Vad har du för kriterier för att ge favoritpoäng?

Här diskuterar vi olika cacher
stina_m
Geocachare

Vad har du för kriterier för att ge favoritpoäng?

Inlägg av stina_m » mån maj 11, 2015 13:09

I helgen plockade jag en cache som inte var något särskilt (PET-rör i skylt) på ett inte så speciellt ställe (Gekås), men själva upplevelsen/spänningen/kicken för att få tag på den var i mina ögon fantastisk! Så därför tyckte jag att den var värd en favoritpoäng.

Det är ofta jag tycker att jag personligen har en underbar geocachingupplevelse, men det kanske är fel att ge favoritpoäng för det. För jag vill inte lura dit någon för att jag tycker det var en fantastisk upplevelse om "alla andra" ger favoritpoäng för att det var en fräck burk eller fin plats. Men samtidigt är det ju enkelt att läsa loggen för avoritpoängen. Så om någon tycker att den blivit lurad, kanske den borde läst loggen först.

Jag är nyfiken på vad ni har för kriterier för att ge favoritpoäng.
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Re: Vad har du för kriterier för att ge favoritpoäng?

Inlägg av Anden81 » mån maj 11, 2015 13:34

Brukar ge Fp antingen för platsen eller gömman. Är det en myst kan den få en poäng om mysten var bra konstruerad, rolig att lösa.
Det är helt individuellt hur man använder sina poäng, vissa ger inte alls andra ger på nanos på elskåp om det tilltalar dom. Finns väl inget rätt eller fel.

Tyvärr i mina ögon tenderar en vanlig gömma på en fantastisk plats få färre fp än en snygg burk på en medioker plats.
Bild
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » mån maj 11, 2015 14:16

Har funderat mycket kring det där och ofta är det snarare cacharens dagsform och vädret som spelar roll än någon upplevt neutral egenskap.

Fast jag har något av en lista:
* Platsen är något extra, gärna oväntat vacker miljö.
* Själva burken är finurlig, humor är minst lika viktigt som teknisk kompetens.
* Ifall cachen genomgående håller ett tema, gärna på ett roligt och överraskande sätt.
* En bra beskrivning. Ifall CO lagt arbete på att hitta fakta och skrivit en bra beskrivning så kan även en enkel gömma får en FP.

Sedan har jag den tråkiga listan, saker som gör att en i övrigt bra cache inte får FP:
* Cachen sitter olämpligt placerad. Onödigt farligt (utsiktspunkt med turistvärde, burken sitter 10 meter upp i en tall), onödigt svår (stenröse, "under sten") eller bara dåligt (stealth i trädklättring i bostadsområde). Vägräcken vid hårt trafikerade vägar, rondeller på 70-vägar etc ligger i den här kategorin.
* Bristande underhåll. Mögliga loggbäcker, saknade delsteg på multis etc. Det som gäller är kvaliteten när _jag_ tar den, det är _min_ upplevelse det handlar om. Vill man ha konsekventa FP måste underhållet sköta minutiöst.
* Irritationsmoment för mystar och multis, vill inte peka ut något specifikt eftersom det riskerar att spoila cacher.

Jag är medvetet inkonsekvent. Vissa CO förväntar jag mig mer av, medan nybörjarutläggaren kan få en FP som uppmuntran för en bra cache. "Bara" bra cacher får normalt inte FP, det ska vara något lite extra och framför allt inget från diskvalificeringslistan.

Sedan är problemet att de bästa 10 procenten ändrar sig över tid beroende på hur man cachar. Satsar man på uteslutande kvalitetsburkar har man inte FP till alla, loggar man mycket bulk blir det FP äver även om man ger FP "för serien" för hyggliga temaserier på mer än tio burkar.

Min grundtest är: "Vill jag rekommendera den här cachen till andra?"
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » mån maj 11, 2015 14:38

Jag vill gärna komplettera föregående utläggning med att jag ibland belönar cacheslingor/serier med poäng. Även om ingen enskild burk förtjänar poäng, kan ex.v vandringen eller miljön vara värd det. I dessa fall brukar jag ge poängen till den sista burken alt. finalen.
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » mån maj 11, 2015 16:35

Platsen, upplevelsen, utförandet, finurligheten, totalupplevelsen. Där har ni mina bedömningskriterier. Ju fler + ju säkrare FP.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis maj 12, 2015 19:20

Jag själv ger inte ut många fp anledning är att jag tycker systemet är helt fel det är inte bara premium members som ska kunna ge fp tycker jag.
Men det är klart en del cacher är ju värda sin pinne.
tex 3 m upp av 1000sjöar.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » tis maj 12, 2015 19:40

danne100 skrev:jag tycker systemet är helt fel det är inte bara premium members som ska kunna ge fp tycker jag.
Bra där danne100! =D> Jag håller absolut med om det, även om jag inte går så långt att jag inte använder mina favoritpoäng.
Jag går 100% på känsla. Om jag fick ut något speciellt av cachen så blir det en favoritpoäng.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » ons maj 13, 2015 7:45

För mig är platsen viktigare än en klurig cachebehållare, så jag ger mest mina FP-poäng för upplevelsen av omgivningarna.
Men självklart så uppskattar jag en väl bearbetad och skapad cache också.

// Fredrik W
Loranga
Geocachare
Efternamn: Boestad
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Loranga » ons maj 13, 2015 17:54

Jag ger FP till en välkomponerad myst, kreativ gömma eller när omständigheterna gör att jag blir extra glad vid ett fynd. (Skitväder, snöstorm, etc etc)
Ger gärna FP till nya geocachare/utläggare som har använt fantasin lite extra. Mest för att uppmuntra fler utlägg samt för att motverka en del bezzerwisserloggar som kan få de nya att tappa suget.
Jag lägger aldrig FP på hög utan försöker portionera ut allt eftersom.
Bild
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Inlägg av sturej » ons maj 13, 2015 18:02

Det är sällan som antalet favoritpoäng överensstämmer med min uppfattning om en bra gömma. Tyvärr är det så att en fantasifull gömma får fler favoritpoäng än en väl underhållen standardburk på en intressant eller vacker plats.

Själv är jag väldigt sparsam med att ge favoritpoäng - men det händer! Jag kan inte se att man måste använda alla favoritpoäng som man blivit tilldelad.

Den som läst mina loggar har nog lagt märke till att jag istället gör en privat kvalitetsbedömning av varje gömma jag loggar. Det jag värdesätter är just kvalité. Jag bedömer följande 10 kvalitetsmått enligt en skala jag använt i över 5 år:
1. Idé
2. Plats
3. Koordinater
4. Gömställe (väl valt?)
5. Burk
6. Innehåll (finns tex. stash note?)
7. Loggbok/-remsa
8. Underhåll
9. Webbsida (välgjord?)
10. Hint (Lagom informativ)
Varje punkt kan få 10 poäng. Det har visat sig att gränsen för godkänt går vid ungefär 50 poäng. De flesta gömmor hamnar i intervallet 60-70 poäng. Maxpoäng (95-100) har bara några få gömmor fått genom åren.

Jag för ingen statistik, men tycker mig se att poängtalen sakta sjunker itakt med att PET-rörs-trails blir allt vanligare.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tor maj 14, 2015 17:47

Jag tror inte att jag är så konsekvent egentligen... En fin plats, något som får mig att skratta, ett äventyr. Trasiga och blöta cacher i läbbig miljö går bort. Men det är väl lite det som är charmen? Alla tycker olika, och många FP betyder bara att många uppskattat burken. Det ger någon slags fingervisning, men är inte facit på om DU skulle gilla den.

Jag tycker att det är bra att bara premiumanvändare kan ge poäng. Jag ser framför mig någon som skapar en armé av handdocke-konton bara för att kunna ge sig själv poäng... Är någon desperat nog att göra sina handdockor till premiumanvändare så betalar de i alla fall våran gemensamma hobby ;)
Bild
FN-yxa
Geocachare
Efternamn: J
Förnamn: Micke

Inlägg av FN-yxa » fre maj 15, 2015 7:20

Har jag några kriterier?
Jag tror mer att jag går på känsla. Vacker plats, annorlunda eller kreativ burk, bra story om platsen (om jag ens läser cachebeskrivningen). Utmanande cacher som jag får slita för.
En bra myst som loggas strax efter att jag har knäckt den.

Den stora förloraren får jag tyvärr erkänna är bra mystar som sparas i Gsak och som loggas senare. Framför allt om de loggas tillsammans med en massa andra mystar. Här borde jag skärpa mig och bli mer rättvis mot mysten och CO.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre maj 15, 2015 10:11

Har man känslan av att det var något extra så spelar anledningen egentligen någon roll, ibland hittar man gömmor som man inte alls förstår hur den fått favoriter men å andra sidan så har man själv delad ut favoriter till gömmor där inte andra delad ut osv.
Det jag inte förstår är varför vissa måste ge en favorit bara för att det är en kompis gömma.

Har man själv en gömma som är speciell så visst blir man lite besviken när det kommer ett gäng med loggar där superlativen staplas på varandra men ingen delar ut FP, Jag tycker man ska använda sig av FP....hur man gör det är dock fritt!
BildBild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » fre maj 15, 2015 10:34

Magkänslan är det som bestämmer för mig med, dock får inte alla som förtjänar en poäng, men det beror på att jag gärna letar efter de med hög favoritpoäng...
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Skriv svar