Gömmor som kräver att man använder checkern

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
Magnus H
Geocachare
Efternamn: Holmberg
Förnamn: Per

Gömmor som kräver att man använder checkern

Inlägg av Magnus H » sön jan 04, 2015 12:58

Från att ha varit tjänst(er) för att kontrollera om man gjort rätt ("check your solution"), har användningsområdet av geocheck(ers) ökat. Numera är det ofta inte bara en kontroll, utan mer eller mindre ett krav att använda för att hitta burken.

Grovt skulle man kunna dela upp dem i följande kategorier:
  • De tvetydiga. Det finns många tolkningar av problemet och man får ingen känsla av vilken "lösning" som är korrekt. Det enda praktiska sättet att hitta rätt bland de olika alternativen är att använda checkern.
  • Virtuell waypoint. De koordinater som är "lösningen" är inte en punkt man ska besöka, utan endast vad man ska mata checkern med. Sedan i meddelandet i checkern finns de koordinater där man ska leta. Det framgår inte nödvändigtvis på cachesidan att det är så. En variant är där man ska ange var ett foto är taget.
  • Turspel. "Cachen finns inom det här området, gissa i checkern tills du får grönt."
I min professionella karriär som programmerare/systemutveckare ser jag ibland att folk använder systemen på ett annat sätt än som är tänkt (ofta medvetet). Detta är lite samma sak. Kreativt eller "fult"?

Personligen är jag inte jätteförtjust i någon av modellerna ovan.

PS. Under tiden jag skrev detta, gick det inte att komma åt geocheck.org. DS.
Bild
sorgfaagel
Geocachare

Re: Gömmor som kräver att man använder checkern

Inlägg av sorgfaagel » sön jan 04, 2015 13:45

Föredrar absolut cacher där checkern är just en cheker för att kolla att koordinaterna verkligen är ok innan man drar ut i fält, och inte används som delsteg i myst/multi-lösandet. Jag är inte jätteförtjust i checker av typen certitude heller då jag tycker att en del av charmen med att skapa en myst är att klura ut ett problem där svaret i sig skall kunna generera koordinater. Går det att mata in ord/meningar känns det mest som någon allmän frågesport/gissningstävling där priset råkar vara tillträde till en burk.
Därav inte sagt att jag aldrig kommer att begagna mig av checkers på något annat sätt än det jag föredrar, allt är ju inte svart eller vitt... ;-)
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » mån jan 05, 2015 2:15

De få mystar jag har gjort har inga checkers. Om man löser problemet så vet man utan några som helst tvivel att man har rätt.

Så, med rätt myst-design är checkers överflödiga.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » mån jan 05, 2015 11:05

Odur skrev:Så, med rätt myst-design är checkers överflödiga.
Synd att folk i gemen inte kan konstruera mystar.
Före detta geocachare.
ganja1447
Föreningsmedlem
Efternamn: Magnus
Förnamn: Månsson

Inlägg av ganja1447 » mån jan 05, 2015 11:07

Jag tycker precis tvärtom Odur. Jag tycker att alla mystar borde ha en checker, då det tar bort risken för slarvfel så länge man använder copy/paste. Sen finns det absolut fall där om man lägger till en checker så blir det för lätt att testa sig fram, men de mystarna är ofta (inte alltid) extremt lätta från början med, och jag skulle hellre se dem designade på ett vis att de kunde ha checker.

Jag är inte heller glad för checkers som har virtuella koordinater, då man ofta ien lösning söker siffror som passar runt cachen, tex så letar jag ofta efter N55. In fact, om jag hittar något som börjar på 58 och det varken passar med minuter eller grader, och jag vet jag har mer än e siffra kvar, då kasserar jag tankegången. Sen finns det ju många cachar där lösningen bara ger 3 eller 4 sista i lat/lon. Då spelar det ingen roll.

Sen vill jag hålla med sorgfaagel, jag har aldrig varit glad i Certitude, jag gillar konceptet att leta koordinater, det känns för mig som en bra grundregel.

Till Magnus H's lista vill jag lägga till en fjärde variant, som inte vem som helst kan skapa, men jag har en serie som är väldigt speciell, om ni ska titta på den så rekomenderar jag att titta på de med låg D först (tex #11). http://www.geocaching.com/bookmarks/vie ... 38c19b9ebd
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » mån jan 05, 2015 11:24

Jag tycker att ganja1447 har helt rätt, jag ser checken som ett plus. Visst finns det undantag men oftast är det bara ett undantag där man kan testa sig fram till rätt metod. Jag har dåligt med mystar i närområdet varför jag löser mystar jag sannolikt inte kommer få chansen att logga eller så får jag få chanser då jag tillfälligt är på orten. Är då surt att inte kunna checka innan. Vill CO ha besök av långväga är checken ett stort plus.

Vad gäller mystarna ganja1447 tipsar om har jag just upptäckt dem i Stockholm och delar roliga.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån jan 05, 2015 13:53

Vissa mystery kan ju ha en ganska uppenbar lösning när man sitter med facit men den som löser kan däremot se en helt annan uppenbar lösning och komma fram till något snarlikt men felaktigt och då är ju checkern jättebra.

Lösningar där inte ens CO får ett svar och man får sitta och sänka skepp med chekern är inte speciellt kul.
BildBild
Silverqueen
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Marta

Inlägg av Silverqueen » tis jan 06, 2015 0:21

Jag tycker det är helt OK med att använda checkern kreativt. En av mina bästa cachingupplevelser var just en myst där checkern används med virutella koordinater och därigenom kan föra handlingen vidare med en betydande textmassa. Där fanns även gott om delsteg där befintliga objekt kunde användas tack vare checkern. En härlig runda som svågligen hade kunnat åstadkommas på annat sätt.

Däremot häller jag helt med om att barnsliga dumheter med rena gissningslekar med checkern som bingobricka skall undvikas,

Alla mystar borde IMHO ha en checker. Det är helt oförutsägbart var en felaktig lösning som "känns rätt" kan råka peka. Våra aktiviteter kan skadas av mystar som presterar felatiga koordinater till platser som är strikt privata eller farliga på något sätt.
Target.
Ny i forumet
Efternamn: Peter
Förnamn: Gönlund

Inlägg av Target. » tor jan 08, 2015 16:38

Om man måste använda checker så tycker jag det skall stå det.
Har stött på några myst som ger felaktiga koordinater som är nog rätta så att de skulle kunna var de riktigt dvs inom 2 miles från frågetecknet.. Men om man tittar på en karta så ser man att det inte stämmer. tex mitt på en åker, ute i vatten på låg T eller i krock med annan cache. Stoppar man de in i checker så säger den att det är korrekt men cachen ligger på en annan koordinat som är angiven där.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor jan 08, 2015 19:31

Target det blir lite svårt med tanke på att det mycket val kan vara så att andra lägger ut nya cacher som krockar med de virtuella i chekersteget, men lite kul blir det skadeglatt när man hör om de som åkt iväg till virtuella steg i multi mystar med flera steg i chekern
Bild
Target.
Ny i forumet
Efternamn: Peter
Förnamn: Gönlund

Inlägg av Target. » tor jan 08, 2015 20:24

Jag menade inte att virtuella steg i en flersteg inte skall krocka.
De flerstegs med checker som jag har sett brukar alla skriva i beskrivningen att man skall använda checken för att komma vidare så man vet att den skall användas och därmed att det inte är riktiga koordinater. Jag gillar dessa och de brukar var riktigt bra,

Jag menar att det finns enstegs mystar som bara har en inlagd checker på sidan utan nån information att den måste användas. Lösningen där var en som inte funkade i fält. Checken gav rätt på den koordinaten men i texten står det att burken ligger inte där utan på en annan koordinat.
Måste checker användas så bör man skriva det.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » fre jan 09, 2015 6:46

En myst kan ju vara lite mystisk det hör liksom till... :)
/Djurets
Bild
Skriv svar