Penna i cachar
Hej!
Jag vet inte om det är ett allmänt fenomen, men det verkar som de pennor som läggs i cacharna har en benägenhet att försvinna. Det är ju lite surt när man har lagt ut en cache med penna och allt, en månad senare får man ett mail "Saknas penna".
Jag funderar därför att vara sig det finns penna i våra cachar eller ej, konsekvent skriva i listningen "ta med egen penna", så kan ingen klaga på att penna saknas.
Att jag så tycker rent personligt att en penna hör till grundutrustningen tillika med GPS/Smartphone med GPS när man är ute att geocacha, annars är man liksom halvnaken på cachingturen.
Jag vet inte om det är ett allmänt fenomen, men det verkar som de pennor som läggs i cacharna har en benägenhet att försvinna. Det är ju lite surt när man har lagt ut en cache med penna och allt, en månad senare får man ett mail "Saknas penna".
Jag funderar därför att vara sig det finns penna i våra cachar eller ej, konsekvent skriva i listningen "ta med egen penna", så kan ingen klaga på att penna saknas.
Att jag så tycker rent personligt att en penna hör till grundutrustningen tillika med GPS/Smartphone med GPS när man är ute att geocacha, annars är man liksom halvnaken på cachingturen.
mvh Hans Peter
Re: Penna i cachar
Det är ett rätt välkänt fenomen att pennor försvinner eller byter cacher,
Fast cachare utan penna är ju värre än gömmor utan penna, det ingår inte i en geocache att det ska finnas penna utan det är bara snällt tillbehör i burken. Men det ska ingå i sin geocaching utrustning.
Fast cachare utan penna är ju värre än gömmor utan penna, det ingår inte i en geocache att det ska finnas penna utan det är bara snällt tillbehör i burken. Men det ska ingå i sin geocaching utrustning.
Självklart ska varje cachare ha med sig en penna i bagaget. Att logga en cache som Found men inte ha satt sitt namn i loggboken/loggremsan är ingen riktig Foundlogg. Speciellt "intressant" är cacher med hög T-faktor som loggas som found utan att skriva i loggboken...
Nä, penna är lika viktigt tillbehör som GPS.
Nä, penna är lika viktigt tillbehör som GPS.
Hej!
Bra så behöver jag inte känna mig speciellt taskig eller ha dåligt samvete för att jag så småningom lägger till "Ta med egen penna" i våra cachar.
Cachar man utan penna är man inte påklädd för geocaching.
Bra så behöver jag inte känna mig speciellt taskig eller ha dåligt samvete för att jag så småningom lägger till "Ta med egen penna" i våra cachar.
Cachar man utan penna är man inte påklädd för geocaching.

mvh Hans Peter
Jag hade någon liten fundering på att sätta ihop logg, penna och stämpel så att det hela får lite större chans att ligga kvar (en letterbox utan stämpel är en ledsen letterbox...)
Sen kom jag på att det blir jäkligt svårt att logga om pennan är fastlimmad vid cachen. Tankevurpa... Tillbaka till ritbordet!
Fast det skulle iofs vara lite roligt elakt... "Penna finns, men cachar du utan penna så kan du ju glömma att logga..."
Sen kom jag på att det blir jäkligt svårt att logga om pennan är fastlimmad vid cachen. Tankevurpa... Tillbaka till ritbordet!

Gillar!ApanAnn skrev: Sen kom jag på att det blir jäkligt svårt att logga om pennan är fastlimmad vid cachen. Tankevurpa... Tillbaka till ritbordet!Fast det skulle iofs vara lite roligt elakt... "Penna finns, men cachar du utan penna så kan du ju glömma att logga..."

Jag har sett några filmburkscacher där CO satt fast en lite längre blyertspenna på utsidan av burken. Själva burken funkade alltså som penna. Så länge burken fanns kvar fanns också pennan kvar! Funkar om burken sitter skyddad från väder och vind.ApanAnn skrev:Jag hade någon liten fundering på att sätta ihop logg, penna och stämpel så att det hela får lite större chans att ligga kvar (en letterbox utan stämpel är en ledsen letterbox...)
"
Åh, ja den varianten har jag också sett. Riktigt smart.
Min tanke var att göra nåt i stil med detta för en mindre letterbox:
http://www.flickr.com/photos/thebottoml ... hotostream
Risken känns dock överhängande att pennstämpeln magiskt försvinner efter ett tag om jag inte ankrar den i burken...
Min tanke var att göra nåt i stil med detta för en mindre letterbox:
http://www.flickr.com/photos/thebottoml ... hotostream
Risken känns dock överhängande att pennstämpeln magiskt försvinner efter ett tag om jag inte ankrar den i burken...
Ja, de fina stämpelpennorna får nog snart fötter om de inte förankras på något sätt.
- riddare mikke
- Föreningsmedlem
Ja, det kanske borde finnas ett extra attribut för detta.
Penna, eller en överkryssad penna,
Så kan man ju direkt de om cachen innehåller ( eller ska innehålla penna )
Men sedan är det ju så också att pennor får fötter och vid vissa årstider eller fukt blir obrukbara, annars måste ju varje cach också innehålla pennvässare, vilken även den slutar att funka om den blir rostig.efter ett tag.
Enkelt också för CO att isåfall bara ändra atrtributet om pennan försvinner.
Men det enklaste är nog att ha egen pena med, tar ju inte så stor plats och man slippar oja sej över att det inte fanns, eller att penann var borta.

Penna, eller en överkryssad penna,

Så kan man ju direkt de om cachen innehåller ( eller ska innehålla penna )
Men sedan är det ju så också att pennor får fötter och vid vissa årstider eller fukt blir obrukbara, annars måste ju varje cach också innehålla pennvässare, vilken även den slutar att funka om den blir rostig.efter ett tag.
Enkelt också för CO att isåfall bara ändra atrtributet om pennan försvinner.

Men det enklaste är nog att ha egen pena med, tar ju inte så stor plats och man slippar oja sej över att det inte fanns, eller att penann var borta.
Varför krångla till det. Ta med egen penna.
- riddare mikke
- Föreningsmedlem
Precis just det jag också menar,
( mitt inlägg var mer tänkt som satir. )
Jag har alltid pennor med mej,
lärde jag mej från början,
och nu är det en vana.
( mitt inlägg var mer tänkt som satir. )
Jag har alltid pennor med mej,
lärde jag mej från början,
och nu är det en vana.
Har man ingen penna kan man lätt skapa en. En liten rispa på fingertoppen, några droppar blod och en liten spetsig pinne och VIOLA!! 

Nej tack, inget blod i loggboken. Kroppsvätskor hör inte hemma där. 

Medlem sedan 2001
Blod = vidrigt!!
Kom ihåg att man kan vara smittbärare utan att vara sjuk själv!!!
// Fredrik W

Kom ihåg att man kan vara smittbärare utan att vara sjuk själv!!!
// Fredrik W