Avstånd till väg?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Avstånd till väg?

Inlägg av wkstrm » tis jul 22, 2014 9:36

Hur är det med avstånd till vägar?
Jag lade nyligen ut en ny burk (min första på 3 år) i ett område som inte är kraftigt "burkat" för att vara Göteborg. Stället är lite intressant på sitt sätt då det händer mycket i området. Hur som, det finns ett par bra gömställen i området som var för sig har sina för och nackdelar. I slutänden stod valet mellan två gömställen, jag valde det som jag ansåg vara bäst ur personsäkerhetssynpunkt men som är sämre som gömställe sett ur själva gömmans perspektiv då det inte är en särskilt väderskyddad gömma.

Den andra gömman är definitivt väderskyddad kan man säga, men blir en farligare gömma sett ur geocacharens perspektiv då den gömman är närmare en väg som är ganska trafikerad. Jag tycker själv att jag gjorde ett bra val på så vis.

Men hur är det med att gömma bredvid vägar och sånt? Jag tycker ju det är stor skillnad på en mindre utnyttjad landsväg och en starkt trafikerad stadsväg till exempel. Jag har hittat burkar i gamla elstolpar utmed landsvägar som står en halvmeter ifrån körbanan, jag har även hittat burkar utmed väger i städer där det är lite risky business att plocka dem.

Själv föredrar jag väl den gamla devisen better safe than sorry men jag inser att vi alla har olika syn på det. Och visst kan man även applicera begreppet folkvett och självbevarelsedrift men med tanke på hur få som verkar besitta dessa egenskaper i dagens samhälle så undrar jag ju lite. Ett exempel på detta är att korsa Lundbyleden här i Göteborg till fots i rusningstrafik (cirka 50-70 meter ifrån ljusreglerad korsning till exempel). Är ni med på vad jag tänker?

Lade jag gömman på rätt ställe eller skulle jag valt det bättre gömstället men för personen osäkrare omgivningen? FYI, man behöver inte vara raketforskare för att lista ut var gömman är heller för den delen då båda platserna typ skriker: HÄR FINNS JAG!!! ;)
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Re: Avstånd till väg?

Inlägg av TMR68 » tis jul 22, 2014 12:34

Man bör vara medveten om att många som loggar en väg-nära cache, kommer att parkera vid den. Det är därför viktigt att som utläggare, se till att det finns en bra parkeringsplats i burkens omedelbara närhet. Detta blir naturligtvis viktigare ju mer trafikerad vägen är. Det är tyvärr inte alla som kan tänka sig att gå ett par hundra meter extra för att parkera säkert.
Även om det till största delen är loggarens ansvar hur denne parkerar och tar sig till gömman, vill man inte ha en eventuell olycka på sitt samvete.
Bild
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Re: Avstånd till väg?

Inlägg av wkstrm » tis jul 22, 2014 12:40

TMR68 skrev:Man bör vara medveten om att många som loggar en väg-nära cache, kommer att parkera vid den. Det är därför viktigt att som utläggare, se till att det finns en bra parkeringsplats i burkens omedelbara närhet. Detta blir naturligtvis viktigare ju mer trafikerad vägen är. Det är tyvärr inte alla som kan tänka sig att gå ett par hundra meter extra för att parkera säkert.
Även om det till största delen är loggarens ansvar hur denne parkerar och tar sig till gömman, vill man inte ha en eventuell olycka på sitt samvete.
Nej givetvis inte. Grejen är att det är en väg som inte är "parkeringsbar", det finns däremot goda parkeringsmöjligheter i närheten.
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Skriv svar