Cachar som sitter högt upp, men inte för alla

Här diskuterar vi olika cacher
Bixbite
Geocachare

Cachar som sitter högt upp, men inte för alla

Inlägg av Bixbite » sön mar 29, 2015 19:15

Hej,

Är nybörjare på detta men det är urkul att leta dom. Har inte kommit så långt ännu på 9 dagar men har under den tiden stött på problem.
Jag är kort tjej så det innebär att jag når inte upp till alla cacher som vissa långa grabbar lätt gör. Det kan saknas en irriterade decimeter eller två, så hur bär man sig åt?

Bara glömma bort den och gå vidare till nästa eller ha en trappstege i bakluckan som man lätt kan trolla fram, helst då i mörkret kan jag förmoda. Men ser det inte lite konstigt ut att ställa ut en på Djursholms torg och klättra upp? Hittills har jag sett delar av cachen på fyra ställen och det är så irriterande.
Outlander_65
Föreningsmedlem
Efternamn: Törnberg
Förnamn: Christina

Re: Cachar som sitter högt upp, men inte för alla

Inlägg av Outlander_65 » sön mar 29, 2015 20:26

Förstår dig fullständigt! Det är många T 1 1/2 som jag upplever som T5... Är själv en och en halv meter i strumplästen så det är inte mycket att komma med.
Brukar se mig omkring. Finns det en gatsten som man kan hitta och ställa sig på? I bilen brukar det finnas en griptång typ sådan som finns i hjälpmedels- och sjukvårdsbutiker. Och som sista utväg ja en liten trappstege. T ex från Rusta lite o smidig med två snabba steg. Brukar motsvara det man saknar till normallängd. Men ibland får man vända därifrån. Så är det bara... och naturligtvis komma tillbaka bättre rustad senare!

Förresten! Välkommen till en underbar hobby och till Forumet!
Hälsningar Stina
aka Outlander_65
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » mån mar 30, 2015 4:09

Välkommen till forumet. Är själv tillräckligt lång för de flesta cacher, men har alltid en gripklo med i ryggsäcken för att kunna nå in (även in där jag inte vill köra mina fingrar). Liten kostnad, exvis: http://m.clasohlson.com/se/Gripklo-med- ... ft/40-7526
Kanske du kan ha nytta av en sån även på höjden?
samuel123abc
Geocachare

Inlägg av samuel123abc » fre apr 03, 2015 17:58

Själv är jag inte så lång heller, men jag burkar klättra :roll: 8) 8) :) 8)

Välkommen till forumet och till geocaching!
//Samuel
Forticert
Geocachare
Efternamn: Myrman
Förnamn: Royne

Inlägg av Forticert » mån apr 06, 2015 19:59

Man kan ta med sig en kompis också. Någon som är tillräckligt lång:-)
TexMon
Föreningsmedlem
Efternamn: Glanby
Förnamn: Tommy

Inlägg av TexMon » ons jul 01, 2015 22:51

Håller fullständigt med! Är själv 1,50 lång, har ett visst handikapp och dessutom HATAR jag insekter.. Blir lite irriterad när man stöter på en terräng 1,0/svårighet 1,0 och det visar sig vara i en buske...??! Bättre att rata för högt än för lågt.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tor jul 02, 2015 7:17

Räkna med placering mellan 0- 30 meter vertikalt. Välj vilka du vill logga. Därefter, välj hjälpmedel. Ex.v. gripklo, något som naturen erbjuder på platsen, teleskopstång, teleskopstege. metspö, repstege, rep a la bergsbestigare. Det är alltså en valfri hobby du nu börjat med. Lycka till i DITT utövande av den.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » tor jul 02, 2015 9:24

Köp en varseljacka/ varselväst och var "osynlig" när Du kliver upp på Din stege/ pall!
Bild
Eltuan
Ny i forumet

Inlägg av Eltuan » fre aug 21, 2015 20:19

1000sjöar skrev:Räkna med placering mellan 0- 30 meter vertikalt. Välj vilka du vill logga. Därefter, välj hjälpmedel. Ex.v. gripklo, något som naturen erbjuder på platsen, teleskopstång, teleskopstege. metspö, repstege, rep a la bergsbestigare. Det är alltså en valfri hobby du nu börjat med. Lycka till i DITT utövande av den.
Och just detta har jag förstått nu när jag utövat lite mer av denna roliga fritidssyssla i sommar. Var bla i Skellet. Cachen högt uppe i en tall. Fram kommer en man och undrar om vi letar efter nåt. Hmmm, jo ... Vi var inte de första denna mugglare försökt hjälpa. Han höll på måla och hade stor stege, inte ens det räckte. Vissa cacher tar man inte, eller så har man sk stegjärn. Just denna lär vara kvar om jag återkommer nästa sommar. Upplevde att flera av de cacher jag ville ta i Skellefteå krävde utrustning för att klättra, sedan fick jag veta att klätterklubben är rätt stor i stan. :) Tack alla ni som lägger ut skatter! Ni äger. =D>
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » fre aug 21, 2015 20:36

Eltuan skrev:
1000sjöar skrev:Räkna med placering mellan 0- 30 meter vertikalt. Välj vilka du vill logga. Därefter, välj hjälpmedel. Ex.v. gripklo, något som naturen erbjuder på platsen, teleskopstång, teleskopstege. metspö, repstege, rep a la bergsbestigare. Det är alltså en valfri hobby du nu börjat med. Lycka till i DITT utövande av den.
Och just detta har jag förstått nu när jag utövat lite mer av denna roliga fritidssyssla i sommar. Var bla i Skellet. Cachen högt uppe i en tall. Fram kommer en man och undrar om vi letar efter nåt. Hmmm, jo ... Vi var inte de första denna mugglare försökt hjälpa. Han höll på måla och hade stor stege, inte ens det räckte. Vissa cacher tar man inte, eller så har man sk stegjärn. Just denna lär vara kvar om jag återkommer nästa sommar. Upplevde att flera av de cacher jag ville ta i Skellefteå krävde utrustning för att klättra, sedan fick jag veta att klätterklubben är rätt stor i stan. :) Tack alla ni som lägger ut skatter! Ni äger. =D>
Stegjärn är No No på levande träd :!: [-X
Bild
Eltuan
Ny i forumet

Inlägg av Eltuan » fre aug 21, 2015 20:45

Verkligen, är det så? Jo, låter logiskt nu när du säger det. Denna kala tall behöver således värsta repet. Blir en utmaning om jag kommer dit igen. ;)
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare

Inlägg av Monway » fre aug 21, 2015 21:22

Gör som jag, gå en kurs i GeoClimbing det är jätte roligt :!:

Bild
Bild
Eltuan
Ny i forumet

Inlägg av Eltuan » fre aug 21, 2015 22:16

Jisses. Grymt imponerad. Den kursen är inte för mig. Tyvärr. ;)
Eltuan
Ny i forumet

Inlägg av Eltuan » fre aug 28, 2015 20:51

Men i eftermiddag har jag faktiskt klättrat i träd. Två (2) gånger! Var väl en tvärhand hög sist det begav sig. Det här var inte så högt förvisso, men ändå läskigt för en annan. Och upp är väl en sak ... men ned. Kul i alla fall att det finns en motivation till att göra lite halvgalna saker i skogen. Kanska ska man gå en kurs ändå, när allt kommer omkring. ;)
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Efternamn: Glans
Förnamn: Peter
Kontakt:

Inlägg av pglans » lör aug 29, 2015 19:43

Monway skrev:Gör som jag, gå en kurs i GeoClimbing det är jätte roligt :!:

Namn på den instruktör som lär ut att rigga på det sättet tack!
Det är så långt ifrån allt vad säkerhet och utbildning inom trädklättring finns så jag vill gärna veta vam du har fått din så kallade utbildning i trädklättring av. Inte fan är det av någon certifierad arborist eller utbildare inom arborism i alla fall.
.

Bild
Skriv svar