Idéer för mystery

Här diskuterar vi olika cacher
samuel123abc
Geocachare

Idéer för mystery

Inlägg av samuel123abc » tor sep 25, 2014 16:53

Hej Allihopa,

Hade idag tänkt att göra en ny cache och jag ville att det skulle vara något speciellt. Jag bestämde mig för att göra en mystery men har inte en endaste idé... Jag skulle vara mycket tacksam om någon gav någon idé som kan vara lite rolig.

Vad säger man, TFS (Tack för svar)?

Hälsningar,
Samuel
//Samuel
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Re: Idéer för mystery

Inlägg av bonde456 » tor sep 25, 2014 17:50

Kommer man med en ny ide i ett forum så är den inom 5 dagar den vanligast förekommande mysteryn av cacher 2014.
BildBild
samuel123abc
Geocachare

Inlägg av samuel123abc » tor sep 25, 2014 18:01

Sant, så fort någon kommer med en smart idé raderar jag denna tråden :P Bara skojar, hoppas iaf någon har någon bra idé.
//Samuel
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tor sep 25, 2014 19:06

NYA idéer växer inte på träd! Om jag skulle komma på någon NY, i ordets rätta bemärkelse NY, så inte lämnade jag ut den här. Då blev det nog en egen ist. Så svaret blir som du förstår, in på din kammare och fundera. Ett litet tips kan du få. Åk 30-50 mil till ett nytt cacheområde och logga lite mystar där. Kan skilja lite regionsvis och då får du lite uppslag. Fö. så är FAD en uppslagskälla till nytänk, på alla typer av cacher.
Bild
Medlem sedan 2001
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » tor sep 25, 2014 20:53

Ser att du är en vecka gammal som geocachare,.. Varför denna brådska? Vet förstås inte hur pass erfaren du är, kanske har du tidigare cachat med nån annan. Passa på o lär dej, kolla in cacher av olika slag osv.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor sep 25, 2014 23:18

samuel123abc skrev:Hej Allihopa,

Hade idag tänkt att göra en ny cache och jag ville att det skulle vara något speciellt. Jag bestämde mig för att göra en mystery men har inte en endaste idé... Jag skulle vara mycket tacksam om någon gav någon idé som kan vara lite rolig.

Vad säger man, TFS (Tack för svar)?

Hälsningar,
Samuel
Kul att du vill bidra med egna cacher som du placerar ut.

Ett tips från mig är att du skapar en Cache (Multi / Mystery) där du låter oss övriga GeoCachare få "brottas" med något som intresserar dig på sidan om GeoCaching.

Du kanske har någon intressant hobby på sidan om GeoCaching, eller att du har någon utbildning eller annat specialintresse, där din kunskap inom något område skulle kunna passa som en Mystery eller Multi.

Du kanske i skolan var duktig i ämnet Geografi, sådana kunskaper kan få de mest erfarna Mystlösarna att kasta in handduken... ;-)

Berätta lite om vad som intresserar dig utanför GeoCaching, så kan vi kanske hjälpa dig med att komma på ett bra ämne...

.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » fre sep 26, 2014 0:16

norwoodbuilder skrev:Ser att du är en vecka gammal som geocachare,.. Varför denna brådska? Vet förstås inte hur pass erfaren du är, kanske har du tidigare cachat med nån annan. Passa på o lär dej, kolla in cacher av olika slag osv.
När jag nu kollade så reggades trådskaparens konto på GC 2013-11-03, snart 11 månader sedan.
http://www.geocaching.com/profile/?guid ... f32b1&ds=2

Personen har (just nu) 170 loggade cacher och 29 utlagda.
Alla de 29 cacherna utlagda på mindre än två månader = Starkt jobbat!!

Två utav de 29 utlagda cacherna är Mysterys, varav den ena är endast en vecka gammal och den andra är en månad gammal.

Jag skrev en kommentarslogg på vardera Myst efter att ha löst dem.
"Sifferkod" http://coord.info/GLFMPR4H
"Science quiz" http://coord.info/GLFMPVV2

.
samuel123abc
Geocachare

Inlägg av samuel123abc » fre sep 26, 2014 15:15

Jo, tack för "idéerna" så att säga. Ska snart till köpenhamn så ska logga lite där. Tack.
Senast redigerad av 1 samuel123abc, redigerad totalt 0 gånger.
//Samuel
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » fre sep 26, 2014 17:07

samuel123abc skrev:Jo, tack för "idéerna" så att säga. Jag går just nu i skolan och jag gillar väl mycket. Ska snart till köpenhamn så ska logga lite där. Tack.
När det gäller tips för att skapa Mystar så är fördelen att man inte behöver transportera sig så långt för att kunna ta del av vad Cache-Ägarna har klurat fram.

Leta upp Mystar i olika delar av landet och kolla vad Cache-Ägarna har hittat på för klurerier...

Här har du en länk till en hel drös Mystar i Södra delen av Stockholm
http://www.geocaching.com/seek/nearest. ... =18.094183

Kolla igenom och hittar du någon som du tror dig kunna lösa så är det bara att "hugga in"...
Bland dessa får du kanske något uppslag på egen konstruktion av Myst när du ser hur andra har gjort.

- - -
Och så en länk med en hel drös Multisar i Södra Stockholm.
http://www.geocaching.com/seek/nearest. ... =18.065833

Många utav dem går inte att lösa utan att behöva besöka platsen, men du kan ju få lite uppslag på vilka teman och frågeställningar de innehåller så kanske du även där får lite tips.

.
Skriv svar