Lägg ut en cache via mobilen?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Re: Lägg ut en cache via mobilen?

Inlägg av Gavia-SGCD » ons sep 10, 2014 14:00

Oavsett metod, så bygger ju principen med GPS:er på kommunikation med satelliter och "finns det inga satelliter" blir koordinaterna dåliga oavsett om man lägger ut eller letar.

När jag föreläser om geocaching rekommenderar jag alltid att kolla sidan på Internet med satellitprediktering, för då får man en mycket bra uppfattning om hur satellithimlen ser ut vid ett givet tillfälle. Ett utmärkt hjälpmedel för att kunna ange gôrbra koordinater!

Är satellithimlen dålig, bara glöm att mäta ut koordinaterna den dagen, utan gå tillbaka en annan dag med bättre "satellithimmel"!

Med en GPS som mäter medelvärden, låt den gärna stå/hänga ovanför gömman en sådan bra "satellithimmeldag", så kommer du bli bortskämd med komplimanger för bra koordinater (precis som jag :roll: )

@ Elmertoft
Reviewerna har ingen som helst uppfattning om dina koordinater är bra eller dåliga, för de åker ju inte ut på plats och kontrollerar.
En reviewer granskar "bara" om koordinaterna (cachen) ligger för nära någon annan cache eller på "förbjudet" område.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » ons sep 10, 2014 14:37

Hej, igen :!:

Så här skrev Team Jensa71 i en logg i förra veckan:

"Själv använder jag en "riktig" GPS när vi tar ut koordinater men samtidigt kör jag en App på Andoiden som heter "Geocache Placer". Den tar många mätningar (man kan ställa i hur många, jag har satt den på 100 st, 1 i sekunden under ca 1,5 minut) och den ger oftast ganska bra resultat. Sedan kollar jag även att koordinaterna stämmer vi ett annat tillfälle. Det går även att använde Eniro kartan att kolla så koordinaterna ser okay ut (med Googlemaps och satellitbilden är min erfarenhet att den inte alltid är helt exakta)."
Bild
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Inlägg av Elmertoft » ons sep 10, 2014 17:13

Det är några som redan hittat min cache så koordinaterna kan inte vara helt fel trots allt. Jag sökte även min egen cache idag och koordinaterna var helt ok. Man kan ju inte räkna med att det ska vara på metern rätt.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons sep 10, 2014 21:13

Elmertoft skrev:Denna tråd har några månader på nacken men jag skriver ändå ett inlägg kring detta. Det är ju upp till var och en om man tycker det är jobbigt att skriva text på mobilen. Jag har inga problem med det och skulle nog inte ha några problem med att lägga ut en cache helt och hållet med hjälp av enbart mobilen.

När jag lade ut min första geocache för några dagar sedan använde jag min mobils GPS (Samsung Galaxy S4) när jag mätte koordinaterna. Jag kollade sedan upp dessa med hjälp av Google Maps och koordinaterna verkade kanon. Idag fick jag meddelande att min geocach publicerats. Då borde alltså koordinaterna varit helt ok; trots att jag enbart tog dessa med mobilens GPS.
Det är ingen reviewer som kollar att dina koordinater stämmer, de kontrollerar bara att den inte ligger för nära någon annan cache och att placeringen verkar vara lämplig utifrån de uppgifter du lämnat samt att den inte är placerad på/under/i objekt där "ägarna" inte tillåter cacher, t ex de flesta broar och kyrkogårdar.

Du kan ju försöka "hitta" din egen cache vid något tillfälle så får du en känsla av hur dina koordinater verkar stämma.
BildBild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons sep 10, 2014 23:58

Jag ser att något knepigt har inträffat, jag fick ett meddelande från Gavia som var lite undrande... Strax innan jag skrev föregående inlägg så hade jag klickat på "aktiva trådar" eller vad det heter och svarade på sista inlägget. Jag såg då inte de andra senare inläggen som i stort innehöll samma information som jag skrev. Jag kan ha fumlat till det och råkat backa en sida i tråden, vem vet. Ber om ursäkt.
BildBild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tor sep 11, 2014 18:12

Men så damp en logg ner "På en promenad efter jobbet kunde denna loggas på fina koordinater." och då ser det ju bra ut. Möjligen justera svårighetsgrad? Finns en onlinehjälp för det i edit-läge av cachen som oftast funkar bra tycker jag. Grattis till första cachen!
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tor sep 11, 2014 18:14

The Forslunds skrev:Jag ser att något knepigt har inträffat, jag fick ett meddelande från Gavia som var lite undrande... Strax innan jag skrev föregående inlägg så hade jag klickat på "aktiva trådar" eller vad det heter och svarade på sista inlägget. Jag såg då inte de andra senare inläggen som i stort innehöll samma information som jag skrev. Jag kan ha fumlat till det och råkat backa en sida i tråden, vem vet. Ber om ursäkt.
Oups, och samma hände mig, knepigt...var utloggad ett tag i går kanske var det.
samuel123abc
Geocachare

Inlägg av samuel123abc » fre sep 19, 2014 17:09

Jag lade ut en cache via mobilen och fixade allt via html-kod, jag föredrar nog att göra det via en dator däremot. Annars med koordinaterna, jag tog koordinater med min iPhone 5C tills jag lade ut cache nummer 19, har fått flera loggar som säger att koordinaterna är perfekta. Jag har ju nu skaffat en GPS.

Hälsningar,
Samuel
//Samuel
Skriv svar