"Enklaste" +1500m cache i Sverige?

Här diskuterar vi olika cacher
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

"Enklaste" +1500m cache i Sverige?

Inlägg av doffy_74 » mån maj 18, 2015 21:48

Är det någon av Sveriges cachar som ligger på +1500m som är "enkel" i den meningen att man kan ta sig nära med bil och göra toppen på en dag?
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Re: "Enklaste" +1500m cache i Sverige?

Inlägg av Anden81 » mån maj 18, 2015 22:14

Måste det vara en svensk cache?
Finns enkla strax bortanför Oslo som man utan problem tar på en dag.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Inlägg av -Beast- » mån maj 18, 2015 22:24

Just nu verkar det finnas 14 aktiva cacher på över 1500 meter. Ingen verkar direkt vara en park´n grab, eller en ligga nära en väg, fast nära är väl relativt. http://project-gc.com/Statistics/TopEle ... mit=Filter

Kebnekaise toppstuga http://coord.info/GCGM19
Ca tolv timmars vandring fram och tillbaka mellan cachen och Fjällstation Kebnekaise. Men man verkar inte kunna parker bilen vid stationen.

The roof of Sweden - 2106 meters above sea level http://coord.info/GC2YA0F
har faktiskt parkeringskoordinater ca 19 km från vart stigen till toppen börjar (fågelvägen...)

Marsfjällstoppen, 1590 m.ö.h http://coord.info/GC16ATH
Denna kan nog var "enklast" 12 km vandring enkel väg från Marsliden där jag förmodar att man kan ställa bilen. Glöm bara inte bort de 1000 meter i höjdskillnad...
Bild Bild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare

Inlägg av doffy_74 » mån maj 18, 2015 23:12

Även om 1000 höjdmeter inte är någon lek är jag inte så rädd för just den biten. Kom hem för några veckor sedan från Marocko där vi vandrade över 11 mil och 6500 höjdmeter på 6 dagar. Lite tuffare än jag räknat med men sista dagen var precis som jag trodde med de sista 1000 höjdmetrarna på Djebel Toubkal.

Det jag inte riktigt har så mycket lust med är de där 18-20 km till utgångspunkten för toppbestigningen, även om Marocko-resan överraskade och visade att jag uppenbarligen kan hantera sånt också. Om jag kommer dit till någon av höjdarna är det på en ev roadtrip och bilen kommer att vara full med prylar jag inte kommer att kunna ta med mig. Man är inte så sugen på att lämna bilen utan övervakning i 2 dygn i det läget.

Att den ska vara svensk har lite att göra med att vi på resan skämtade om hur ofta vi befann oss högre än Kebnekaise, och så challenge-cachen "1500 m.ö.h i Sverige" kunde vara kul att logga.
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » tis maj 19, 2015 6:39

Finns en burk på Helagstoppen jag själv varit sugen på. Från närmaste parkering är det cirka en målvakt vandra till Helagsstugorna. Därifrån går det att ta en runda över toppen på fyra timmar cirka innan man är tillbaka vid stugorna.
Går att fixa på en dag alternativt med en övernattning.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis maj 19, 2015 9:56

Den challengen är min, kul att du funderar på den. Lättaste är nog helags. Men du behöver nog 2 dagar om du inte tänker springa.

Ifjol gick vi från Ljungdalen till Helags ena dagen och sov på stationen. Nästa dag gick vi upp på toppen och sen tillbaka till Ljungdalen. Det blir en rejäl promenad med runt 22 km och 1000 höjdmeter.

Tänker man göra det På en dag blir det alltså runt 34km och mer än 1000 höjdmeter.

Mellan Helags fjällstation och Ljungdalen är det 12 km
Senast redigerad av 2 andreaze, redigerad totalt 0 gång.
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare

Inlägg av doffy_74 » tis maj 19, 2015 10:20

Anden81 skrev:Finns en burk på Helagstoppen jag själv varit sugen på. Från närmaste parkering är det cirka en målvakt vandra till Helagsstugorna. Därifrån går det att ta en runda över toppen på fyra timmar cirka innan man är tillbaka vid stugorna.
"...en målvakt vandra..." ?! :)
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare

Re:

Inlägg av doffy_74 » tis maj 19, 2015 10:41

andreaze skrev:Den challengen är min, kul att du funderar på den. Lättaste är nog helags. Men du behöver nog 2 dagar om du inte tänker springa.

Ifjol gick vi från Ljungdalen till Helags ena dagen och sov på stationen. Nästa dag gick vi upp på toppen och sen tillbaka till Ljungdalen. Det blir en rejäl promenad med runt 22 km och 1000 höjdmeter.

Tänker man göra det På en dag blir det alltså runt 34km och mer än 1000 höjdmeter.
Efter att ha loggat cacher på 2503 resp 4165 (project-gc är tyvärr ute och cyklar rätt rejält på flera av dessa höga cacher) meter utomlands är det väl själv f*n om man inte ska kunna ta någon lite högre i Sverige också. Nästan all min gc utgår faktiskt från Challenge-cacher i någon form numera (1000 i en kommun, 100 kommuner, 25x25, alla kommuner i Västra Götaland är några ledstjärnor senaste året)

Och detta området ligger lite på vägen om man ska göra en roadtrip som inkluderar Volda i Norge (Trolljägaren!).

Men hur kommer man till Ljungdalen? Funkar det att komma från söder via Funäsdalen? Det går inte att komma norrifrån, typ från Åre? Vi pratar Volvo c30, inget vidare terrängfordon alltså.
Och kanske viktigast: är Helags tillgänglig i juli?
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis maj 19, 2015 11:05

doffy_74 skrev:
andreaze skrev:Den challengen är min, kul att du funderar på den. Lättaste är nog helags. Men du behöver nog 2 dagar om du inte tänker springa.

Efter att ha loggat cacher på 2503 resp 4165 (project-gc är tyvärr ute och cyklar rätt rejält på flera av dessa höga cacher) meter utomlands är det väl själv f*n om man inte ska kunna ta någon lite högre i Sverige också. Nästan all min gc utgår faktiskt från Challenge-cacher i någon form numera (1000 i en kommun, 100 kommuner, 25x25, alla kommuner i Västra Götaland är några ledstjärnor senaste året)

Och detta området ligger lite på vägen om man ska göra en roadtrip som inkluderar Volda i Norge (Trolljägaren!).

Men hur kommer man till Ljungdalen? Funkar det att komma från söder via Funäsdalen? Det går inte att komma norrifrån, typ från Åre? Vi pratar Volvo c30, inget vidare terrängfordon alltså.
Och kanske viktigast: är Helags tillgänglig i juli?
Ja man kan ta sig till Ljungdalen från funäsdalen över Sveriges högsta väg på Flatruet. Det går dock inte att åka från norr utan då måste du köra runt till Åsarna. Du tar dig fram ända till parkeringen utan att behöva en terrängbil :)

Fjällstationerna i Jämtland brukar öppna vid midsommar. Så det är tillgängligt i juli även fast det just för tillfället ligger mycket snö kvar
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » tis maj 19, 2015 11:38

Ett alternativ om du är i närheten av Åre är ju Syltoppen. Men det är lite längre vandring och även toppen är lite jobbigare.

Från Storulvåns fjällstation till Sylarnas fjällstation är det 16 km. Sen är toppen luftigare och brantare än Helags. Man får använda händerna på nått ställe men man behöver ingen utrustning.
Bild]
Bild
Anden81
Geocachare

Inlägg av Anden81 » tis maj 19, 2015 17:43

doffy_74 skrev:
Anden81 skrev:Finns en burk på Helagstoppen jag själv varit sugen på. Från närmaste parkering är det cirka en målvakt vandra till Helagsstugorna. Därifrån går det att ta en runda över toppen på fyra timmar cirka innan man är tillbaka vid stugorna.
"...en målvakt vandra..." ?! :)
damn autocorrect :D
Skulle vara "en mil att vandra"
Bild
Bild
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » sön maj 31, 2015 3:18

Vandring i fjällen tar alltid längre tid en vad man tror :D Funderar själv på sylarna eller området runt i höst. får se om det blir av eller inte.
Lycka till med topp besöken. Rutten kebne stationen och toppen går snabbare än 12 timmar om man är i hyfsad fysik och om man har lätt packning med bara typ dricka och kaffe och lite mackor 6 timmar inga problem. Går även att göra snabbare det har jag själv gjort utan större ansträngning.
Skriv svar