Radera loggar

Här diskuterar vi olika cacher
samuel123abc
Geocachare

Radera loggar

Inlägg av samuel123abc » fre sep 19, 2014 17:05

Hej,

Jag bytte igår en av min cache till en small, och använder nu istället en loggbok före en loggremsa. Jag tittade igenom alla loggar på loggremsan och hittade en på internet som inte fanns i loggboken, jag raderade då den loggen, var detta rätt gjort?

Hälsningar,
Samuel :D
//Samuel
helvite
Geocachare

Re: Radera loggar

Inlägg av helvite » fre sep 19, 2014 18:40

Vanligtvis ja, det är rätt. Kolla gärna "mönstret" hos den geocacharen.. Klickar du på användarnamnet kan du "rota lite" om du har lust. Ofta märker man skumma saker..
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem
Efternamn: Rönnkvist
Förnamn: Micael

Inlägg av riddare mikke » fre sep 19, 2014 23:32

Jag fick en fotologg på en av mina gömmor där cacharen inte kunde "få upp" burken, utan fotologgade den istället.
Vilket blev en jättenärbild på hur denna annorlunda cachen såg ut i hans hand, dvs total spoiler.

Jag raderade bilden omedelbart, men lät övrig text stå kvar och godkände found.
Kan ju vara burken som strulade eller fel handhavande vid öppning av gömma.
Men han var ju uppenbarligen på plats, och om han fått upp gömman hade han kunnat logga.
Bild
**********************************************************************************
Bild
samuel123abc
Geocachare

Inlägg av samuel123abc » lör sep 20, 2014 18:33

Asså, jag undrar varför har inte skulle ha fått ut gömman, det är liksom en vanlig filmburk med en loggremsa som sitter magnetiskt på en skylt...
//Samuel
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » lör sep 20, 2014 23:01

Man kan alltid först skicka ett mail via GCs kontaktformulär och där skicka med en länk till personens weblogg och be personen att förklara hur det kommer sig att personens signatur inte hittades på fysiska loggremsan.

Kan personen "bevisa" sin närvaro genom att visa någon bild på loggremsan/platsen eller liknande.

Är det en "vanlig" burk som egentligen inte ska kräva något "speciellt" verktyg eller handgrepp för att få fram burken/loggremsan så kan man vara mer generös med sitt accepterande av att personen har hittat burken.

Har man däremot högre D/T-rating så ska man givetvis kräva mer vattentäta "bevis" för att behålla webloggen.

Precis som helvite påpekar så ska/kan du vid misstanke om fuskloggning kolla upp vilka cacher som personen har loggat samma dag och dagarna i närheten och kolla hur/vad personen skrivit och har du någon av de burkarna i din närhet så kan du eventuellt kosta på dig att kolla den cachens logg...
Har personen loggat den burken så får du göra en mer acceptabel bedömning av besöket vid din cache, det kan ju ha hänt att personen faktiskt glömt att signera med nicket och/eller att de var 2-3 st och det blev ingen som signerade när alla trodde att någon annan loggade.

Det viktiga är att vi i grund och botten har en positiv människosyn där vi inte misstänker alla för att "Fåtölj-Cacha"....

.
enastående
Ny i forumet
Efternamn: Wallgren
Förnamn: H & L

Inlägg av enastående » fre apr 10, 2015 23:29

En liten spinoff -jag har vid flera tillfällen upptäckt loggar som bara finns på nätet på såna burkar jag haft lite problem med att hitta och därför haft på min watchlist. Efter att ha fått plinget på att nån hittat har jag letat igen och hittat och då finns där inga loggar. Kontaktar jag lämpligast de som uppenbarligen soffcachar eller CO? I ett fall hade det snöar lite i flera dagar och det fanns inte tillstymmelse till spår i snön och ingen har hittat den burken på väldigt länge...
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör apr 11, 2015 10:35

enastående skrev:En liten spinoff -jag har vid flera tillfällen upptäckt loggar som bara finns på nätet på såna burkar jag haft lite problem med att hitta och därför haft på min watchlist. Efter att ha fått plinget på att nån hittat har jag letat igen och hittat och då finns där inga loggar. Kontaktar jag lämpligast de som uppenbarligen soffcachar eller CO? I ett fall hade det snöar lite i flera dagar och det fanns inte tillstymmelse till spår i snön och ingen har hittat den burken på väldigt länge...
Även om inte DU ser signaturen i loggboken så kan den ju trots allt finnas där någonstans...
Speciellt om det är loggbok/loggremsa som är fullskriven, då kan signaturerna hamna var som helst där det fanns en ledig plats.
Finns också sådana som signerar med annat nick (en sammanslagning av fleras) om de nu var flera som besökte cachen vid samma tillfälle. Finns även de som förkortar sitt nick för att få plats på en Nano-remsa.
Finns säkerligen också sådana som faktiskt har besökt cachen men inte skriver något på pappersremsan och loggar den på webben, då ser det onekligen väldigt skumt ut men för denna person så anser hen att det är OK att weblogga.

Ser du ett nick som du tror "fuskar" så är det väl bra att ha ett bra underlag i form av att du kollar igenom loggboken och fotar alla sidorna som innehåller signaturer. Inte för att du ska anmäla personen hos polisen utan kanske mer för egen del och om du skulle se att det återupprepas flera gånger. Du kan alltid informera CacheÄgaren så får den avgöra hur den ska göra.

Alla är vi lite olika intresserade av om GC-Kollegor fuskar och det är väl klart att om man ser något som känns "Jäkligt fel" så lär man väl ha det i bakhuvudet och ser man dessutom att det återupprepas så är det ännu svårare att lägga det åt sidan.
Har själv sett en del skumma webloggar och i vissa fall har jag sett att beteendet återkommer, och det vid ett flertal gånger (samma person)...

Sedan kan man se detta med "fuskloggar" på en massa olika sätt.
Exempel så att du får något att fundera över, då alla har just olika referensramar.
Om man är två personer (partners/syskon/arbetskollegor/bekanta) som delar på ett nick och då någon av dem hittar en cache så loggas den på deras gemensamma nick.
Om den ena är på tjänsteresa i USA och den andre är kvar i Sverige är det då OK att båda loggar några cacher samma dag men på två helt olika platser (USA/Sverige)...?
Helt plötsligt kan dessa loggar innebära att de kvalificerar sig till någon Challenge för att de har loggat två olika cacher med lååångt avstånd under samma kalenderdygn.
Eller... Att de håller på och loggar "en cache om dagen" och är de då TVÅ personer som jagar cacher så blir det betydligt mycket lättare att uppfylla jämfört med om det är EN person. Är det "fusk"...?

Viktigast som jag tycker...
Se detta som en hobby som du själv ägnar dig åt och om andra nu vill "fusklogga" så kan man med sina egna "referensramar" tycka att det är fel, men det kanske inte den som gör loggen tycker.
Alla har vi olika referensramar och det är väl tur det... ;-)

.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » lör apr 11, 2015 21:19

riddare mikke skrev:Jag fick en fotologg på en av mina gömmor där cacharen inte kunde "få upp" burken, utan fotologgade den istället.
Vilket blev en jättenärbild på hur denna annorlunda cachen såg ut i hans hand, dvs total spoiler.

Jag raderade bilden omedelbart, men lät övrig text stå kvar och godkände found.
Kan ju vara burken som strulade eller fel handhavande vid öppning av gömma.
Men han var ju uppenbarligen på plats, och om han fått upp gömman hade han kunnat logga.
Kan man radera bara bilden själv?
Bild

Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » sön apr 12, 2015 0:52

Jodå, man kan välja att bara radera bilden.

Man klickar så man får upp loggen på "egen sida" (ex. http://coord.info/GLH36QZC )
Och därifrån kan man som CacheÄgare radera hela loggen (text och bild)
Klickar man däremot på "Edit Image" så kan man därifrån, som CacheÄgare, välja att bara radera bilden.

.
lond
Geocachare
Efternamn: Löfstrand
Förnamn: Marcus

Inlägg av lond » tis apr 14, 2015 7:58

Fick en webblogg i en en av mina cacher av en sydafrikan som aldrig var utanför Sydafrika. Då jag inte fick någon respons från användaren, så raderades loggen.

/// Marcus

Skickat från min TegraNote-P1640 via Tapatalk
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » fre apr 17, 2015 15:51

lond skrev:Fick en webblogg i en en av mina cacher av en sydafrikan som aldrig var utanför Sydafrika. Då jag inte fick någon respons från användaren, så raderades loggen.

/// Marcus
Sådant där kan ju hända om man är ouppmärksam och skriver in fel GC-kod också, så det behöver inte vara "ont uppsåt".

Jag har raderat någon dubbellogg från mina cacher, och bett loggaren radera en logg som var uppenbart felaktig. Egentligen borde jag nog vara noggrannare för det verkar vara en hel del som inte förväntar sig att cachen ska innehålla loggbok med namn på cachen och mugglarinfo för en small med låd D/T-rating...
Skriv svar