 2013 16:31

EN enkel fråga - måste jag publicera min cartridge för att kunna ladda in den i whereigo-appen på iPhone? Jag gjorde en enkel cartridge för en utekväll med jobbet och tänkte prova den, men hur få in den i appen?
Är det en annan app man ska ha?
Lost in space
Skriv svar