Flera steg, men vilken ordning?

Här diskuterar vi olika cacher
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Flera steg, men vilken ordning?

Inlägg av ApanAnn » tor jan 29, 2015 9:17

Vad tycker ni är roligast upplägg för en multi/myst?

1. Besök ett antal ställen/hitta ett antal små gömmor och samla information som sedan leder till finalen. Alla koordinater utom finalen är givna i början.

2. Ledtrådarna följer en kedja så du behöver steg 1 för att hitta steg 2 och så vidare fram till finalen. Ingen info om antal steg.

3. Samma som ovan men du vet antal steg.

Jag inser själv att #1 gör systemet mer robust mot fläckvisa mugglingar, och antagligen gör det lättare för mig att underhålla. Men jag funderar lite på vad ni som cachare gillar.
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Re: Flera steg, men vilken ordning?

Inlägg av Sillen » tor jan 29, 2015 10:07

Min personliga uppfattning är att jag har börjat att undvika mystar som har uppgifter som ska lösas på plats. Anledningen är flera men det som finns i grunden är osäkerhet kring tidsåtgång samt om man måste till platsen flera gånger. Jag tror inte jag är ensam om att ofta logga en hemifrån och då kan det förstöra nöjet, tråkigt att bara lösa halva och inte kunna göra flera besök.
Bild
Bild
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Inlägg av Anden81 » tor jan 29, 2015 11:34

Vilken du väljer mellan dom olika alternativen är egentligen smaksak.
Som du säger är nog alternativ ett att föredra ur mugglingsperspektivet då det nog ändå går att komma i mål om en skulle saknas.

Men som Sillen skriver så skulle jag nog inte prioritera en ren fieldmyst i flera steg om jag är en bit hemifrån.
Tar oftast för lång tid och inte ens säkert man kommer i mål.
Jag skulle helst se att alla fältmystar hade en uppskattad tid utsatt för hur lång tid det tar för medelcacharen att ta sig igenom allt.
Avskräcker säkert en del, men vet man att det tar ett par timmar kan man avsätta det om det verkar intressant.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » tor jan 29, 2015 14:09

ApanAnn skrev:Vad tycker ni är roligast upplägg för en multi/myst?

1. Besök ett antal ställen/hitta ett antal små gömmor och samla information som sedan leder till finalen. Alla koordinater utom finalen är givna i början.

2. Ledtrådarna följer en kedja så du behöver steg 1 för att hitta steg 2 och så vidare fram till finalen. Ingen info om antal steg.

3. Samma som ovan men du vet antal steg.

Jag inser själv att #1 gör systemet mer robust mot fläckvisa mugglingar, och antagligen gör det lättare för mig att underhålla. Men jag funderar lite på vad ni som cachare gillar.
Här kan du studera en perfekt combo av "lösa hemma" och "field puzzel" Det bortglömda landet, http://coord.info/GC44XGC
Att detta är ett av landets bästa upplägg gör inte saken sämre.

Urzuz

PS Vi var tre personer med skaplig erfarenhet och det tog oss ett par timmar i anspråk att lösa denna. DS
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » tor jan 29, 2015 17:02

Sillen skrev:Min personliga uppfattning är att jag har börjat att undvika mystar som har uppgifter som ska lösas på plats. Anledningen är flera men det som finns i grunden är osäkerhet kring tidsåtgång samt om man måste till platsen flera gånger. Jag tror inte jag är ensam om att ofta logga en hemifrån och då kan det förstöra nöjet, tråkigt att bara lösa halva och inte kunna göra flera besök.
Jag håller med Sillen, jag skippar nog Mystar som jag inte kan lösa hemma, antingen med en entydig lösning eller med en Geochecker.
På Multisar är det nog roligare om man inte vet alla steg i förväg, möjligheten är då inte så stor att man kan missa något steg och ändå klura ut svaret.
endator
Geocachare
Efternamn: dator
Förnamn: en

Inlägg av endator » tor jan 29, 2015 21:22

Alla tre varianterna gillas :)

Men det jag gärna ser är att man förstår av cachebeskrivningen ungefär vilken nivå på utmaning det handlar om. Antal steg säger egentligen inte så mycket om de ligger nära och uppgifterna är enkla.

Att till exempel besöka tolv statyer i en park för att räkna nått är ju relativt enkelt, att besöka tre toppar på Kullaberg rätt mycket värre (jo jag ska, snart :P).

Så en uppskattning i tid och/eller gyttjighetsnivå är positivt.

Det jag kan reta mig på är några jag träffat på med okänt antal steg - och man knappt vet när man är färdig :D . Det känns lite konstigt och ger inte riktigt den där upplevelsen man tänkt sig.

/1d
Bild
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » lör mar 28, 2015 14:23

Bra synpunkter! Kanske ska försöka tillverka lite delsteg i helgen... Myrorna hade bra råmaterial för min idé :D
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons apr 01, 2015 16:57

Sedan så är det ju så att en _bra_ men svår cache som tar mycket tid kanske är mer värt att stanna vid än 10 enkla traddar, beroende på vad man har för mål för dagen.

Jag har loggat Matrosjka som är 5/5 UE-cache som tog rätt många timmar för en grupp, och i påsk ska jag logga delar av V.Ö.P.T. powertrail norr om Motala, planen är någonstans mellan 150 och 600 cacher beroende på hur snabba och uthålliga vi är.

Sedan är det skillnad på en cache som man vet tar 3-5 timmar att göra men som är görbar givet utrustning (som Matrosjka) och cacher där man kan fastna och behöva låta tanken vila ("Mjärdevimörkret") mellan stegen.

Sedan kanske man kan komma tillbaka även om det är en bit.

Man får inte vara rädd för en DNF tror jag, det är ju lite känsla att säga "vi fixade den på två timmar, och folk har försökt i månader".
Skriv svar